عدم امنیت روانی،اضطراب،افسردگی و رفتارهای مجرمانه پیامدهای ازدواج با اتباع بیگانه

عدم امنیت روانی،اضطراب،افسردگی و حتی رفتارهای مجرمانه در این قبیل ازدواج بیشتر دیده می شود.وقتی ازدواج با اتباع بیگانه از مجرای قانونی شکل نگیرد و مراحل حقوقی خود را طی نکند قطعا یک رفتار مجرمانه به شمار می رود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آستان یک استاد دانشگاه در خصوص مقوله ازدواج با اتباع بیگانه گفت:در مورد بحث ازدواج با اتباع خارجی می توان این طور بیان کرد که کلیت این مسئله ناپسند به نظر نمی رسد و در همه دنیا ازدواج با افراد خارجی باب است.

دکتر علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و عضو پژوهشکده خانواده 8 افزود:با نزدیک تر شدن جوامع به یکدیگر و با توجه به اشتراکات فرهنگی در چند دهه اخیر شاهد ازدواج با اتباع خارجی هستیم.

این عضو پژوهشکده خانواده در ادامه گفت:در خصوص این قبیل ازدواج های چند نکته اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی قابل بحث و بررسی است.نخست آنکه مهم ترین رویکرد در مقوله ازدواج همسان همسری است که برای انتخاب همسر باید مد نظر قرار گیرد یکی از مهم ترین ملاک های تشکیل خانواده بحث همسان همسری است که فرهنگ و عنصرهای فرهنگی مشترک را در خود جای می دهد.

اوبا اشاره به اینکه ازدواج با اتباع خارجی برای هر دو جنس(زن و مرد)مولفه های فرهنگی را کاهش می دهد،تصریح کرد:با توجه به اینکه ازدواج با اتباع بیگانه عنصرهای فرهنگی را تضعیف می کند اختلافات فرهنگی نیز از همین جا نشات می گیرد و از سوی دیگر اختلاف فرهنگی باعث اختلاف نظر،جدال و پاشنه آشیل زندگی مشترک می شود.

به گفته دکتر شریفی یزدی در حوزه روان شناسی،جامعه شناسی و... همسانی فرهنگی برای ازدواج باید در نظر گرفته شود از این رو ازدیاد ازدواج با اتباع بیگانه در کشور یک خطر فرهنگی محسوب می شود.

این استاد دانشگاه با بررسی نگاه اقتصادی به این مقوله گفت:اغلب ازدواج هایی که با اتباع بیگانه صورت می گیرد انگیزه اقتصادی نیز دارد .برخی افراد که در مناطق آسیب زا زندگی می کنند نگاه فرهنگی شان به مقوله ازدواج پایین است و نوعا مطالعات نشان می دهد برخی از این افراد خارجی سابقه ازدواج داشته و یا با وجود همسر و فرزند اقدام به ازدواج مجدد می کنند.از سوی دیگر برخی از اتباع خارجی به شکل غیرقانونی در ایران زندگی می کنند و ورودشان به کشور از مجاری قانونی صورت نگرفته است و ازدواج ایرانیان با این افراد مبنای حقوقی و قانونی ندارد.

او در ادامه گفت:یکی از موارد بسیار مهم که باید به آن توجه داشت این است که ازدواج زنان ودختران ایرانی با افراد خارجی بر اساس قوانین موجود در کشور به این شکل است که فرزندان این خانواده ها نمی توانند صاحب شناسنامه ایرانی شوند با وجود اینکه در ایران متولد شده و در همین کشور زندگی می کنند به دلیل نداشتن شناسنامه دچار یک تضاد روحی و روانی می شوند و همین مشکل در تابعیت نیز یک معضل اساسی این ازدواج ها به شمار می رود.

این جامعه شناس در تحلیل آسیب های بی شمار این قبیل ازدواج ها افزود:عدم امنیت روانی،اضطراب،افسردگی و حتی رفتارهای مجرمانه در این قبیل ازدواج بیشتر دیده می شود.وقتی ازدواج با اتباع بیگانه از مجرای قانونی شکل نگیرد و مراحل حقوقی خود را طی نکند قطعا یک رفتار مجرمانه به شمار می رود.

105105

کد خبر: 671187

وب گردی

وب گردی