انصاری: دانشگاه آزاد اسلامی قطعا می تواند در تولیدات تخصصی با شورای شهر همکاری داشته باشد

عضو شورای شهر تهران با حضور درباشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با این دورخیزی که امروز شاهد آن هستیم و با تجربه ای که در دکتر میرزاده سراغ دارم، در 10 سال آینده موفق ترین دانشگاه در حوزه تبدیل علم به ثروت خواهد شد.

محمدجواد آخوندی: غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران، درباره اقدامات صورت گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تاسیس گفت: تاسیس دانشگاه آزاد و این فکر را بسیار ارزشمند و اصولی در چارچواب ارتقا جامعه می دانم. شاید روزی که آیت الله هاشمی رفسنجانی اعلام کرد که چنین مجموعه ای در حال تاسیس است، کسی فکر نمی کرد این مجموعه که اتکایی به منابع مستقیم ملی هم ندارد، به گونه ای رشد و توسعه پیدا کند که امروز در سطح بین المللی یکی از بزرگترین و شاخص ترین دانشگاه های دنیا معرفی و شناخته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه آزاد را در 3 برهه زمانی باید بررسی کرد، افزود: در ابتدا تاسیس این مجموعه علمی است که با همه سختی ها و با همت آیت الله هاشمی شکل گرفت. سپس رشد کمی که در دوره مدیریت دکتر جاسبی اتفاق افتاد و زحمات زیادی کشیده شد و در برهه سوم هم با حضور دکتر میرزاده، استراتژی اصولی و دقیقی برای رشد دانشگاه در دستور کار قرار گرفته است که از مهم ترین اقداماتی است و در حال انجام و پیگیری است.

ظرفیت بالای پذیرش دانشجو در دانشگاه را مدیون دانشگاه آزاد اسلامی هستیم

وی افزود: یادم می آید که در سال های ابتدای انقلاب، در مجموعه مدیریتی کشور و حتی در سطوح بالا نیز بخشنامه ای از جانب وزیر امورخارجه وقت ابلاغ شده بود که افراد متدین و معتقد نظام حتی با مدرک دیپلم هم به دستگاه امور خارجه معرفی شوند که به عنوان دیپلمات از آن ها استفاده شود. اما امروز و پس از آن روز ها شرایط طوری شده که در خانه هر روستایی یک فرد با مدرک لیسانس و حتی فوق لیسانس وجود دارد که این موضوع سطح سواد اجتماعی جامعه را بالا می برد. دانشگاه آزاد در این راه که توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را به همراه داشته یکی از پررنگ ترین نقش های کشور بوده است. اگر در کشور تا 10 سال گذشته گروه های مرجع روحانیون، پزشکان و فرهنگیان بودند،امروز جوانان تحصیل کرده گروه های مرجع شناخته می شوند.

او در ادامه با بیان اینکه دانشگاه آزاد سرعت توسعه را حتی در دانشگاه های دچار چالش کرده ادامه داد: قبل از اینکه دانشگاه آزاد تاسیس شود، کل ظرفیت پذیرش در کشور زیر 100 هزار نفر بود، اما امروز ظرفیت پذیرش، افزایش بسیار بالایی داشته است. همه این موارد را ما در کشور مدیون دانشگاه ازاد هستیم.

انصاری در ادامه به فعالیت های دانش بنیان و تبدیل علم و دانش به ثروت دانشگاه آزاد اشاره کرد و افزود: امیدوار هستیم که توسعه کیفی که در دستور کار مدیریت جدید دانشگاه آزاد است، بتوانیم مراکز دانش بنیان و دانش محور را که متناسب با نیازهای جامعه است تولید کنیم.

