ترکان: 4 نوع واردات در منطقه آزاد وجود دارد/لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید در مجلس رأی می آورد

دبیر مناطق آزاد گفت: در حال حاضر 4 نوع واردات در مناطق آزاد شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور در برنامه "متن، حاشیه" با بیان اینکه مشاور رییس جمهور و دبیر مناطق آزاد تنها شغل من است، گفت: ماهی یک بار در جلسات دانشگاه آزاد شرکت می کنم و هیچ گونه دریافتی از این دانشگاه ندارم.در ابتدای دولت مسئولیت های سرپرستی 4 نهاد به بنده سپرده شد که همگی را تا دو ماه بعد از آن به جز مناطق آزاد تحویل دادم.

وی با اشاره به اینکه سیاست کشور در منطقه آزاد نسبت به سرزمین اصلی متفاوت نیست، خاطرنشان کرد: آنچه که به عنوان مشی در مناطق آزاد تعیین شده هم اکنون بند 11 سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

اکبر ترکان با بیان اینکه وضعیت تولید، صادارت و جذب تکنولوژی در مناطق آزاد بهتر از سرزمین اصلی است، گفت: تصور اینکه مشکلات کشور مربوط به سرزمین اصلی است و در منطقه آزاد طور دیگریست تفکر درستی نیست.

دبیر مناطق آزاد به 4نوع واردات درمناطق آزاد اشاره کرد و گفت: اولین نوع آن بدین صورت است که از منطقه آزاد وارد می شود اما در این منطقه مصرف نمی شود و مبدأ آن مکان دیگریی است، در واقع مناطق آزاد نه مبدأ واردات است و نه گشایش دهنده آن. دومین نوع از واردات در این منطقه واردات کالایی که برای مصرف در منطقه آزاد وارد می شود همانند هتلی که در کیش تجهیزات مورد نیاز خود را از خارج وارد منطقه آزاد می کند و در آن هتل مصرف می کند. دیگر نوع واردات در منطقه آزاد واردات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان در مناطق آزاد است و نیز در آخر واردات به مناطق آزاد با عنوان "کالای همراه مسافر" است که در فروشگاه های مناطق آزاد به مردم عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه فردی که ادعا کرده 90 درصد قاچاق کشور از مناطق آزاد است احتمالا با اعداد ناآشنا است، گفت: رقم واردات کالای همراه مسافر 400 میلیون دلار است که در عدد 15 میلیارد دلار قاچاق کالا بر فرض قاچاق بودن آن 400 میلیون دلار؛ "هیچ" است.

ترکان با بیان اینکه به پدیده قاچاق از منطقه آزاد به هیچ وجه اعتقادی ندارم، گفت: یک کالا هنگامی "قاچاق" محسوب می شود که در سرزمین اصلی عرضه می شود یعنی بدون نظارت گمرک و نیروی انتظامی وارد می شوند.

دبیر مناطق آزاد گفت: کسانی که کانتینرهای قاچاق را رد می کنند، با ایجاد هیاهو در صدد روشن نشدن برخی از مسایل هستند و فقط خواستار اتهام به مناطق آزاد هستند و در این راستا موردی را برای پیگیری ندارند.

وی در ادامه اذعان کرد: قسمت هایی که در اروند، انزلی، ارس و ماکو کالای همراه مسافر عرضه می شود محدوده دارند و تحت نظارت گمرک هستند

ترکان با اشاره به اینکه خودرو در منطقه آزاد شماره می شود اما مجاز به خروج از منطقه آزاد نیستند، گفت: تردد خودروها در داخل منطقه آزاد مقدور است و خارج از آن در تصمیم گیری منطقه آزاد نیست و نیزغیر قانونی است.

وی با بیان اینکه برخی از مناطق ویژه اقتصادی غیر فعال، سرمایه گذار و زیرساخت های لازم را ندارند، گفت:
نزدیک به 45 منطقه ویژه اقتصادی توجیه ندارند به دلیل اینکه سرمایه گذار ندارند و نیز فعالیتی هم در آنها جریان ندارد اما مناطق ویژه ای که جدیدا در مجلس مطرح شده با توجیه اقتصادی همراه هستند.
ترکان با اشاره به توجیه اقتصادی مناطق آزاد جدید گفت:
ـ "جاسک" به عنوان پایانه دوم صادرات نفت ایران است و همچنین پالایشگاه، انبار نفت و پتروشیمی در جاسک ساخته می شود.
ـ "اینچه برون" در استان گلستان برای توسعه روابط اقتصادی و ریلی میان ایران و کشورهای آسیای میانه، شهر متالورژی در اینچه برون ساخته می شود
ـ "سیستان" در شمال استان سیستان و بلوچستان برای کار با افغانستان، کریدور صادراتی چابهار ـ زابل ـ افغانتسان با این منطقه فعال می شود.
ـ "مهران" در استان ایلام برای روابط تجاری با عراق
ـ "بوشهر" برای ظرفیت های تجاری ایران همیشه بالاترین امتیاز را در خلیج فارس داشته است.
ـ "بانه ـ مریوان" برای روابط تجاری ایران با اقلیم کردستان عراق
ـ "اردبیل" برای کسب و کار و روابط با کشورهای آسیای میانه
دبیر مناطق آزاد درخصوص گمرک ایران گفت: گمرک ایران در ابتدا ورود کالا را سند می زند و نیز بعد از آن کالا وارد گمرک منطقه آزاد می شود و همچنین باید گفت که گفته های آقای نعمت زاده درباره قاچاق در مناطق آزاد اصلا صحت ندارد.
وی به رای مثبت رییس کمیسیون اقتصادی برای ایجاد مناطق آزاد جدید اشاره کرد و گفت: ایشان قبلا اطلاعات کمی در این خصوص داشتند اما بعدها با جلساتی که برگزار شد به مناطق آزاد جدید رای مثبت دادند.
ترکان با اشاره به اینکه از اظهارات آقای توکلی درباره شکست خوردن مناطق آزاد تعجب می کنم، گفت: درست است که به طور کامل به اهداف منطقه آزاد نرسیده ایم اما مفهوم شکست خوردن اشتباه است.
دبیر مناطق آزاد با اشاره به اینکه پایانه صادراتی منطقه آزاد ماکو در کشور بی نظیر است، گفت: سال گذشته منطقه آزاد اروند به تنهایی یک میلیارد و 200 میلیون دلار از مرز شلمچه صادرات داشته و همچنین بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی با هدف و رویکرد صادرات در حال ساخت است.
وی خاطرنشان کرد: مناطق آزاد هنوز به هدف نهایی نرسیده اما در مسیر توسعه قرار دارند و همچنین گزارش های مناطق آزاد مرتب به ستاد اقتصاد مقاومتی داده می شود.
ترکان در پایان گفت: به طور قطع لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید در مجلس رأی خواهد آورد.

٤٠١/٦٠١

کد خبر: 671246

وب گردی

وب گردی