حسینی صدر :  همکاری چندوجهی تهران و آنکارا چهره خاورمیانه را تغییر می دهد

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران وترکیه در مجلس نهم با اشاره به سفر احتمالی اردوغان گفت: همکاری امنیتی و اطلاعاتی ایران و ترکیه به موازات تعاملات اقتصادی و فرهنگی برای دو کشور دستآوردهای مهمی خواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت ،موید حسینی صدر گفت: کشورهای غربی و عربی هرگز چشم دیدن توسعه یافتگی کشور ترکیه را نداشته اند و برای تحقق این توطئه همواره دنبال اختلاف افکنی میان آنکارا و تهران بوده اند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: کودتای نافرجام ارتش ترکیه منجر به تغییر نگاه آنکارا و بازگشت این کشور به ریل اعتدال عقلانی شده است.

وی در ادامه گفت: سعودی ها با فریب ترکیه منجر به فاصله گرفتن این کشور از متحدین سنتی آنکارا شده بود ، غرب و اعراب دنبال تنهایی اردوغان برای ضربه زدن بوده اند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در مجلس نهم گفت: حملات تروریستی توسط عناصر نفوذی داعش تحت برنامه ریاض صورت گرفته است تا علاوه بر تهدید امنیت ترکیه رکود اقتصادی گریبان آنکارا را بگیرد. مساله ورود به اتحادیه اروپایی نیز رویایی است که برای ترکیه هیچ دستآوردی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: جنایات تروریست های تکفیری اگرچه به یک معضل برای غرب تبدیل شده است اما آنها به شکلی پنهان دنبال حفظ داعش هستند تا علاوه برا تامین منافع استعمارگرایانه چهره اسلام را خدشه دار کنند.

حسینی صدر گفت: تثبیت ائتلاف متحدین دمشق با الحاق ترکیه به کشورهای ایران ، روسیه ، عراق و سوریه می تواند منجر به شکست تروریست های تکفیری و شکل گیری امنیت پایدار در منطقه شود.

وی با بیان این که ایران و ترکیه دارای تهدیدات مشترکی هستند ، گفت: همکاری امنیتی و اطلاعاتی ایران و ترکیه به موازات تعاملات اقتصادی و فرهنگی برای دو کشور دستآوردهای مهمی خواهد داشت.

این کارشناس مسائل ترکیه ضمن اشاره به رفت و آمدهای مقامات ایران و ترکیه گفت: تفاهم نامه های متعددی میان تهران و آنکارا وجود دارد که تاکنون عملیاتی نشده است اما با توجه به فضای پسابرجام ایران و پساکودتای ترکیه امکانات زیادی برای دو کشور وجود دارد.

203

کد خبر: 671706

وب گردی

وب گردی