حضور هواپیماهای روسی راهکاری برای حل مناقشات سوریه نیست

مجتبی اسماعیلی- حسن بهشتی پور از حضور هواپیماهای روسی در ایران و تاثیر آن بر مناقشات سوریه می گوید.

حضور هواپیماهای روسی در ایران، تصمیمی صحیح از جانب این کشور است؟ حضور این هواپیماها در پایگاه نظامی همدان نقض برجام نیست؟ این تصمیم چه تاثیری بر اوضاع سوریه خواهد داشت؟ نزدیکی ترکیه و روسیه چه تاثیری بر مناقشات سوریه خواهد داشت؟ حضور نماینده ی ویژه ی پوتین در تهران به چه معناست؟ با حسن بهشتی پور، تحلیلگر مسائل بین الملل تماس گرفتیم تا پاسخ مناسبی برای این پرسش ها بیابیم.

بنظر شما این اشتباه نیست که ایران پایگاه هوایی خود در همدان را در اختیار روس ها قرار دهد؟

این را باید در نظر بگیریم که پایگاه متعلق به ایرانیان است و پایگاه در واقع در دست این کشور است. در واقع تهران در حال پشتیبانی است. این یک توافق بین دو کشور و به معنی در اختیار روسیه قرار داده شدن این پایگاه نیست و نوعی حرکت حمایتی محسوب می شود. این را باید در نظر داشت که استفاده از این پایگاه در جهت منافعی مشترک است لذا بنده به عنوان یک تحلیلگر سیاسی معتقدم که این کار اشکالی ندارد و درباره ی بحث تناقض با قانون اساسی بهتر است یک حقوقدان نظر دهد.

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است که داین تصمیم ایران، نقض برجام است. متقابلا روسیه نیز اعلام کرده که چنین نیست و این نقض برجام محسوب نمی شود. نظر شما چیست؟

بحث انتقال هواپیماهای جنگی به ایران که در بند 5 پیوست ب از قطعنامه ی 2231 شورای امنیت آمده است، می تواند معانی مختلفی داشته باشد و نمی توان قاطعانه گفت که برجام نقض شده یا نشده. بنده هنوز متن انگلیسی این بخش از قطعنامه را مطالعه نکرده ام. اما مثلا گاهی انتقال به معنی در اختیار قرار دادن است و گاهی به معنی اینکه توسط نیروهای خودی استفاده شود نه نیروهای کشور میزبان. این ها متفاوت است.

حضور این هواپیماها چه تاثیری بر اوضاع سوریه خواهد داشت؟

از میان برداشته شدن جبهه النصره و داعش راهکار نظامی ندارد و اینکار تغییر فوق العاده ای در اوضاع این کشور ایجاد نمی کند. برای مثال داعش دارای ریشه ی فرهنگی و اعتقادی در سوریه و عراق است و این ها گروه هایی هستند که در جامعه نفوذ دارند. به علاوه از سرویس های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای رقیب نیز بهره مند می شوند. لذا برخوردهای نظامی تنها بصورت مقطعی می تواند آن ها را مهار کند.

نزدیکی ترکیه و روسیه چه تاثیری بر مناقشات سوریه خواهد داشت؟

نزدیکی ترکیه و روسیه یک اقدام تاکتیکی از سوی اردوغان برای تحت فشار قرار دادند آمریکاست. ترکیه در واقع به دنبال فتح الله گولن است، نه دوستی با روسیه. یعنی یک حرکت راهبردی در میان نیست و در کل معادلات را برهم نخواهد زد. اما بی تاثیر نیست و می تواند کفه ی ترازو را بنفع روسیه سنگین تر کند.

حضور نماینده ی پوتین در تهران را نشان از چه می دانید؟

این دست سفرها تازگی ندارد و مرتب انجام می شود. بعضی از این سفرها اعلام می شود و بعضی اعلام نمی شود. این ها مجموعه مشورت های میان دو کشور است . اقای میخائیل باگدانف معاون وزیر امور خارجه ی روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقاست و از طرفی نماینده ی ویژه ی آقای پوتین در سفر اخیر است که نشان از ارسال پیام ویژه ای از طرف روسیه دارد.

304300

کد خبر: 671098

وب گردی

وب گردی