وضعیت تابلوهای شهری یکسال پس ازاجرای طرح ساماندهی/طرح شماره گذاری خیابان‌ها به کجا رسید؟

اگرچه یکسال از تصویب طرح ساماندهی تابلوهای راهنمای شهری می‌گذرد و به گفته اعضای شورای شهر بسیاری از این تابلوها ساماندهی شده، و شورا منتظر گزارشی از اقدامات شهرداری است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، عبدالحسین مختاباد به عوان پیشنهاد دهنده طرح ساماندهی تابلوهای راهنمایی شهری در شهریور۹۴ گفت: ما در شهری زندگی می کنیم که امروزه یک ابرشهر نام گرفته است. تهران نماد ایران است اما در علائم زندگی شهری بسیاری از مسائلش به روال ۵۰ سال قبل است.

او افزود: تابلوهای راهنمایی خط کشی های عابر پیاده و غیره از جمله این موارد هستند هنوز روال مناسبی در نصب و تجیهزات آن رعایت نمی شود. تابلوها در بسیاری از کشورهای پیشرفته الکترونیکی هستند اما ما اصلا در مسیر مدرن سازی نشانه های شهری حرکت نکردیم.

مختاباد افزود: عدم جانمایی صحیح این تابلوها و ناخوانا بودن آنها موجب شده در بسیاری موارد رانندگان سردرگم شوند و همین امر موجب بروز حوادث و تصادفات وحشتناکی را فراهم آورده از اینرو ضروری است ساماندهی این تابلوها و علائم هرچه سریعتر آغاز شود.

تصویب طرح ساماندهی تابلوها و علائم راهنمایی شهری

سه ماه بعد از طرح این موضوع، در دویست و شانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران بررسی طرح ساماندهی تابلوهای راهنمایی شهری توسط اعضای شورای شهر انجام و در نهایت به تصویب اعضا رسید.

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره وظیفه شهرداری برای ساماندهی تابلوهای شهری گفت: شهرداری تهران موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه گزارش انجام ساماندهی تابلوها و علایم راهنمایی شهری و تابلوهای اطلاع‌رسانی در معابر شهر تهران را بر اساس ماده ۹ برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران انجام دهد.

چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: بعضی از تابلوها در سطح شهر خوانا نیست و باید به این موضوع توجه شود.

او با اشاره به اینکه نقشه‌های ترافیکی موجود گنگ است گفت: نقشه‌ها باید خوانا باشد و از تجهیزات روز استفاده شود.

طرح شماره گذاری خیابان‌ها

شورای شهر تهران در دویست و شصت و هفتمین جلسه خود یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه دستورالعمل هویت سازی و کدگذاری و شماره گذاری معابر شهری» را به تصویب رساند.

این موضوع بار دیگر در صحن علنی شورا(۲۵خرداد) مطرح شد و محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در توضیح این طرح گفت: تمامی شهروندان تهرانی و اعضای شورا دغدغه نامگذاری و شماره گذاری معابر شهر تهران را دارند، چراکه معابر شهر تهران با این گستردگی که دارد متاسفانه شماره گذاری صحیح و مبتنی بر یک ساختار درستی ندارد که شهروندان بتوانند به راحتی خیابان های شهر تهران را شناسایی کنند.

او در توضیح محتوای طرح مذکور گفت: بر اساس این طرح اسامی که تاکنون برای معابر انتخاب شده حفظ شده ضمن اینکه یک کدگذاری برای آن انجام می شود که قطعا این کار نیاز به مطالعه امکان سنجی دارد لذا شهرداری تهران ملزم شده نسبت به ارائه لایحه ای مبنی بر کدگذاری و شماره گذاری معابر شهر تهران اقدام کند.

سالاری ادامه داد: در ماده واحده این طرح آمده است، در راستای ایجاد یکپارچگی در نامگذاری معابر و سهولت خوانش مسیر برای افراد غیربومی و بومی، شهرداری تهران موظف است که ظرف مدت ۳ ماه از ابلاغ مصوبه نسبت به ارائه لایحه دستورالعمل شماره گذاری معابر با در نظر گرفتن نام اصلی معبر در تابلوهای راهنمای مسیر اقدام کند.

در پایان سخنان رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه دستورالعمل هویت سازی و کدگذاری و شماره گذاری معابر شهر تهران» با اکثریت آرا به تصویب رسید.

شهر خوانا نیست

اقبال شاکری رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت اصلاح تابلوهای شهری گفت: شهردار تهران آئین نامه طراحی تابلوهای شهری دارد که مفاد آن باید در جانمایی و طراحی تابلوها رعایت شود.

او اضافه کرد: نکته مهم در تابلوهای شهری این است که در معرض دید باشد و افرادی که در شهر حرکت می کنند به سهولت این تابلوها را مشاهده کنند، متاسفانه این مورد در تعداد قابل توجهی از تابلوها لحاظ نشده است.

شاکری ادامه داد: از دیگر ویژگی های تابلوهای استاندارد این است که باید بهم پیوستگی داشته باشند، ضمن اینکه باید از منظر رنگ آمیزی و طراحی از فرمت خاصی تبعیت کنند که همه گیر باشند. مثلاً تابلوهای بزرگراهی سبز رنگ، معابر بلواری آبی و.... متاسفانه الان شاهد بهم ریختگی در سطح شهر هستیم.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به طرح این موضوع در صحن شورای شهر تهران گفت: کاستی های تابلوهای فعلی باعث طرح این موضوع در شورای شهر شد و قرار بود بر مبنای این تذکرات، شهرنگاشتی را بیاورند که شهر خوانا شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با اشاره به پیشنهاد شماره گذاری معابر نیز گفت: شماره گذاری معابر می تواند بسیاری از سردرگمی های فعلی را مرتفع کند و این طرح نیز در شورای شهر تصویب شده و شهرداری باید نسبت به انجام آن اقدام کند.

گزارشی درباره اقدامات صورت گرفته ارائه نشده است

محسن سرخو رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با تاکید بر این مطلب که از زمان طرح این موضوع تاکنون بخشی از مشکلات رفع شده است، گفت: ما منتظر گزارش شهرداری در این زمینه هستیم که هنوز به شورای شهر ارائه نشده است.

او با اشاره به اشکالات متعدد تابلوهای شهری گفت: این مشکلات باعث سردرگمی راننده ها در بزرگراه ها و خیابان ها می شود، ضمن اینکه در برخی از آن‌ها اشکالات متعددی وجود داشت مانند برخی تابلوهای رانندگی که درست بر روی خروجی‌ها نصب شده بود و اجازه تصمیم گیری به موقع را به راننده‌ها نمی داد یا برخی خیابان‌های یکطرفه که تابلوی ورود ممنوع در یک سر آن وجود نداشت و....

این عضو شورای شهر تهران افزود: به هر حال با وجود اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته برای جمع بندی نهایی باید منتظر گزارش شهرداری بمانیم که زمان آن نیز به پایان رسیده است.

وضعیت تابلوها بهتر شده است

عبدالحسین مختاباد نیز که به عنوان اولین پیشنهاد دهنده این طرح بود،گفت: در حال حاضر وضعیت بسیار بهتر شده است و بسیاری از اشکالات مرتفع شده است اما شهرداری هنوز گزارشی در این زمینه ارائه نکرده است.

او افزود: اگر در ارائه گزارش بیش از این تاخیر شود، در صحن علنی شورا تذکر خواهم داد.

20106

کد خبر: 671306

وب گردی

وب گردی