چه کسی  به  صندلی  ریاست  شورا تکیه می‌زند؟

تا چند روز دیگر آخرین دوره انتخابات ریاست شورای شهر در دوره چهارم عمر شورا برگزار می‌شود. رقابتی سنتی با حضور دو رقیب سنتی یعنی احمد مسجد جامعی از سوی طیف اصلاح‌طلبان و مهدی چمران به عنوان نماینده اصولگرایان.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از اعتماد این درحالی است که چیدمان و تعداد اعضای شورا را در سه طیف می‌توان خلاصه کرد. طیف اصلاح‌طلب با ١٣ عضو، طیف اصولگرا با ١٤ عضو و اعضای مستقل (شامل ورزشکاران و الهه راستگو) با ٤ رای. این آمار و این تقابل آرا در نهایت حکایت از یک نکته دارد، اینکه این، آرای ورزشکاران است که نتیجه برنده انتخابات ریاست شورا را تعیین می‌کند. از سویی گروهی براین باورند که با توجه به آرایش دو طیف، تاریخ بار دیگر تکرار خواهد شد و دوباره رییس سنتی شورا که بیش از ١٠ سال است که برمسند ریاست نشسته، بار دیگر کرسی ریاست را تصاحب خواهد کرد. دراین میان اما دیدگاه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان چندان مطابق این نظریه نیست و هر کدام تلاش می‌کنند تا با توجیهی، نماینده خود را برنده کرسی ریاست شورا بدانند.

اسماعیل دوستی: درحال لابی با ورزشکاران هستیم
حمیدرضا خالدی در این گزارش می نویسد: اسماعیل دوستی، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر، مدعی است که اصلاح‌طلبان با قاطعیت در انتخابات شورا شرکت می‌کنند و تحت تاثیرجوسازی‌های جناح مقابل قرار نمی‌گیرند: اصلاح‌طلبان امسال به صورت منسجم‌تر از گذشته در انتخابات ریاست شورا شرکت می‌کنند و تمام تلاش خود را خواهند کرد تا احمد مسجد جامعی، نماینده طیف خود را برای دومین بار روی کرسی ریاست بنشانند.
وی در مورد رایزنی اصلاح‌طلبان با ورزشکاران برای جذب رای آنها گفت: واقعیت این است که هر دو طیف در حال رایزنی با ورزشکاران (یا همان اعضای مستقل شورا) هستند. ما هم جلسات متعددی را با آنها داشته‌ایم که امیدواریم به نتیجه دلخواه‌مان برسد. دوستی در پاسخ به این سوال که چرا دوطیف اصلاح‌طلب و اصولگرا گزینه دیگری را به جز چمران و مسجد جامعی برای انتخابات ریاست شورا معرفی نمی‌کنند؟ گفت: نه ما و نه اصولگراها، گزینه بهتری از چمران و مسجد جامعی را نداریم. چون معتقدیم که این دو عزیز، بهترین گزینه برای این ریاست هستند.

قناعتی: لابی کردن یک امر طبیعی است
ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رییسه کنونی شورای شهر که معتقد است این‌بار هم اصولگرایان برنده ریاست شورا خواهند بود، گفت: فکر می‌کنم از الان تکلیف انتخابات مشخص است. ولی به هر حال این قانون است و باید انتخابات هر سال برگزار شود. گرچه شانس اصلاح‌طلبان هم ممکن است کم نباشد. این عضو شورا هم مانند دوستی از رایزنی و لابی با اعضای مستقل شورا برای به دست آوردن آرای آنها به نفع خود خبر می‌دهد و می‌گوید: اگر بخواهیم بگوییم که طیف‌ها با این اعضا لابی نمی‌کنند دروغ گفته‌ایم. اصولا لابی جزو جدا ناشدنی سیاست است. ولی به هر حال آنها هم منتخب مردم هستند و باید به رای‌شان احترام گذاشت.
در این بین یکی از انتقادهایی که به اصولگرایان شورای شهر وارد می‌شود این است که می‌گویند آنها هم ریاست شورا را از آن خود کرده‌اند و هم کل هیات رییسه را درحالی که اگر برخی از کرسی‌های هیات رییسه به اصلاح‌طلبان می‌رسید، توازن بهتری برقرار می‌شد که می‌توانست در هر چه بهتر انجام شدن امور شورا موثر باشد. با این وجود قناعتی با این نظریه مخالف است: من این نظریه را قبول ندارم چرا که براین باورم که هر چه هیات رییسه یکدست‌تر باشند، بهتر می‌توانند تصمیم‌گیری کنند و جلسات اداره شوند.

