تاثیر تغییر اقلیم بر سفیدشدگی مرجان‌ها

مدیرکل زیست بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست کشور با اشاره به تاثیر عمده افزایش دما روی آب‌سنگ‌های مرجانی از احتمال سفیدشدگی این گونه‌ها در شهریورماه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، داود میرشکار امروز یکشنبه در نشست خبری معاونت محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از تهدیدات تنوع زیستی مربوط به تغییرات اقلیم و افزایش گرمایش زمین است، گفت: در اواسط شهریورماه پدیده سفیدشدگی آب‌سنگ‌های مرجانی را داریم که قبل و بعد از وقوع حادثه مورد پایش قرار می‌گیرند.

او با بیان اینکه 50 گونه آب‌سنگ‌های مرجانی، لاک‌پشت‌های دریایی، ماهی‌های زینتی، ماهی‌های استخوانی و غضروفی در معرض انقراض هستند، گفت: باید بتوانیم زیستگاه‌ها را به طور کامل حفظ کنیم تا گونه‌ها فرصت بازسازی ذخایر خود را داشته باشند.

مدیرکل زیست بوم های دریایی سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه پایش لاک‌پشت‌های دریایی از اسفند تا مردادماه صورت می‌گیرد، گفت: معمولا پایش‌ها در شب که نور کم و سروصدای کمتری وجود دارد، صورت می‌گیرد. در این مقطع لاک‌پشت‌ها برای تخم‌گذاری بیرون می‌آیند و پایش آنها میسر می‌شود.

میرشکار با بیان اینکه در حال حاضر پایش لاک‌پشت‌ها به اتمام رسیده است، گفت: 100 لاک پشت منقار عقابی تگ‌گذاری شده و 10 هزار تخم نیز مورد شمارش قرار گرفته است. همچنین 70 درصد تخم لاک‌پشت‌ها از تخم بیرون آمدند.

او با اشاره به اینکه در سال 93 یک پایش علمی صورت گرفت که در روند آن بخشی از تخم‌ها در زیر سایه و بخشی در سایت گذاشته شد، گفت: نمونه‌های ژنتیکی لاک‌پشت‌ها گرفته شد و به این نتیجه رسیدیم که با افزایش درجه حرارت ماده‌زایی لاک‌پشت‌ها بیشتر می‌شود. بنابراین افزایش دما روی تغییر جنسیت لاک‌پشت‌ها مانند سایر خزندگان و دوزیستان اثرگذار است.

مدیرکل زیست بوم های دریایی سازمان محیط زیست کشور با تأکید بر اینکه تاثیر عمده افزایش دما روی آب‌سنگ‌های مرجانی است، گفت: یکی از زیستگاه‌های عمده و مهم آب‌سنگ‌های مرجانی در خلیج فارس است که مشکلات گسترده‌ای، این گونه را تهدید می‌کند.

20103

کد خبر: 671515

وب گردی

وب گردی