درخواست تشکیل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری برای شرکت شهر فرودگاهی

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از مذاکره با سه سرمایه‌گذار خصوصی برای ساخت و تکمیل ترمینال سلام خبر داد و گفت: در صورتی‌که مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه قانونی را تصویب کند که منجر به تاسیس صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری برای شرکت شهر فرودگاهی شود قدم بزرگی برداشته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود نویدی مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از مذاکره با ۳ سرمایه‌گذار خصوصی و عمومی برای تکمیل ترمینال سلام خبر داد و گفت: تا پایان شهریور ماه نتایج مذاکرات ما با سه گروه داخلی مشخص و با یکی از آنها به تفاهم نهایی می‌رسیم.

وی با اعلام اینکه ترمینال سلام آماده است که وارد مرحله نازک‌کاری شود، گفت: در صورت تامین منابع، ترمینال سلام شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تا ۹ ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و با تکمیل آن حدود ۳.۵ تا ۵ میلیون نفر به ظرفیت مسافری فرودگاه اضافه می‌شود.

نویدی با اعلام اینکه بر اساس اذعان مجلس اعتبار ۲۰ میلیاردی سالانه برای ساخت و تکمیل ترمینال سلام کافی نیست، توضیح داد: برای اولین بار است که برای بخشی از فرودگاه، در حال انجام مطالعه اختصاصی هستیم که چگونه بتوانیم بخش خصوصی را راغب کنیم برای سرمایه‌گذاری به اینجا بیایند و نتایج این مطالعه به زودی منتشر خواهد شد.

نویدی با توضیح اینکه تاکنون تمام ساخت و سازهای ترمینال سلام با درآمد فرودگاه و شرکت فرودگاه‌ها بوده است، ادامه داد: پول هایی که سال گذشته برای ساخت و تکمیل ترمینال سلام هزینه شد بخشی از منابعی بوده است که شرکت فرودگاه‌ها به عنوان سرمایه در اختیار ما گذشته است و بخشی هم از درآمدهای خود فرودگاه‌ها است که بخشی از آن خرج هزینه‌های جاری می‌شود و بخشی هم برای سلام اختصاص داده شده است.

وی با اعلام اینکه بزرگترین مشکل ما برای جذب سرمایه تضمین مالی است و برای همین نمی‌توانیم به سراغ سرمایه‌گذار خارجی برویم، گفت:اگر مجلس بتواند در برنامه ششم توسعه، قانونی تصویب کند که منجر به تاسیس صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری برای شرکت شهر فرودگاهی شود بزرگترین قدمی است که برای شرکت شهر فرودگاهی برداشته است.

نویدی با توضیح اینکه برنامه‌های ما برای تکمیل ترمینال سلام مشخص است و تقریبا تمام پکیج‌ها معلوم و برنامه زمان‌بندی نهایی و حتی برآورد صد میلیارد بازگشت سرمایه در سال وجود دارد، گفت: متاسفانه تضمین مالی پروژه‌ها کار بسیار سختی است. هنگامی که وارد مذاکره با همه گروه‌های داخلی و خارجی می‌شویم وقتی به قسمت تضمین مالی می‌رسیم به مشکل جدی بر می‌خوریم و بر همین اساس کمک مجلس محترم برای تاسیس صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری می‌تواند کمک بزرگی برای شرکت شهر فرودگاهی باشد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) افزود: باید از قابلیت خدادادی موقعیت جغرافیایی کشور به بهترین گونه استفاده کنیم و پروژه «راه ابریشم هوایی» زودتر عملیاتی شود تا به هاب نخست منطقه تبدیل شویم و خدمت رسانی بهتری به مردم و صاحبان کالا داشته باشیم.

وی با برشمردن قابلیت های لجستیکی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) مانند خطوط راه آهن و آزادراه های موجود در منطقه و البته پروازهای بین المللی برای ایجاد پایانه بندرخشک، ادامه داد: ما به عنوان متولی شهر فرودگاهی، به دنبال جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی به منظور ایجاد یک بازار خوب در منطقه هستیم؛ چراکه طرح های اولیه موجود برای فرودگاه امام خمینی(ره) در دهه ۵۰ شمسی نیز منطبق بر طرح شهر فرودگاهی بوده است که با اصلاحات و بازطراحی لازم، در صدد اجرای آن ها هستیم.

نویدی شمار شهرهای فرودگاهی فعال در دنیا را ۸۰ شهر عنوان کرد و افزود: سود بخش خرده فروشی (free Shop) در فرودگاه ها بیش از ۶ برابر سود بخش مالیاتی کشورهاست؛ بنابراین به شدت به جذب سرمایه بخش خصوصی علاقه مندیم. البته بهتر است نخست به عنوان هاب صادراتی شناسایی شویم و محصولاتی مانند میوه و گل را با پروازهای بین المللی به سراسر دنیا صادر کنیم که در این مسیر، هم افزایی تمامی نهادها الزامی است

طراحی ترمینال زیارتی سیاحتی سلام با هدف پاسخگویی به سفرهای متنوع حج عمره و تمتع و عتبات عالیات و سوریه و سایر سفرهایی پشتیبانی کننده ترمینال‌های دیگر فرودگاه در زیربنایی ۴۵۰۰۰ متر مربع انجام شده است که تاکنون ۴۰درصد رشد فیزیکی داشته است.

/601604

کد خبر: 670727

وب گردی

وب گردی