حسن رسولی مطرح کرد: تشکیل کارگروه بازنگری تشکیلاتی اصلاح‌طلبان

کارگروهی به ریاست حسین موسوی تبریزی برای جمع‌آوری انتقادات و ارزیابی امکان اصلاحات در شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان تشکیل شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اعتماد، بر اساس آنچه عبدالواحد موسوی لاری، عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز اعلام کرده است شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از ابتدای پاییز کار عملیاتی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٦ و شوراهای شهر و روستا آغاز می‌کند. آنها مقدمات ورود به انتخابات را از همین روزها و هفته‌های گذشته آماده کرده‌اند و به همین دلیل نیز هفته گذشته جلسه شورای عالی سیاستگذاری انتخابات اصلاح‌طلبان با حضور رییس دولت اصلاحات برای بحث و بررسی عملکرد پیشین شورای عالی و آسیب‌شناسی آن ترتیب داده شد. پس از بررسی‌های لازم به خواسته رییس دولت اصلاحات ماموریت شورای عالی تا یک سال دیگر تمدید شده حسن رسولی، عضو شورای عالی سیاستگذاری آخرین تحولات سیاسی جبهه اصلاحات و شورای عالی را در گفت‌وگویی تشریح کرد.

او در مورد تشکیل کارگروهی به ریاست آیت‌الله موسوی‌تبریزی خبر داد که مهم‌ترین ماموریت آن جمع‌بندی انتقادات و پیشنهادات اعضای شورای عالی، نظرسنجی‌ها از شورای اصلاح‌طلبان استان‌ها و شهرستان‌ها و راهنمایی‌های رهبر اصلاحات است تا در نهایت به صورت بسته‌ای از پیشنهادات عملیاتی در مورد اصلاح ساختار و ترکیب این شورا در بیاید. این کارگروه در جلسه دوشنبه‌شب هفته گذشته با تایید رییس دولت اصلاحات آغاز به کار کرده است.
در جلسه اخیر شورای عالی سیاستگذاری چه تصمیماتی در مورد شکل مواجهه اصلاح‌طلبان با انتخابات شورای شهر گرفته شد؟
در جلسه اخیر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که در حضور رییس دولت اصلاحات تشکیل شد، تصمیمات مهمی درباره این شورا گرفته شد. مهم‌ترین تصمیم این بود که بر اساس ارزیابی کلی به‌عمل آمده از عملکرد شورای عالی با همان هویت و رسالتی که در گذشته داشت، مدیریت و برنامه‌ریزی شورای‌های اسلامی شهر و روستا را به عهده داشته باشد.
با توجه به عملکرد گذشته شورای عالی و تجربه انتخابات ٩٢ در مورد شوراهای شهر و روستا فکر می‌کنید اصلاح‌طلبان برای بهبود و ارتقای این شورا چه کارهایی باید انجام دهند؟
با استفاده از تجارب انتخاباتی سال‌های ٩٢ و ٩٤ قرار بر این شد که به تفاوت ماهوی انتخابات شوراهای اسلامی شهروروستا با انتخابات ریاست‌جمهوری و حتی مجلس شورای اسلامی توجه شود و در برنامه‌ریزی‌ها و سازماندهی برای انتخابات شورای شهر مورد توجه قرار گیرد. همچنین یکی از نتایج به دست آمده از ارزیابی عملکرد این شورا نشان می‌دهد در سال ٩٤ عدم توجیه و استقرار سازمان اصلاح‌طلبی در شهرستان‌ها یکی از نقاط ضعف اصلاح‌طلبان بود. سازماندهی مرکزی و استانی تا حد قابل قبولی مناسب طراحی شده و کارآمد بود اما در مورد حوزه‌های انتخابیه شهرستانی این سازماندهی یکپارچه شکل نگرفته بود. از این رو باید این نقیصه در سال ٩٦ در مورد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برطرف شود. از طرفی بنا بر این شد با توجه به نقاط ضعف مطروحه نسبت به تغییر ترکیب شورای عالی تلاش‌هایی صورت گیرد. بنابراین در جهت فراگیری هرچه بیشتر شورای عالی سیاستگذاری در آینده باید افرادی به این شورا اضافه شوند.
