ایمپلنت‌های ارزان، تبلیغات اس‌ام‌اس، کلاهبرداری دندانی!

دکتر اردوان اعتمادی *

برای سلامتی دهان و دندان چند ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه می کنید؟ چگونه دندانپزشک خود را انتخاب می کنید؟ این سوالات را از خود بپرسید و مروری بر روند درمان و بهداشت دهان و دندان خود بکنید .

بسیاری از افراد معمولا درصدد هستند تا دندانپزشکی را برای درمان بیماری های دندان خود انتخاب کنند که از تعرفه های پایین تری برای درمان استفاده می کنند. این درحالی است که در بسیاری موارد همین تعرفه های ناچیز باعث مشکلات عدیده برای بیمار می شود. ضمن اینکه بیماری های دهان و دندان در زمان کم درمان نمی شود .

برای بدست آوردن سلامتی دراین نقطه از بدن در گام اول می بایست بایک دندانپزشک مشکل را درمیان گذاشت . این درحالیست که بسیاری ازاین مشکلات و بیماری ها را داندانپزشک و حتی جراح عمومی دهان و دندان نمی تواند برطرف کند و نیاز است تا به فردی مراجعه شود که دوره های تخصص و فوق تخصص درخصوص بیماری را پشت سرگذاشته باشد.

متاسفانه روزانه افرادی به ما مراجعه می کنند که دراثر جراحی های ناشیانه و غیر حرفه ای دچار مشکلات عدیده از جمله عفونت های شدید لثه و دندان شده اند که می تواند خطرناک باشد. بسیاری ازمردم به دنبال مراکز و دندانپزشکانی هستند که با نازلترین قیمت مشکلات دندان آنها را برطرف کند .حال آنکه این قیمت ارزان می تواند برای سلامتی فرد گران تمام شود. به طور مثال دندان که از دست می رود بهترین اقدام برای داشتن جایگزینی مناسب برای دندان از دست رفته ایمپلنت است. حتی فردی که هیچ دندانی در دهان ندارد هم می تواند با ایمپلنت دارای دندان های کاملا زیبا و طبیعی شود، کاشت دندان به روش ایمپلنت مزایای بسیاری دارد، کمتر در معرض آسیب است و از حرکت دندان های دیگرجلوگیری می کند.

درواقع فرد می تواند کیفیت بهتری اززندگی را تجربه کند .خوب حرف بزند و خوب بجود و مشکلات گوارشی را دیگر تجربه نکند اما این درمان هزینه برو به اصطلاح گران است. با این حال عجیب است که این سوال در ذهن برخی متبادر نمی شود که چگونه می توان ایمپلنتی ارزان را وبدون عوارض را تجربه کرد.

دلایل ایمپلنت های ارزان چیست؟ دندانپزشکانی که دارای مدارک فوق تخصص در زمینه پروتز دهان و دندان هستند حداقل دوره هایی 6 ساله راپشت سر می‌گذارند و در این دوره ها بیش از صد مورد ایمپلنت انجام می دهند اما افرادی که بادستمزد کمتر کار می کنند یک دوره کوتاه را پشت سر گذاشته اند، که شاید تنها یک مریض را درمان کرده باشند بنابراین از تجربه کافی برخوردار نیستند.

جای تعجب دارد؛ چرا تا این اندازه تبلیغات و پیامک ها می توانند در انتخاب بیماران موثر باشد، کافی است کمی درنگ کنند و تشخیص دهند که هر اقدام ارزانی درزمینه دندان می تواند تبعاتی را به همراه داشته باشد. استفاده از برندهای غیرمرغوب می تواند یکی از دلایل کم هزینه بودن این درمان نزد دندانپزشکان خاص باشد.

ایمپلنت سخت ترین کار درمانی در دندانپزشکی است که اگر به صورت صحیح و اصولی درمان نشود متاسفانه عوارض غیر قابل جبرانی همچون از دست رفتن استخوان فک، ساییده شدن و خورده شدن استخوان و گاه عفونت های شدید را با خود به دنبال دارد. ضمن آنکه در بسیاری از موارد شاهد هستیم که برخی جراحان عمومی دهان و دندان و نه جراحان متخصص و فوق تخصص دست به این اقدام می زنند.

در این زمینه شکایت های بسیاری شده است. حتی مراجعانی داریم که با مشکلات بسیاری که از یک ایمپلنت ناموفق برخوردار شده اند تلاش می کنند تا به صورت صحیح درمان شوند؛ این مسئله را یادآور می شوم در چنین شرایطی هزینه آنها دو برابرافزایش پیدا میکند که تنها حاصل یک انتخاب بدون آگاهی است.

از بیمارانی که برای ایمپلنت مراجعه می کنند می خواهیم بعد از انجام این اقدام حتما سالی دوبار به دندانپزشک خود مراجعه کنند تا از بروزبیماری های عفونی حاد وساییده شدن استخوان فک جلوگیری شود.

* عضوبین المللی انجمن جراحان لثه آمریکا

۲۰۲۰

کد خبر: 671251

وب گردی

وب گردی