تهران- ایسکانیوز: به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز،علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در دوره آموزشی توجیهی «برنامه ریزی عملیاتی در آموزش و پرورش» و «ایمنی و بهداشت محیط کار» با رویکرد زنان ویژه کارشناس مسئولان امور زنان در استان ها برگزار شد با اشاره به پیش نیازهای استفاده از زنان در حوزه های اجرایی گفت: با بیان این که هر مرد موفقی را یک زن موفق پشتیبانی کرده است، اظهارکرد: به همین علت است که  گفته می شود تکریم از زن تکریم از انسانیت است.


وی تربیت نسل آینده را تابعی از تربیت دختران دانست و افزود: با توجه به این که آموزش و پرورش مکلف به تربیت 5/12 میلیون دانش آموز کشور است به نظر می رسد تربیت دختران باید در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم نسل آینده بهتری را پرورش دهیم.


وزیر آموزش و پرورش با بیان این که باید از توان، تجربه و دیدگاه های زنان در آموزش و پرورش استفاده کرد، افزود: تغییر نگرش و باور‌داشتن اولین شرط حضور زنان در حوزه های مدیریت است و تا زمانی که مدیران به این باور نرسند اثربخشی حضور زنان بسیار کم‌رنگ خواهد بود.


وی شناسایی استعدادها را  شرط دوم حضور زنان در حوزه های مدیریت خواند و تاکید کرد: باید متناسب  با توان افراد به آن‌ها مدیریت واگذار شود تا تناسب میان توانمندی افراد و پذیرش مسئولیت در رسیدن به اثربخشی رعایت شود.


فانی «آموزش و توانمندسازی زنان» را سومین پیش نیاز مدیریت زنان معرفی و خاطرنشان کرد: یکی از لوازم این پیش شرط تفویض اختیار است که باید بانوان قبل از تصدی پست آموزش های لازم را ببینند تا توانمند سازی در آن ها تقویت شود.


وزیر آموزش و پرورش رشد پلکانی را چهارمین پیش نیاز برشمرد و گفت: افراد باید در رده های مختلف مدیریتی کار کنند و بتدریج رشد و ارتقا بیابند تا تجربه مدیریتی در کنار دانش بتواند به هم‌افزایی نائل شود.


فانی با تاکید بر افزایش پوشش تحصیلی دختران اظهار کرد: پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی خوب است اما در دوره متوسط بخصوص متوسطه دوم تحت پوشش تحصیلی قرارگرفتن دختران کم است.


وی با بیان اینکه دولت موظف است زمینه آموزش رایگان را برای همه فراهم کنند، تصریح کرد: راه ما هم همین است.


وی افزود: طبق برنامه چهارم و ششم توسعه تحصیل تا پایان دوره راهنمایی اجباری بوده است اما در برنامه پنجم توسعه این مسئله ذکر نشده که در تلاشیم در برنامه ششم توسعه این حکم قانونی را وارد کنیم و پدر و مادرها مکلف شوند فرزندانشان را در این دوره ثبت نام کنند در غیر این صورت مجرم شناخته می شوند.


به گفته وی، آموزش دختران در مناطق روستایی، عشایری، مرزی و شاخه های فنی و حرفه ای دچار مشکل است.


وی تاکید کرد: یکی از تلاش های جدی که در دستور کار داریم افزایش پوشش تحصیلی دختران در سه مقطع است.


وزیر آموزش و پرورش با بیان این که تلاش می کنیم پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی را به 100 درصد برسانیم، تصریح کرد: معاونت های مختلف آموزش و پرورش طرح « خانه به خانه » در دوره ابتدایی را با جدیت پیگیری می کند تا پوشش تحصیلی به حداکثر برسد .


وی از توسعه مدارس شبانه روزی ویژه دختران خبر داد و گفت: در متوسطه اول و دوم مدارس شبانه روزی توسعه می یابند و روستا مرکزی پوشش تحصیلی را در متوسطه افزایش می دهد.


وی افزود: البته اول به فکر توسعه مدارس روستامرکزی هستیم تا دانش آموزان با سرویس جابجا شوند.


وی یادآور شد: معاونت های آموزش و پرورش با دفتر امور زنان تعامل داشته باشد و برنامه ریزی های محتوایی برای دختران را دنبال کند.


فانی اظهار کرد: مهم این است که نگوییم آموزش و پرورش ما یک آموزش و پرورش پسرانه است باید فعالیت های مکمل که پاسخگوی نیاز دختران باشد را تعریف کنیم.


وی افزود: در این راستا هماهنگی با انجمن اولیا و مربیان لازم است تلاش می کنیم بخشی از اولیا و مربیان را مستقر کنیم و به آنان امکانات دهیم چرا که خانواده ها نقش مهمی در شکل گیری تربیت دانش آموزان دارد.


به گفته فانی، تعداد 14 هزار همکار فرهنگی سرپرست خانواده در آموزش و پرورش وجود دارد که این وزارتخانه تا حدی که امکانات اجازه دهد از آنان حمایت می کند.


وی با تاکید بر اینکه دفتر امور زنان باید تقویت شود، تصریح کرد: در این راستا مذاکراتی با معاونت مدیریت توسعه انجام شده است.

کد خبر: 67105

وب گردی

وب گردی