تهران- ایسکانیوز: موسوی بجنوردی گفت: در کشور هنوز اقتصاد اسلامی نداریم.

سید محمد موسوی بجنوردی امروز در بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی در تهران گفت: گفته می شود در نظام بانکداری کشور ربا وجود دارد و بانک‌ها ربا می گیرند، برای بررسی این مسئله باید اشکال ربا که شامل معامله ای و قرضی است بررسی شود.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی در مورد ربای قرضی گفت: براساس روایتی از پیامبر اکرم (ص)، اگر قرض دهنده به قرض گیرنده قرض بدهد و ضمن آن شرط کند که سودی در سررسید دریافت نمایند، این ربای قرضی است.
موسوی بجنوردی با اشاره به دریافت جریمه و خسارت تاخیر تادیه، گفت: هر مقدار نرخ تورم افزایش پیدا کند، به همان مقدار کاهش قدرت خرید و پول ملی را داریم اما صراحتا باید بگویم که امروز ربا در نظام بانکی ما وجود ندارد، مثلا اگر بانکی 10 میلیون تومان به عنوان قرض پرداخت کند و نرخ تورم در پایان سررسید به 30 درصد برسد، بازگرداندن 13 میلیون تومان توسط این فرد به بانک سود نیست و این ربا محسوب نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه بانکها ربا نمی گیرند و فقط سود خود را دریافت می کنند، گفت: اگر بانکی بیش از نرخ تورم بگیرد، ربا است اما اگر نرخ تورم کاهش یابد، بانک‌ها هم ملزم هستند که نرخ سود پایین تر دریافت کنند.
موسوی بجنوردی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اقتصاد اسلامی نداریم و تدبیر در انتخاب معنای اقتصاد است، گفت: همچنین هویت اقتصاد اسلامی با اقتصاد سوسیالیستی متفاوت است.
وی خاطرنشان کرد: وام‌هایی که بانک‌ها می دهند و در سررسید می گیرند، اگر بیش از نرخ تورم باشد و ضمن آن شرط کرده باشند، اشکال دارد اما اگر همان رقم معادل تورم را بگیرند، بدون اشکال است.
موسوی بجنوردی با اشاره به نظر امام خمینی (ره) در مورد نرخ خسارت تادیه در نظام بانکی گفت: مرحوم نوربخش رئیس کل وقت بانک مرکزی نامه ای به امام (ره) نوشتند مبنی بر اینکه حکمی در مورد جریمه تاخیر به نفع بانک‌ها وجود ندارد، در این ارتباط بنده دو مطلب را بیان کردم. مطلب اول اینکه در دریافت جریمه تاخیر قدرت خرید پول و دوم نرخ تورم باید مد نظر قرار گیرد و کسانی که در سررسید قسط را پرداخت نمی کنند باید جریمه شوند و این حکم تعزیر حکومتی دارد که این موارد مورد قبول امام (ره) قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: نوربخش در این نامه تاکید کرده بود که اگر در بانک‌ها نرخ خسارت تادیه رعایت نشود، آنها ورشکست خواهند شد.
کد خبر: 67082

وب گردی

وب گردی