سالاری: برخی از عملکرد‌های غیراخلاقی اصولگرایان قابل توجیه نیست
اما در این بین از سوی برخی هم این نظریه مطرح می‌شود که اصلاح‌طلبان به دلیل کمتر بودن اعضا بهتر است در انتخابات ریاست شورا کاندیدایی نداشته باشند تا با شکست روبه‌رو نشود؛ البته محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر و از اصلاح‌طلبان شورای شهر مخالف این نظر است و می‌گوید اصلاح‌طلبان با وجود اینکه کمتر از اصولگرایان هستند اما باید در انتخابات شرکت کنند: عدم حضور اصلاح‌طلبان به معنی تسلیم و انفعال آنهاست ضمن آنکه در انتخابات هر چیزی ممکن است رخ دهد و ما ناامید نیستیم. وی سپس به وی‍‍ژگی‌های اصلاح‌طلبان از منظر دیدگاه خودش نسبت به اصولگراها اشاره کرده و می‌گوید: یکی از وی‍ژگی‌های جریان اصلاح‌طلب شورا نسبت به جریان اصولگرای آن این است که جریان اصلاح‌طلب تشتت گراست و تصمیم‌گیری در آن از پایین به بالاست. یعنی بعد از اخذ تصمیم‌های اعضای شورا و شنیدن نظرات کارشناسی در مورد یک موضوع تصمیم‌گیری می‌کند. ولی اصولگراها کاملا برعکس عمل می‌کنند یعنی از بالا به پایین کما اینکه چمران هم در طول ١٠ سال ریاست خود این موضوع را ثابت کرده است. در این شیوه یک نفر بدون توجه به نظرات دیگران تصمیم‌‌گیری می‌کند. وی ادامه داد: متاسفانه ریاست شورا چندان اعتقادی به استفاده از دیگر پتانسیل‌های موجود در شورا را ندارد. حتی خودش در تمام جلسات شخصا شرکت می‌کند و در تمام جلسات شورا هم حضور دارد. ضمن آنکه رویه شورا نشان می‌دهد که دوره ریاست اصولگرایان بر شورا، دوره غیر پویایی بوده و به هیچ عنوان کارآمدی لازم را نداشته است.
این عضو اصلاح‌طلب شورا در بخش دیگری از سخنان خود در مورد رای اعضای مستقل شورا نیز گفت: به هر حال آنها هم دیدگاه و نظرات خود را دارند و باید به آنها احترام گذاشت ولی برخلاف بسیاری از اظهارنظرها ما هیچ جلسه‌ای با ورزشکاران نداشته‌ایم و به دنبال لابی کردن با هیچ طیف و عضوی نیستیم.
در یک هفته اخیر برخی از کانال‌های تلگرامی منتصب به اصولگرایان با انتشار عکس‌هایی از اعضای اصلاح‌طلب شورا، جملاتی را در تمسخر آنها منتشر کرده‌اند. سالاری با تقبیح دانستن این اعمال می‌گوید: کارهای اینچنینی، اقداماتی کاملا غیراخلاقی و اوج سیاسی‌کاری است. البته نشان می‌دهد که چقدر این مساله برای اصولگرایان مهم است که برای تصاحب این کرسی حاضرند به چنین اقداماتی دست بزنند.

ورزشکاران چه می‌گویند:
عباس جدیدی: کسی برای تغییر رایم با من تماسی نگرفته

اما نظر عباس جدیدی، یکی از ورزشکاران شورای شهر چیز دیگری است: خیلی‌ها به ما اعضای ورزشکار شورای شهر تهمت زده و می‌زنند درحالی که ما هم مانند دیگر اعضای شورای شهر، به عنوان نماینده مردم، برخودمان وظیفه می‌دانیم که اول عملکرد کاندیداها را بررسی کنیم و بعد به دور از هر گونه سیاسی‌کاری، رای‌مان را بدهیم. وی اضافه کرد: وجدانا انتخاب بین مسجدجامعی و چمران کار سختی است. چون هر دو کارنامه خوبی دارند و از نیروهای ارزشی نظام هستند.
این عضو مستقل شورا در پاسخ به این سوال که خود شما به کدام یک از این دو عضو رای خواهید داد؟ گفت: من همیشه صادقانه و شفاف صحبت می‌کنم. خداوکیلی هنوز تصمیم قطعی در این مورد نگرفته‌ام. جدیدی همچنین در مورد لابی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان با ورزشکاران نیز گفت: اینها همه حرف است. حداقل با من کسی تماسی نگرفته و جلسه‌ای نگذاشته است.

ورزشکاران تاثیرگذار
چیدمان و تعداد اعضای شورا را در سه طیف می‌توان خلاصه کرد. طیف اصلاح‌طلب با ١٣ عضو، طیف اصولگرا با ١٤ عضو و اعضای مستقل (شامل ورزشکاران و الهه راستگو) با ٤ رای هستند. گرچه گروهی براین باورند که این آمار و این تقابل آرا در نهایت حکایت از یک نکته دارد، اینکه این، آرای ورزشکاران است که نتیجه برنده انتخابات ریاست شورا را تعیین می‌کند.

105105

کد خبر: 671584

وب گردی

وب گردی