از رقابت نزدیک گروه‌های جوان تا اجرای علی رستمیان در چهاردهمین "شب آواز ایرانی"

چهاردهمین «شب آواز ایرانی» در فضایی پرشور و صمیمی و با استقبال گسترده دوستداران موسیقی اصیل ایرانی، شنبه 30 مرداد 1395 در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، در این برنامه که به صورت اینترنتی و آنلاین نیز برای دوستداران موسیقی قابل مشاهده بود، سه هنرمند پیش‌کسوت موسیقی (آقایان فریدون شهبازیان، علی اصغر شاه زیدی و مظفر شفیعی) به داوری پنج گروه رقابت کننده پرداختند.

این پنج گروه که همگی از قابلیت‌های ساز و آواز بسیار خوبی برخوردار بودند و با تشویق‌های حاضران مواجه می‌شدند عبارت بودند از: گروه اول؛ خلیل پوستینی به همراه علی اصغر فروزانفر که به اجرای آوازی در مایه آواز اصفهان با استفاده از غزل‌هایی از حافظ پرداختند. گروه دوم؛ پوریا عابدینی به همراه محمدرضا عزیزی نوازنده تار که به اجرای آوازی در مایه دشتی با استفاده از شعرهای عطار نیشابوری پرداختند. گروه سوم؛ صالح صفدری به همراه کاوه آهنگرانی که به اجرای آوازی در مایه شوشتری با استفاده از غزل‌هایی از هوشنگ ابتهاج پرداختند. گروه چهارم؛ علیرضا مومنی به همراه مسعود داسدار نوازنده تنبک و محمدجواد شاهی نوازنده تار که آوازی در مایه شور با استفاده از غزل های حافظ اجرا کردند و گروه پنجم؛ محمدرضا محرابی خواننده که به همراه ناصر اسعدی نوازنده ویلون، وحید طالبی نوازنده تار و مهدی میرزایی نوازنده تنبک آوازی در مایه شور با استفاده از اشعار مشفق کاشانی تقدیم حاضران کردند.

پس از این اجراها و با نظر مشورتی داوران و در نظر گرفتن مجموع عوامل از جمله خلاقیت به کار گرفته شده در اجرای آواز اصیل ایرانی، درنهایت دو گروه به عنوان گروه‌های برتر شناخته شدند. داوران، گروه دوم یعنی پوریا عابدینی و محمدرضا عزیزی را برترین گروه اجرایی در این رقابت شناختند و به دلیل امتیاز نزدیک گروه پنجم، آن ها را نیز به محفل موسیقی ایرانی معرفی کردند تا درصورت امکان در رقابت نهایی گروه های شرکت کننده قرار بگیرند.

اما اتفاق ویژه چهاردهمین شب آواز ایرانی، اجرای استاد علی رستمیان بود. این پیش‌کسوت آواز اصیل ایرانی به همراه مهرداد ترابی (سه تار) و شایان یزدی‌زاده (تنبک) به عنوان مهمان ویژه به اجرای برنامه پرداختند و پایان بخش شبی دیگر از شب‌های آواز ایرانی بودند.

از آثار مهم استاد علی رستمیان می توان به آلبوم های کُنج صبوری (با آهنگ‌سازی استاد پرویز مشکاتیان)، مجموعهٔ دفتر تار و آواز ۱ و ۲ (همراه با تار استاد جلیل شهناز)، بامدادان، خزان عشق، دل من، واله و شیدا، از بودن و سرودن و سیه‌چشم اشاره کرد. آخرین اثر رستمیان «نغمه نوروزی» است که در سال ۱۳۹۲ منتشر شده است.

508

کد خبر: 671530

وب گردی

وب گردی