آموزش هایی که در دانشگاه های ما داده می شود باید جامعه محور باشد

عضو شورای شهر تهران در ادامه با بیان خاطره ای از سالهایی که در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده حضور داشت گفت: سال 1370 در سفری که به مالزی داشتم، در کل مالزی فقط یک دانشگاه با سطح بسیار پایینی وجود داشت و فعالیت می کرد. اما در همان دوران در کنار هر کارخانه یک مرکز انستیتو تکنولوژی وجود داشت. در بازدید از کارخانه نساجی مالزی در همان دوره، این مرکز هم در حوزه فنی نیرو تربیت میکرد و هم حوزه های هنری و اجتماعی. به طور مثال بخشی از آن که درباره خاورمیانه تحقیق می کرد، دپازتمانی که با موضوعیت ایران وجود داشت و تحقیق می کرد، از رنگ های مورد علاقه زنان ایل بختیاری ما آگاهی داشتند. این تلنگر همانجا به ما زده شد که به طور قطع چنین شرکتی با این نوع اطلاعات وقتی وارد بازار میشود به موفقیت دست پیدا میکند. شرکت پروتون (Proton Holding) هم در آن دوره کار خود را تازه شروع کرده بود که به جرات می توان گفت در آن سالها کیفیت بسیار پایین تری نسبت به پیکان داشت. اما امروز می بینیم در سطح کشورهایی چون ژاپن قرار می گیرد. همه این اقدامات باعث شده که امروز شاهد این باشیم که مالزی در سطح کشور های توسعه یافته قرار می گیرد.

وی افزود: آموزش هایی که در دانشگاه های ما داده می شود باید جامعه محور باشد. بدین معنا که فارغ التحصیل دانشگاه وقتی به جامعه ورود پیدا می کند بتواند نیاز جامعه را برطرف کند. این موضوع تقریبا در همه رشته ها به جز پزشکی صادق است. یکی از مجموعه هایی که می تواند این انقلاب را در بستر فرهنگی ایجاد کند دانشگاه آزاد است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در کشور های پیشرفته دنیا مانند انگستان هم نیازهای جامعه به دانشگاه ها ارجاع داده می شود و دانشجویان در مقطع های فوق لیسانس و دکتری در پایان نامه های خود بر روی آن ها تحقیق می کنند. در همان اوایل انقلاب وقتی گزینش اساتید را انجام می دادیم، یک فارغ التحصیل از انگلستان مراجعه کرده بود که دکترای پرورش ماهی در کویر داشت. در آن دوره برای ما این موضوع عجیبی محسوب می شد که تخصص این کار به کشور ما می تواند چه کمکی کند!.

دانشگاه آزاد اسلامی قطعا می تواند در تولیدات تخصصی با شورای شهر همکاری داشته باشد

انصاری ادامه داد: امروز بالاجبار دانشگاه ها به سمت واحد های تجاری و صنعتی در حرکت هستند که این موضوع باید سرعت بیشتری به خود گیرد. دانشگاه آزاد اسلامی با این دورخیزی که امروز شاهد آن هستیم و با تجربه ای که در دکتر میرزاده سراغ دارم، در 10 سال آینده به این هدف گذاری دست پیدا خواهد کرد.

او در ادامه در ادامه با تاکید بر این موضوع که قطعا شورای شهر می تواند با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری هایی داشته باشد افزود: در خیلی از پروژه هایی که در تهران انجام شده، پیوست های فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته نشده است. به تازگی مرکز مطالعات شهری در شهرداری تاسیس شده و همچنین به دنبال تاسیس چنین مرکزی در شورای شهر نیز هستیم. در مجلس هم این مرز در زمان آقای ناطق نوری به وجود آمده که در خیلی از طرح ها به کمک نمایندگان می آید که هر طرح و پروژه پس از بررسی با پیوست علمی برای تصویب ارائه می شود. این ساختار در آینده و در شورای شهر آینده قطعا به وجود خواهد آمد. دانشگاه آزاد قطعا می تواند در تولیدات تخصصی این مرکز دخیل باشد.

20101

کد خبر: 670833

وب گردی

وب گردی