سخنگوی وزیر ارشاد: اظهارات برخی مقامات مذهبی مشهد دلیل اصلی عدم برگزاری کنسرت در مشهد نیست

سخنگوی وزیر ارشاد گفت: اظهارات برخی مقامات مذهبی مشهد دلیل اصلی عدم برگزاری کنسرت در مشهد نیست و نخواهد بود. این شرایط اختصاص به مشهد دارد و سایر شهرهای همجوار این استان مشمول محدودیت نخواهند بود.

به گزارش ایسکانیوز، حسین نوش آبادی، معاون پارلمانی و سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشست خبری امروز این ورزارتخانه؛ گفت: ایجاد وحدت رویه و هماهنگی فرهنگی بین دستگاه‌ها، بسیج امکانات فرهنگی در جهت تامین نیازها و هدایت نیروها جهت تامین نیازهای فرهنگی یکی از مصادیق سیاست فرهنگی است. اگر به اصول سیاست‌ها توجه کنیم، می‌بینیم که باید برخی سیاست‌ها بازبینی و عملکردها بررسی شود.

او افزود: تحکیم وحدت ملی و دینی با توجه به قومیت‌های ملی و مذهبی، پاسداری از حریت و آزادگی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی، تقویت قدرت تعقل و به‌ کارگیری آن، مقابله با خرافات، جمود فکری و مقابله با افراط و تجددطلبی در مواجهه با فرهنگ غرب، اهتمام همه جانبه به اقتضای روحی و نیازهای نسل جوان، گسترش زمینه مشارکت و مباشرت مردم در امور فرهنگی، هنری و اجتماعی، گسترش روحیه نقدپذیری از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

نوش آبادی درباره حواشی پیش آمده در پی لغو کنسرت در مشهد گفت: نظر وزیر ارشاد در خصوص عدم برگزاری کنسرت‌ها در مشهد به دلیل حرمت بارگاه امام رضا و حفظ حریم معنوی آن بزرگوار است. اظهارات برخی مقامات مذهبی مشهد دلیل اصلی عدم برگزاری در مشهد نیست و نخواهد بود. این شرایط اختصاص به مشهد دارد و سایر شهرهای همجوار این استان مشمول محدودیت نخواهند بود. برگزاری با رعایت ضوابط شرعی و قانونی در چارچوب نظرات فقهی رهبری تداوم دارد. 11 سال است در مشهد کنسرت برگزار نشده و اختصاص به این دولت ندارد.
سخنگوی وزارت ارشاد، گفت: برگزار نشدن کنسرت در مشهد ربطی به این دولت ندارد. شهر مشهد از قانون مستثنی نیست، صحبت‌ها و نظرات وزیر ارشاد نیز در موضع ملاحظه است نه عقب نشینی.

نوش‌آبادی ادامه داد: تلاش وزارت ارشاد بر این است تا به‌طور کلی در موضوعات هنری بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری و در موسیقی نیز به طور خاص عمل کند. فتوای ایشان این است که موسیقی نباید لهوی و مناسب مجالس عیش و نوش باشد.
او افزود: سعی کرده‌ایم درباره مجوز کنسرت، براساس نظرات فقهی رهبر انقلاب حرکت کنیم و ملاک تصمیم‌گیری‌ها، سیاست‌ها و ملاحظات‌مان را فرمایشات ایشان قرار دهیم.

نوش‌آبادی درباره برنامه هایی که در تالار وحدت اجرا می شوند، گفت: این تالار، تالاری ملی است و به نمایش‌ها، برنامه‌ها و موسیقی‌های فاخری که چارچوب خاصی داشته باشد، تعلق دارد. این محدودیت‌ها همیشه بوده و در حال حاضر نیز اعمال می‌شود و برگزاری هر مراسمی در تالار وحدت امکان‌پذیر نیست.

او درباره وضعیت تئاترشهر و مشکلاتی که پیرامون این بنا برای مرمت و نگهداری وجود دارد، گفت: این بنا یکی از مکان‌های تاریخی و ماندگار ماست که خاطرات فراوانی را در دل خود نگه داشته و جزو گنجینه‌های ارزشمند است. طبیعی است که در حفظ و نگهداری آن باید توجه ویژه‌ای شود. در دولت یازدهم برای نوسازی و ترمیم این بنا با صرف میلیاردها تومان هزینه و باعث شده که تئاترشهر به وضعیت مناسبی درآید؛ اما بخش اصلی آن همچنان نیازمند توجه و کمک است.
نوش‌آبادی با اشاره به قرار گرفتن تئاترشهر در محلی پرتردد، افزود: شهردار و مسؤولان دیگر نیز باید کمک کنند که آسیب به این بنا به حداقل برسد و در حالی که تعطیل نمی‌شود مشکلات آن حل شود.
او درباره اکران فیلم «رستاخیز» نیز توضیح داد: «رستاخیز» اشکال‌هایی از لحاظ محتوایی و تصویری دارد که تا به حال رفع نشده است و اگر قرار باشد اکران شود باید این مشکلات برطرف شود. در حال حاضر نمی‌توانم زمانی را برای اکران این فیلم اعلام کنم.

نوش آبادی درباره زمان و مکان برگزاری نمایشگاه مطبوعات، گفت: نمایشگاه مطبوعات نیمه دوم آبان‌ماه برگزار می‌شود. ثبت برای غرفه ها از شنبه همین هفته آغاز شده و تا شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت. افزایش هزینه برای اجاره غرفه های نشریات و رسانه‌های غیر دولتی نداشته ایم و برای این رسانه ها تخفیف ویژه‌ای نیز در نظر گرفته‌ایم.
او افزود: مکان برگزاری این نمایشگاه هنوز نهایی نشده و مصلای امام خمینی (ره) یا شهر آفتاب برای این رویداد فرهنگی در نظر گرفته شده است که مکان قطعی آن بعدا اعلام خواهد شد.
نوش‌آبادی درباره نماینده ای که ایران برای حضور در اسکار معرفی خواهد کرد، گفت: حتما در اسکار حضور فعالی خواهیم داشت و نامزدهای کشورمان در این رویداد به‌موقع اعلام خواهند شد، اما تا به حال تصمیمی درباره این موضوع گرفته نشده است.
503502

کد خبر: 671682

وب گردی

وب گردی