لزوم بازنگری در قانون ممانعت پیوند اعضا برای اتباع غیر ایرانی

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر لزوم انجام اصلاحاتی در قانون شورای عالی پیوند در مورد ممانعت از عمل پیوند برای اتباع غیر ایرانی گفت: این قانون برای حفظ کرامت ایرانیان به تصویب رسید اما باید در موارد صرفا اورژانسی استثناهایی در نظر گرفته شود. از این‌رو اصلاح این قانون لازم است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، محمد نعیم امینی فرد با اشاره به اخبار منتشر شده در مورد فوت لطیفه دختر 12 ساله افغان در بیمارستان نمازی شیراز به دلیل ممانعت از عمل پیوند کبد با استناد به قانونی در این رابطه گفت: حدود یک سال و نیم گذشته شورای عالی پیوند مصوبه ای را به تصویب رساند که به موجب آن عمل پیوند برای اتباع غیرایرانی و به اصطلاح خارجی‌ها با هر ملیتی ممنوع است.

او توضیح داد: پیش از تصویب این قانون و در سالیان گذشته به دلیل کم بودن تعرفه خدمات پیوند ما با حجم بسیاری از بیماران خارجی در ایران روبرو بودیم که عمل پیوند را انجام می‌دادند. عمل پیوندی که بعضا از افراد زنده انجام می‌شد که تبعات اجتماعی دربرداشت. به همین دلیل شورای عالی پیوند مصوبه‌ای را به تصویب رساند تا با هدف حفظ کرامت ایرانیان پیوند برای اتباع غیرایرانی ممنوع باشد.

امینی فرد ادامه داد: قبل از تصویب این مصوبه شائبه‌ای به وجود آمده بود که ایرانیان اعضای بدن‌شان را به حراج می گذارند و خارجی‌ها نیز با این حراج پیوند اعضا انجام می‌دهند. در این مصوبه هیچ فرقی نمی‌کند فرد خارجی متعلق به کدام کشور و ملیت باشد، تنها هدف حفظ کرامت آحاد ایرانیان است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در عین حال گفت: به نظر بنده این مصوبه دارای ایراداتی است که باید مورد بازبینی قرار گیرد چرا که اگر ما معتقد به حفظ کرامت انسانی برای کل آحاد بشر هستیم باید استثناهایی در این مصوبه لحاظ شود تا در موارد صرفا اورژانسی این مصوبه ملغی شود چون برای یک پزشک قبل از هر چیزی نجات یک انسان اهمیت دارد و نباید ملیت آن فرد عاملی برای مرگش شود.

امینی فرد در پایان با تاکید بر اینکه به طور کلی با این قانون موافق هستم گفت: قبل از تصویب این قانون ولنگاری در فروش اعضا وجود داشت که تا حدی این موضوع کنترل شد ولی باید با بازبینی تجدیدنظری در قانون صورت گیرد تا در موارد اورژانسی پیوند اعضا انجام شود.

20106

کد خبر: 671632

وب گردی

وب گردی