تهران – ایسکانیوز: کاهش قیمت برخی خودروهای تولید داخل در بازار موجب سرگردانی برخی خریداران خودرو شد.

در روزهای گذشته قیمت برخی خودروهای تولید داخل که سهم واردات قطعات آنها کمتر از نمونه های مشابه بود، در بازار کاهش یافت و بر قیمتی کمتر از قیمت تحویل کارخانه ایستاد . همین امر سبب شد بسیاری از مشتریانی که نسبت به خرید آن لاین خودرو اقدام کرده بودند در صدد پس دادن سفارش خود برآیند .

"سالار علی خواه"، فعال بازار خودرو در این خصوص به ایسکانیوز می گوید برخی خودروها در بازار با قیمتی کمتر از قیمت تحویل کارخانه معامله می شوند. به عنوان مثال رانا و پژو پارس و سمند چنین شرایطی داشتند .علت این اتفاق نگاه مدت قطعه سازان به برخی خودروهاست .

وی در توضیح این مطلب افزود: به عنوان مثال قطعه سازان تلاش می کنند کیفیت را در قطعات خودروهایی که می دانند تولیدش تداوم یابد بالا ببرند و برای خودروهای چند ساله استراتژی افزایش کیفیت ندارند .

علی خواه گفت:  برخی از افت قیمت های بازار نسبت به کارخانه مانند رانا به خاطر پایین بودن قطعات و نگاه کوتاه مدت و ناپایدار قطعه سازان به قطعات این خودروها اتفاق افتاده است. برای مثال سمند LX در کارخانه 30 میلیون تومان است ولی دربازار این خودرو را می توانستید بدون معطلی 29 میلیون و180 هزار تومان بخرید. اما انعطاف پذیری بازار قیمت ها را متعادل کرد و به حدود 30 میلیون و 800 هزار تومان رساند.

او با اشاره به تاثیر کاهش عرضه خودروسازان داخلی بر قیمت ها در روزهای اخیر گفت: هر چند بازار در روزهای گذشته تا حدی خود را تعدیل کرده و قیمت بازار در برخی خودروها با قیمت تحویل کارخانه برابری می کند، اما اعتماد سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این بازار کاهش یافته است .

در سال های اخیر با افزایش نرخ تورم و رشد قابل توجه قیمت خودرو ،بازار خودرو تغییر مسیر داد و از بازاری مصرفی به بازاری برای سرمایه گذاری تبدیل شد . کمبود سرمایه مورد نیاز برای ورود به این بازار و رشد غیر منتظره قیمت ها سبب شد بسیاری از سرمایه گذاران خرد به بازار خودرو روی بیاورند. در نتیجه به تدریج بازار خودرو در کنار مسکن ، ارز ، طلا وسکه و بازارهایی از این دست خودنمایی کرد اما تداوم رشد قیمت ها در شرایط رکودی سبب شد بازار خرید و فروش کم کم جذابیت خود را از دست بدهد .

این در حالی است که به نظر می رسد با نزدیک شدن به فصل پاییز ، بازگشایی مدارس و احتمال افزایش نرخ حامل های انرژی و سوخت بزودی بازار تکانی بخورد و رونق بگیرد. کارشناسان پیش بینی می کنند در صورتی که بازار خودرو با دلایل ذکر شده رونق بگیرد قیمت ها پتانسیل رشد بین 4 تا 5 درصد را خواهند داشت.

بررسی قیمت سهام خودروسازان داخلی دربورس نشان می دهد که این گروه در روزهای اخیر وضع بهتری نسبت به سایر گروه ها دارند و نمادهای خودرویی در مسیر صعودی قرار گرفته اند. از این رو به نظر می رسد روند مثبت کنونی بی ارتباط با روند آینده بازار خودرو نباشد و رشد قیمت در یک ماه آینده چندان دور از انتظار نباشد.

در بخش محصولات خارجی با توجه به ریسک پذیری بالای خریداران و قیمت های بالاتر در روزهای اخیر تغییر محسوسی در قیمت های بازار دیده نشده است. در واقع بازار خودروهای خارجی در شرایط کنونی رکود بیشتری نسبت به خودروهای داخلی دارد اما با توجه به تمکن مالی خریداران این محصولات و مشتری خاص داشتن قیمت ها تغییری نسبت به قبل نداشته اند.

 
کد خبر: 67087

وب گردی

وب گردی