باقر لاریجانی :لازم نیست کسی برای دریافت مدرک بین المللی در گروه پزشکی به خارج از کشور برود

معاون آموزشی وزارت بهداشت،درمان آموزش پزشکی گفت: امتحانات بین المللی در گروه پزشکی در داخل کشور در حال راه اندازی است و در این زمینه توافق های کلی انجام شده است و لازم نیست کسی برای دریافت مدرک بین المللی در گروه پزشکی به خارج از کشور برود.

نیوشا یعقوبی- ایسکانیوز :به مناسبت هفته دولت نشست خبری معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

دکتر باقر لاریجانی گفت: در حال حاضر در زمینه پزشکی و آموزش آن تحولات بسیاری در دانشگاه ها در حال وقوع است و امیدواریم بتوانیم علوم پزشکی را ارتقا دهیم. همچنین موفق شده ایم شورای عالی اخلاق را دد وزارت بهداشت سامان داده و آن را در دانشگاه ها نیز تاسیس کنیم.
او با اشاره به استقبال بالای دانش آموزان در امور پزشکی افزود: دانشجویان رغبت بالایی نسبت به علوم پزشکی دارند و در این زمینه تعداد افراد با استعداد های درخشان بسیار زیاد است و امیدواریم بتوانیم زمینه تخصص و فوق تخصص این افراد را گسترش دهیم.در رشته پزشک عمومی حدود 90 درصد از کاریکورن بازبینی شده است. همچنین طرح پزشک خانواده نیز در 9 دانشگاه کشور گسترش یافته است.
لاریجانی افزود: حدود 1000 پست جدید در دانشگاه های علوم پزشکی ایجاد و 1400 نفر علاوه بر افرادی که جذب شده اند به دانشگاه ها فرستاده شده اند و امیدواریم بتوانیم این ظرفیت ها را افزایش دهیم.
او بااشاره به برنامه های کمیته غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: ما در کمیته غیر واگیر وزارت بهداشت برنامه ریزی های مشخص مخصوصا برای 4 بیماری سرطان،بیماری های قلبی عروقی، آسم و بیماری های تنفسی و دیابت انجام داده ایم .تمامی دانشگاه های علوم پزشکی به ساماندهی کمیته بیماری های غیر واگیر پرداخته اند و دستور العمل های لازم نیز به دانشگاه ها ابلاغ شده است.
لاریجانی بااشاره به سایت رهنمای بالینی وزارت بهداشت گفت: این سایت حرکت وسیعی است که با کمک انجمن های تخصصی و مراکز تحقیقاتی راه اندازه گیری شده است و با مراجعه به آن می توان به راهنمایی ها و دستورالعمل هالی بالینی دسترسی داشت.

لاریجانی افزود: دانشگاه های علوم پزشکی هر ساله مورد رتبه بندی قرار می گیرند در سال جاری نیز علاوه بر رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی رتبه بندی مناطق آمایشی نیز انجام شده و مور ارزیابی قرار خواهد گرفت و اقدامات لازم صورت میگیرد تا این دانشگاه ها بتوانند با یکدیگر رقابت کنند.
او درباره سایت education iran گفت: در این سایت 600 برنامه اموزش به زبان انگلیسی وجود دارد که حدود 100 برنامه در آن وجود دارد و چندین هزار دسترسی از کشورهای خارج بر روی این سایت صورت گرفته است.هدف ما از تاسیس این سایت شناخته شدن توانایی های آموزشی کشور است.امیدواریم در سال جاری بتوانیم زمینه پذیرش ده ها دانشجوی خارجی را در کشور فراهم کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت،درمان آموزش پزشکی گفت: امتحانات بین المللی در گروه پزشکی در داخل کشور در حال راه اندازی است و در این زمینه توافق های کلی انجام شده است و لازم نیست کسی برای دریافت مدرک بین المللی در گروه پزشکی به خارج از کشور برود.

مأموریت ‌گرایی در حوزه آموزش پزشکی

لاریجانی با اشاره به رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا افزود: حدود 500 دانشگاه برتر در رتبه‌بندی شانگهای و QS مورد قبول کشور ما نیز است البته نیز در حوزه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها استثناهایی نیز وجود دارد ولی به طور کلی 500 رتبه بالاتر مورد قبول ما در ایران است.دانشگاه‌هایی که جزو این 500 رتبه بالاتر نباشند دانشجویان ایرانی در صورت تحصیل در آنها مدرکشان در کشور معتبر نخواهد بود.به دانشجویانی که خارج از ایران تحصیل می‌کنند توصیه می‌کنیم به دانشگاه‌های معتبر بروند تا بتوانند در کشور وارد حوزه پزشکی شوند.
اوباتاکید بر مأموریت ‌گرایی در حوزه آموزش پزشکی گفت: برای دانشگاه‌های علوم پزشکی حداقل 50 مأموریت مستقل در نظر گرفته شده و به آنها سپرده شده است. البته بسته‌های تحولی در آموزش پزشکی نیز مدنظر قرار دارد. آزمون‌های کارشناسی ارشد امسال 72 هزار شرکت‌کننده داشت و ظرفیت ورود حدود 6 تا 7 هزار نفر است به همین جهت اعتراض برای هر آزمون خیلی عجیب نیست ولی با این وجود همه اعتراضات را بررسی می‌کنیم.
او ادامه داد: بر اساس بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها 30 درصد نمره مصاحبه و 70 درصد هم نمره آزمون کتبی مدنظر قرار دارد و ما بر اساس این چارچوب عمل می‌کنیم و برنامه‌ها نیز در حال پیشرفت است.
لاریجانی با تاکید بر الکترونیکی شدن آزمون پیش کارورزی گفت : آزمون پیش‌کارورزی به تدریج الکترونیکی شده و در حال حاضر 23 دانشگاه نرم‌افزار آن را گرفته و برنامه به صورت پایلوت اجرا می‌شود. همچنین آزمون صلاحیت پایانی پزشکی عمومی برگزار می‌شود و 35 دانشگاه برگزارکننده این آزمون هستند.
او افزود:آیین‌نامه آموزش الکترونیک برای رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی همچنین داروسازی ابلاغ می شود در همین زمینه افراد می‌توانند برخی از دروس خود را در دانشگاه‌ها به صورت مجازی بگذرانند البته چهار هفدهم ساعات را می‌توانند دانشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار کنند و در غیر این صورت استدلال لازم باید ارائه شود.
لاریجانی با اشاره به بحث بورسیه و سهمیه‌ گفت: این دو مسأله با هم متفاوت بوده و در سهمیه افراد با امتیاز به یک رشته ورود می‌یابند ولی در بورس پس از مذاکره با فرد با آن تعامل می‌شود که پس از بورس باید در آن دانشگاه مورد نظر خدمت کنند. سیاست وزارت بهداشت این بوده که سهمیه‌ای اعمال نکنیم و بورسیه دانشگاه‌های علوم پزشکی در سپاه، ارتش و نیروی انتظامی مدنظر قرار گرفت.به دلیل اینکه دانشگاه بقیه‌الله موضوع بورسیه در آن مورد توجه قرار گرفته دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران بورسیه نخواهند داشت. همچنین زیر یک درصد ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سایر استان‌ها بورسیه می‌شود.
20106

کد خبر: 671078

وب گردی

وب گردی