وزیر کشور: هدف از توسعه روستایی افزایش سطح زندگی است/ ضرورت ارائه مدل علمی در توسعه روستایی

تمام تلاش ما برای توسعه روستایی در افزایش سطح زندگی روستا خلاصه می شود تا توانمندی روستایی را ارتقاء داده و بر لبه دانش حرکت شود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست ارزیابی طرح همیاران توسعه روستایی با حضور همیاران توسعه روستایی اساتید و دانشگاه های تهران و مسوولان و نهادهای اجرایی مرتبط بیان کرد: توقع ما از همیاران این است که از فضای روستایی آشنا شوند و به صورت مستمر ارتباط برقرار کنند و توقع داریم که در روستاها نیز استقرار یابند.

او گام دوم همیاران روستایی را شناخت و درک توصیف کرد و گفت: باید شناخت و درک خود را جمع آوری و ارائه دهیم البته گزارش هایی جمع آوری شده اما کم است و باید دریافت های بیشتری را به صورت گزارش در اختیار وزارت کشور بگذاریم.

وزیر کشور با تاکید به نگاه جغرافیایی گفت: گام سوم این است که با یک نگاه جغرافیایی مبنی بر تعریف رابطه انسان و محیط در محیط دیده شود و هم طبیعت و هم فعالیت انسان مد نظر قرار گیرد.

رحمانی فضلی همچنین مدل علمی را برای دریافت های محیط روستایی ضروری دانست و گفت: باید مدلی برای مدل علمی داشته باشیم و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و باید براساس یک نظریه پیش برویم تا درگزارش نهایی روش علمی لحاظ شود.

وزیر کشور با بیان این که باید همیاران در مطالعات روستایی خود تبعات علمی و شیوه های آموزشی را به کار آورند بیان کرد: در بحث منطقی سه مولفه ذکر شده انسان، طبیعت، فعالیت انسانی باید در نظر گرفته شود که از جمله آنها مدیریت روستایی، منابع مالی، فعالیت انسانی، ظرفیت های روستا، تکنولوژی، قوانین و مقررات و مسایل خدماتی از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر کشور در ادامه افزود: انتظار ما از همیاران توسعه روستایی این است که با روش علمی که از نظریه مدیریتی تا شیوه های محیطی قلمداد می شود عمل کنند.

او تاکید کرد: تمام تلاش ما برای توسعه روستایی در افزایش سطح زندگی روستا خلاصه می شود تا توانمندی روستایی را ارتقاء داده و بر لبه دانش حرکت شود و باید بتوانیم در خروجی فعالیت ها و ارزش افزوده آن ارتقاء حاصل شود.

رحمانی فضلی با اشاره به این که ابتکار، نبوغ و خلاقیت باید مد نظر قرار گیرد گفت: باید بتوانیم ابتکار و نبوغ را افزایش دهیم و وزارت کشور را مامور کردیم تا خلاقیت های انسانی را در سراسر کشور جمع آوری کرده و بانک اطلاعاتی درست شود تا در سراسر کشور این موضوع تسری یابد.

او ادامه داد: باید از سطح و ظاهر مسایل سریع عبور کرده و به عمق تغییرات و دگرگونی های مدنظر توجه شود تا بتوان در زندگی روستایی تغییرات اساسی و تحول ایجاد شود.

رحمانی فضلی با اشاره به گزارش نهایی همیاران توسعه روستایی بیان کرد: در گزارش نهایی باید مشکلات پیشنهاد روستاها را به وزارت کشور ارائه دهیم تا همکاران ما در این نهاد پیگیر این مسایل باشند.

او در انتها خطاب به اساتید دانشگاه گفت: ما آمادگی داریم که جلسه بعدی همیاران توسعه روستایی را در دانشگاه آزاد کنیم و کسانی که طرح های خلاقانه ارائه دهند از رتبه اول تا پنجم مورد قدردانی قرار گیرند.

وی همچنین خطاب به دانشجویان تاکید کرد: یک شناسنامه روستایی جغرافیایی از روستاها تهیه شود تا بتوان از آن استفاده کرد.

201/203

کد خبر: 671455

وب گردی

وب گردی