دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌دارویی؛ انتخاب برتر علاقه‌مندان تحصیل

پس از تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1361 که در روند توسعه کمی و کیفی خود، اکنون به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با تولیدات علمی در کشور ارزیابی شده است، واحد علوم دارویی در سال 1364 در شهر تهران راه‌اندازی شد.

به گزارش ایسکانیوز، هدف از راه‌اندازی این واحد دانشگاهی تربیت و تأمین بخشی از نیروهای داروساز مورد نیاز کشور، با کیفیتی هم‌سطح دانشگاه‌های دولتی وقت بود که افزون بر تامین رسالت خود در آستانه سی‌امین سال تاسیس با کیفیتی مشابه دانشگاه‌های معتبر ایران و جهان توسعه یافته است.

اگرچه واحد دانشگاهی واحد علوم دارویی از سال 1365 تاکنون هرساله نسبت به جذب حداکثر ظرفیت آموزشی خود اقدام کرده است، لیکن با تمرکز بر کیفیت آموزش و پژوهش و با برخورداری از بیش از ۴۳۰۰ دانش‌آموخته علوم دارویی که 3264 نفر آنان دانش‌آموخته رشته دکتری عمومی داروسازی هستند، موفقیت‌های متعددی را در سطوح ملی و بین‌المللی در عرصه‌های علمی، اجتماعی و صنفی رقم زده است.

چکیده ای از وضعیت واحد علوم برای آشنایی هر چه بیشتر شرکت کنندگان آزمون ورودی سال ۹۶-۹۵ کنکور سراسری، علاقه‌مندان به انتخاب رشته در این واحد دانشگاهی و ۸۰۰۰ دانشجوی شاغل به تحصیل در متن زیر تشریح می‌شود:

تعلیم و تربیت دانشجویان فرهیخته، مسئولیت‌پذیر، خلاق، کارآفرین، دارای تعهدِ ملی و پایبند به اصول اخلاق عمومی و حرفه‌‌ای، ماموریت اصلی این واحد دانشگاهی است. رشته داروسازی به لحاظ نقش و اهمیت ویژه در سلامت جامعه یکی از رشته‌های مورد توجه جوانان است، اما ترکیب این رشته با رشته‌هایی کاملا ویژه با رویکردی نوآورانه در این واحد از جمله نانوفناوری پزشکی، سم‌شناسی، گرایش‌های مختلف علوم و صنایع غذایی، شیمی دارویی، میکروب‌شناسی، زیست‌شناسی، فیتوشیمی، شیمی فناوری اسانس، بیوتکنولوژی، کنترل و نظارت دارو، نانوشیمی، مدیریت و اقتصاد دارو، ژنتیک، بیوشیمی، شیمی آلی و رشته‌های دیگر، این واحد را تبدیل به واحدی خاص با شاخص‌هایی منحصر به فرد در منطقه کرده است تا جایی که به جرات می‌توان گفت هیچ یک از واحدهای آموزشی داروسازی در سراسر کشور و حتی در سطوح بین‌الملل چنین ترکیب نزدیکی از رشته‌های وابسته به علوم دارویی ( 35 رشته) را به خود اختصاص نداده است.

این واحد با به‌کارگیریِ نیروی انسانی متخصص و متعهد، توسعه امکانات زیرساختی و اولویت‌بخشی به علوم و فناوری‌‏های نوین برای تامین نیازهای کشور از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است. حاصل این تلاش تاسیس سه دانشکده، چهار مرکز تحقیقاتی، 42 آزمایشگاه و کارگاه فعال، 6 داروخانه آموزشی و شهری در بیش از 12000 متر فضای آموزشی و پژوهشی فعلی و 10000 متر فضای در حال توسعه، همکاری با بیش از 300 عضو هیات علمی آموزشی تمام وقت نیمه وقت و مدعو و 500 عضو هیات علمی از بیش از 100 مرکز معتبر داخلی و خارجی در بخش پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی است.

دانشجویان این واحد با برخورداری از کتابخانه‌های مجهز به کتب مرجع با دسترسی کامل به پایگاه‌های اطلاعاتی مقالات و کتب الکترونیک و سایر امکانات از جمله باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، انجمن‌های علمی، واحدهای فناور و کانون‌های علمی و فرهنگی امکان ارتقای مهارت‌های علمی فرهنگی و اجتماعی خود را تا مرز موفقیت در سخت‌ترین رقابت‌های ملی و بین‌المللی یافته‌اند.

این واحد تنها واحد دانشگاه آزاد اسلامی است که بر اساس بازرسی‌ها و رتبه‌بندی‌های صورت گرفته توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موفق به اخذ دانشجوی PhD از طریق آزمون سراسری وزارت متبوع شده و این مهم به دلیل پایبندی این واحد دانشگاهی به رعایت شاخص‌های آموزشی و پژوهشی در تربیت دانشجوی تحصیلات تکمیلی و PhD بوده است.

بیش از 97 درصد دانشجویان این واحد در آزمون‌های سالیانه علوم پایه داروسازی پذیرفته شده و همواره برترین رتبه‌های علوم پایه را در ده ساله اخیر به خود اختصاص داده‌اند.

دانش‌آموختگان رشته داروسازی این واحد سالیانه بیش از نیمی از پذیرفته شدگان PhD رشته‌های وابسته به داروسازی در کشور را به خود اختصاص می‌دهند و حدود یک پنجم از دانش‌آموختگان این واحد موفق به اخذ موفقیت در فعالیت حرفه‌ای داروسازی در سایر کشورهای جهان شده‌اند.

این واحد مفتخر به چاپ بیش از 600 عنوان مقاله کامل و بیش از دو هزار عنوان مقاله در سمینارها و کنگره‌های ملی و بین المللی و برخورداری از ده‌ها عنوان اختراع، کتاب و استاندارد ملی است.

محوریت در میزبانی و برگزاری تعدادی از مسابقه‌ها و جشنواره‌های معتبر در دانشگاه آزاد اسلامی در سالیان اخیر با این واحد دانشگاهی بوده و کرارا دانشجویان این واحد موفق به کسب مدال و رتبه‌های برتر در المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شده‌اند.

افتخارات بین‌المللی استادان و دانشجویان به عنوان سخنران برتر، پوستر برتر، کسب مدال طلا در جشنواره‌های بین‌المللی، پژوهشگر برتر، کتاب برتر، اختراع برتر و پروتوتایپ برتر در سوابق این واحد می‌درخشد.

این واحد با برخورداری از 5 انجمن علمی مصوب در وزارتین و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، ارتباط نزدیک با صنایع داروسازی و صنایع مرتبط دیگر افزون بر تداوم ارتباط با دانش آموختگان متعهد و مسئولش، دانشجویان خود را به سمت فعالیت‌های علمی و فرهنگی ارزشمند در عرصه‌های ملی و بین‌المللی ترغیب می‌کند.

با این تفاسیر باید دید که چرا علاقه‌مندان به رشته داروسازی و علوم وابسته، واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند؟

20101

کد خبر: 671718

وب گردی

وب گردی