تهران- ایسکانیوز: به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، شهین دخت ملاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان در دوره آموزشی توجیهی «برنامه ریزی عملیاتی در آموزش و پرورش» و «ایمنی و بهداشت محیط کار» با رویکرد زنان ویژه کارشناس مسئولان امور زنان در استان ها برگزار شد گفت: 23 میلیون نفر از جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند.


معاون رییس جمهور در امور زنان افزود: نیمی از آن دختران هستند که به آن پدیده پنجره جمعیتی می گویند که یک فرصت به شمار می آید اگر بهره وری لازم داشته باشیم به یک سود جمعیتی می رسیم در غیر این صورت با چالش ها روبرو می شویم.


وی با تاکید بر اینکه جوانان امروزی از لحاظ کیفیتی نسبت به جوانان دهه پیش افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: این مسئله می تواند منشأ تحول سیاسی، اجتماعی، فرهنگی که موجب تغییر اجتماعی می شود، باشد.


وی اظهار کرد: نسبت تجرد در میان جوانان در حال گسترش است. امروز آمار تجرد در بازه زمانی 1360 تا 1390 ، در میان مردان از 60 به 70 و از 36 به 48 درصد در زنان رسیده است که در بازه سنی 15 تا 24 سال مطرح است و روند افزایش تجرد بین 25 تا 29 به ویژه در زنان را داریم. البته ازدواج های زیر 15 سال هم امروزه متأسفانه مطرح است.


ملاوردی علل تأخیر در ازدواج را عدم دسترسی به همسر مناسب، ملاک های انتخاب، امکان پذیری ازدواج با توجه به شرایط اقتصادی، تمایل با توجه به انگیزه های فردی برشمرد.


وی با بیان اینکه در سال های اخیر افزایش طلاق نگران کننده است، اظهار کرد: از هر 100 ازدواج در سال 90، 3.16 درصد طلاق صورت گرفته که 42 درصد در مردان و 60 درصد برای زنان بوده که بیش از نیمی از طلاق ها قبل از پنج سال زندگی است.


وی با بیان اینکه میزان باروری جوانان به حداقل رسیده است، اظهار کرد: الگوی سنی باروری در سال های اخیر از الگوی زودرس فرزندآوری به الگوی دیررس باروری تبدیل شده است و سن 30، 34 و 35 تا 39 است.


وی افزود: البته سن زیستی دختران 30 تا 35 سال برابر با سن زیستی دختران 20 ساله 50 سال پیش است.


وی با اشاره به ریسک پذیری در افراد گفت: از لحاظ بهداشتی به ویژه بهداشت جنسی و باروری باید مسایلی مورد توجه قرار گیرد که این ریسک پذیری برای دختران 33.4 و برای مردان 9.5 است.


معاون رییس جمهور در امور زنان با اشاره به 4 نوع ریسک و رفتار پرخطر گفت: سیگار، الکل، مواد مخدر، سوانح و حوادث ترافیکی، روابط جنسی ناسالم شامل رفتارهای پرخطر می شوند.


ملاوردی اظهار کرد: 70 درصد بیکاران کشور جوانان هستند که فقر را در جوانی تجربه می کنند.


وی ادامه داد: میزان مشارکت مردان جوانان 5 برابر بیشتر از زنان است و بیکاری زنان جوان دو برابر مردان شده است.


وی با بیان اینکه با بیکاری فارغ التحصیلان دختر روبرو هستیم، اظهار کرد: تعادل جنسیتی در بازار کار نداریم و میزان بیکاری در جوانان تحصیلکرده در حد هشدار است. از سال 35 تاکنون باسوادی پسران از 26 درصد به 96 و دختران از 10 درصد به 97 درصد رسیده است و 28 درصد زنان و 22 درصد مردان تحصیلات دانشگاهی دارند.


ملاوردی تصریح کرد: میزان ترک تحصیل مردان بیشتر از زنان است و در خانواده هایی که پدر و مادر بی سواد باشند ترک تحصیل بیشتر صورت می گیرد.


به گفته وی، افراد در سنین 15 تا 29 سال نابرابری فضایی، جنسیتی، طبقاتی و قومیتی را تجربه می کنند.


معاون رییس جمهور در امور زنان با بیان اینکه دسترسی به اینترنت که عمده کاربران آن جوانان هستند افزایش پیدا کرده است، گفت: طبق مطالعات جوانان امروز به ارزش های فرامادی بیشتر از مادی اهمیت می دهند.


وی با بیان اینکه جایگاه نهاد رسمی سیاست گذاری برای جوانان مشخص نیست، اظهار کرد: در نظام بودجه ریزی برای برنامه ریزی جوانان ابهام وجود دارد و در برنامه ها فقدان ضمانت اجرایی دیده می شود.


وی یکی دیگر از چالش ها را به اجرا درنیامدن آیین نامه تسهیل و ساماندهی ازدواج دانست و گفت: طبق این آیین نامه صندوق اندوخته کمک به ازدواج باید تشکیل می شد که در دولت قبل با صندوق مهر رضا ادغام شد و مشکلاتی را به وجود آورد.


وی تاکید کرد: نیاز به یک پیمایش ملی برای بررسی انتظارات، باورها و ارزش های جوانان داریم تا یک برنامه ریزی صحیحی صورت گیرد.


ملاوردی همچنین گفت: تامین نیاز جوانان را باید در اولویت کاری خود قرار داد تا بتوانیم به یک اقتصاد قوی و پایدار برسیم.


 

کد خبر: 67167

وب گردی

وب گردی