تهران - ایسکانیوز: فدراسیون فوتبال بازیکنانی که به تیم ملی امید دعوت شدند را تهدید کرده در صورتی که در اردوی تیم امید حاضر نشوند، کارت بازی‌شان در لیگ برتر را باطل خواهد کرد.

تیم امید ایران روز 24 شهریور اولین بازی خود در مسابقات آسیایی اینچئون را برگزار خواهد کرد. چند باشگاه لیگ برتری گفته‌اند به بازیکنانشان احتیاج دارند و آن‌ها را در اختیار تیم ملی نمی‌گذارند. نفت تهران آخرین باشگاهی بود که در بیانیه‌ای اعلام کرد به پورعلی‌گنجی احتیاج دارد و نمی‌توان این بازیکن را به وینگادا بدهد.

دیروز مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون فوتبال به باشگاه‌های لیگ برتری نامه زد هر چه زودتر بازیکنانی که به بازی‌های آسیایی دعوت شده‌اند را در اختیار کادرفنی تیم ملی بگذارند. بازیکنانی که از حضور در تیم ملی خودداری کنند تا پایان فصل از حضور در لیگ برتر محروم می‌شوند. تهدیدی که با مصاحبه امروز مدیرفنی تیم امید جدی‌تری شد، اما مشخص نیست چقدر مبنای قانونی دارد.

افاضلی: سازمان لیگ کارت‌ها را باطل می‌کند

مدیرفنی تیم امید در گفتگو با رادیو ایران از تصمیم فدراسیون فوتبال دفاع کرد. او اعتقاد دارد ماجرای بازیکن ندادن به تیم ملی یک زمانی باید حل شود: «چند سال است که این اتفاق رخ می‌دهد و بالاخره باید یک جا جلوی این موضوع گرفته شده و این قضیه فیصله پیدا کند. باشگاهی که به تیم‌ملی بازیکن نمی‌دهد منافع گروهی خود را به تیم‌ملی ترجیح داده و پرچم کشور خودش را نادیده گرفته است.» افاضلی گفت اسامی بازیکنانی که به اردو نیامدند را به سازمان لیگ می‌دهد و بلافاصله کارت بازی آن‌ها باطل خواهد شد: «هر بازیکنی برای تیم‌ملی امید به هر دلیلی بازی نکند تا پایان فصل از همراهی تیمش در لیگ هم محروم خواهد بود. فکر می‌کنم این موضوع اصلا به کمیته انضباطی نرسد چون من اسامی را اعلام می‌کنم و سازمان لیگ نیز آی‌دی کارت آنها را باطل کرده و اجازه همراهی به بازیکنان مورد نظر را نمی‌دهد.»

تهدید غیرقانونی؟

به نظر می‌رسد نامه نبی و تهدید باشگاه‌های لیگ برتری، بر خلاف آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال است. در آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال فوتبال که روی سایت فدراسیون موجود است، در بند 83 به صراحت درباره «ممانعت یا انصراف از حضور در تیم های ملی» توضیح داده شده است. در این بند آمده:

«1- باشگاه ها مطابق برنامه زمان بندی فیفا موظف به آزاد کردن بازیکنان تحت قرارداد خود برای حضور در تیم‌های ملی می باشند، هر گاه باشگاهی برخلاف این مقررات بازیکنی را ترخیص نکند یا در این اقدام قصور نماید، کمیته انضباطی می تواند به استناد پیوست یک بند 2 ماده 6 از آیین نامه نقل و انتقالات فیفا، در
صورت احراز قصور نتایجی را که باشگاه مربوط با حضور این بازیکن برنده شده است، سه بر صفر به سود حریفان اعلام نماید یا باشگاه مربوط را از نقل و انتقال بازیکن محروم سازد یا ادامه حضور بازیکن مورد نظر در تیم مربوط را به حالت تعلیق در آورد.

2- چنانچه این استنکاف توسط بازیکن صورت گرفته باشد کمیته انضباطی می تواند به استناد پیوست یک بند 3 ماده 6 از آیین نامه نقل و انتقالات فیفا وی را بنا به اهمیت مسابقات تیم های ملی از سه مسابقه تا هفت مسابقه از حضور در هر گونه بازی های رسمی محروم نماید و تا سیصد میلیون ریال نیز جریمه نقدی در نظر
بگیرد.

تبصره: رسیدگی به این موضوع مستلزم شکایت مقامات تیم های ملی یا فدراسیون می باشد.»

بر اساس این بند، فدراسیون یا سازمان لیگ نمی‌توانند مستقیما کارت بازی بازیکنی را باطل کنند. علاوه بر این، محرومیت بازیکنانی که از بازی در تیم ملی خودداری کرده‌اند مربوط به روزهای فیفاست. یعنی باشگاه‌ها بر اساس زمانبندی فیفا، موظفند در روزهای فیفادی بازیکنانشان را به تیم‌های ملی بدهند. با توجه به اینکه بازی‌های آسیایی جزو روزهای فیفا نیست، محرومیت باشگاه‌ها یا بازیکنان بخاطر ندادن بازیکن به تیم ملی بر خلاف آیین نامه‌ای است که در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال تصویب شده است.

کمیته انضباطی، برگ برنده باشگاه‌ها

در صورتی که فدراسیون یا سازمان لیگ بخواهند کارت بازی بازیکنی را باطل کنند، باشگاه متضرر می‌تواند با شکایت به کمیته انضباطی جلوی محروم شدن بازیکن را بگیرد. کمیته انضباطی بالاترین مرجع رسیدگی به مسائل انضباطی در فوتبال ایران است و آرای خود را بر اساس آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال صادر می‌کند. در صورت شکایت باشگاه‌ها به کمیته انضباطی، این کمیته می‌تواند با استناد به بند 83 و نبود قانونی درباره محرومیت بازیکنان در روزهای خارج از برنامه فیفا اجازه باطل شدن آی‌دی کارت بازیکنان را ندهد. ضمن اینکه فدراسیون هم برای محرومیت بازیکنان باید از مسیر کمیته انضباطی اقدام کند و نمی‌تواند خارج از قانون بازیکنی را از مسابقات لیگ برتر کنار بگذارد.
کد خبر: 67095

وب گردی

وب گردی