رحیمی: مسئولان وزارت خارجه  درباره  فاجعه منا به دنبال  طرح دعوا در سطح بین‌المللی  هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه تاکنون برای فاجعه منا طرح دعوای رسمی در محاکم بین‌المللی نشده است، گفت: مسئولان وزارت خارجه به دنبال آن هستند که طرح دعوا کنند؛ البته طرح دعوا در سطح بین‌المللی نیز موضوع ساده ای نیست و در رابطه با این حادثه نیز با توجه به اینکه شکایت علیه یک دولت و متناسب با آمار بالای قربانیان است، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، علیرضا رحیمی ، درباره الزامات پیگیری پرونده فاجعه منا و در پاسخ به انتقادات مطرح نسبت به روند پیگیری این پرونده، اظهار داشت: این حادثه، حادثه کوچکی نبود و از لحاظ بین‌المللی نیز پیچیده شد.

وی در توضیح این مسئله گفت: حادثه منا در شرایطی اتفاق افتاد که روابط ایران و عربستان در فضای مثبتی قرار نداشت و در حال حاضر نیز شرایط مثبتی وجود ندارد. علت منفی بودن این شرایط نیز، اقدامات عربستان در سطح منطقه و مواضع آن علیه جمهوری اسلامی بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: با توجه به نقشی که عربستان سعودی در جهان اسلام به ویژه در خاورمیانه بازی کرد و در میدان دشمن عمل کرد، پیگیری‌های جمهوری اسلامی برای استیفای حقوق قربانیان فاجعه نیز با مشکل مواجه شد.

رحیمی به حمله عده ای به سفارت عربستان سعودی در تهران اشاره کرد و افزود: این حادثه نیز تا حدودی تاثیر منفی بر روی روابط گذاشت و این روابط را پیچیده‌تر کرد، اما تا جایی که ما در کمیسیون امنیت ملی اطلاع داریم، وزارت خارجه دنبال موضوع است و پیگیری‌های حقوقی و سیاسی خود را در دست انجام دارند و در جهت منویات مقام معظم رهبری و حقوق خانواده های قربانیان تلاش می‌کنند که اقدامات مثبت و موثری را انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح دعوای بین‌المللی شده است یا خیر، تصریح کرد: تاکنون طرح دعوای رسمی نشده است، اما به دنبال آن هستند که طرح دعوا کنند؛ البته طرح دعوا در سطح بین‌المللی نیز موضوع ساده ای نیست و در رابطه با این حادثه نیز با توجه به اینکه شکایت علیه یک دولت و متناسب با آمار بالای قربانیان است، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که باید یک استراتژیک حقوقی برای طرح دعوا داشته باشیم که مشغول کار بر روی آن هستند.

203/201

کد خبر: 671150

وب گردی

وب گردی