چه کسانی به نظر شما باید به ترکیب شورای عالی اضافه شوند؟
به طور مشخص دوستانی از فراکسیون امید مجلس به جمع اصلاح‌طلبان خواهند پیوست. همچنین احتمالا تغییراتی در ترکیب اعضای شورای عالی شاهد باشیم. در جلسه اخیر شورای عالی نکات اصلی طرح شد و بنا شد روی آنها برنامه‌ریزی شود و تغییراتی برای بهبود و ارتقای شورای عالی به وجود آید. کار گروهی تشکیل شد که قرار شد به صورت کارشناسی و دقیق‌تر سرفصل‌ها را تعیین و برای تصمیم‌گیری نهایی ارایه کند. کارگروهی متشکل از تعدادی از اعضای شورای عالی با مسوولیت آیت‌الله موسوی‌تبریزی فقط برای لحاظ کردن نقطه نظرات اصلاحی در ترکیب و ساختار شورای عالی سیاستگذاری طراحی شد.
در جلسه اخیر شورای عالی این مسوولیت به آیت‌الله موسوی‌تبریزی داده شد؟
بله. در آخرین جلسه شورای عالی که در حضور رییس دولت اصلاحات تشکیل شده بود این تصمیم اتخاذ شد.
این کارگروه چه اعضایی به غیر از آیت‌الله موسوی‌تبریزی دارد؟
ضرورتی برای گفتن نیست. در نظرسنجی‌های صورت گرفته از سراسر کشور و شورای اصلاح‌طلبان استان‌ها و شهرستان‌ها، پیشنهادات و انتقاداتی به کار شورای عالی مطرح شد. همچنین نکاتی در جلسه اخیر شورای عالی توسط اعضا مطرح شد و راهنمایی‌هایی از سوی رهبر اصلاحات در این جلسه بیان شد. قرار بر این شد که این کارگروه به ریاست آیت‌الله موسوی‌تبریزی ماموریت جمع‌بندی این نظرات را جهت ترمیم و اصلاح ساختار و ترکیب شورای عالی انجام دهد و به صورت پکیجی از پیشنهادات عملی در جلسه شورای عالی اعلام کند.
شما چه پیشنهاداتی برای نحوه کار شورای عالی در انتخابات شورای شهر دارید؟ چه کارهایی باید انجام شود تا اصلاح‌طلبان تجربه تلخ انتخابات شورای شهر سال ٩٢ را تکرار نکنند؟
من فکر می‌کنم یکی از نقاط ضعف اصلاح‌طلبان در سال ٩٢ عدم اهتمام جدی نسبت به پروژه انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا بود و رفتار سامانمند آنها را تنها در تهران شاهد بودیم. تقریبا می‌توان گفت در کلانشهرها جریان اصلاحات به صورت جبهه‌ای و متشکل و منسجم حضور جدی در صحنه انتخابات نداشت. جا دارد که این نقیصه در انتخابات آتی رفع شود. در تهران نیز در بحث کاندیداگزینی و انتخاب نامزدها کاستی‌هایی وجود داشت که نتیجه آن را در انتخاب شهردار دیدیم. به این خاطر که این سازماندهی در واقع جبهه‌ای و جریانی است باید نهایت سعی و تلاش‌مان را به کار ببریم تا بیشترین اجماع و همگرایی را در ساختار شورای عالی شاهد باشیم. به نحوی باید سازماندهی کرد که هیچ یک از بخش‌های اصلاح‌طلبی خارج از این تشکیلات بلاتکلیف نمانند. به هر میزانی که دامنه پوشش این ساختار زیاد باشد و ظرفیت‌های مهم اصلاح‌طلبی اعم از احزاب و شخصیت‌ها به کار گرفته شود کارآمدی این مجموعه افزایش پیدا خواهد کرد. تغییر در ترکیب اعضا و اضافه شدن اصلاح‌طلبانی که در لیست امید هستند می‌تواند کارآمدی و انسجام شورای عالی را افزایش دهد.

202/201

کد خبر: 671276

وب گردی

وب گردی