قاسمی:ایران هیچ توافق نامه ای با روسیه در خصوص پایگاه هوایی نوژه ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران هیچ توافق نامه ای با روسیه در خصوص پایگاه هوایی نوژه همدان ندارد گفت: ایران هیچ توافق نامه ای با روسیه در خصوص پایگاه هوایی نوژه ندارد،

به گزارش ایسکانیوز، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نخستین نشست خبری خود با رسانه های گروهی با اشاره به استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان گفت: ما می توانیم با بعضی کشورها در بعضی حوزه ها اشتراک نظر داشته باشیم از جمله در زمینه مبارزه با تروریسم و داعش که روابط ایران و روسیه بسیار نزدیک است.

قاسمی گفت: ما هیچ توافقنامه ای در این باره با روسیه نداریم. روابط ما با مسکو روابطی راهبردی است و در چند سال اخیر توسعه بسیاری داشته است. ما در بعضی از حوزه های مواضع نزدیک به یکدیگر داشته ایم و برای حل مساله تروریست و آنچه منطقه را ناامن می کند با یکدیگر همکاری می کنیم. روسیه نه در ایران پایگاه دارد و نه مستقر شده است. موضوعی بود که انجام شد و عجالتا پایان یافت.


وی در ادامه افزود: چیزی که برای ما مهم است امنیت است ما برای امنیت خودمان از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم. در همکاری با روسیه و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی یک تفاهم با روسیه داشته ایم که بتوانیم در این زمینه اقداماتی را انجام دهیم یکی از آن اقدامات این است که آنها از تسهیلات ما برای امر مبارزه با تروریسم استفاده کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص خبر دستگیری افرادی دوتابعیتی گفت: به دلیل دو تابعیتی بودن تاکنون کسی دستگیر نشده است جرایم دیگری مرتکب شدند که باعث دستگیری آنها شده است.
وی همچنین درخصوص این که آیا از مقامات کسی دارای دو تابعیت است یا خیر؟ گفت: اطلاع خاصی در این موضوع ندارم اینها مسایل شخصی افراد است.
قاسمی درباره ضرورت توسعه روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین گفت: سفر آقای ظریف به این منطقه بدیهی است، دیپلماسی انتها ندارد و براساس ظرفیت ها به هر دلیل می تواند ارتقاء پیدا کند. آمریکا لاتین از مناطقی است که دارای پتانسیل خاص خودش است و تصور من این است که قرابت هایی هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ اقتصادی میان ایران و کشورهای این منطقه وجود دارد.
قاسمی در ادامه با اشاره به همراهی هیئت های سیاسی و اقتصادی در سفر ظریف به کشورهای آمریکای لاتین گفت: همراهی این هیئت ها نشان از اشتیاق بخش خصوصی برای روابط با کشورهای این منطقه است هر چقدر جلو برویم وکار کنیم برای این منطقه ظرفیت و کار وجود دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص ادعای برخی رسانه ها مبنی بر این که کسانی قصد ترور سفیر عربستان در بغداد را داشته اند گفت: این سخنان زیاد زده شده است و جای تعجب ندارد که عربستان در مورد اقدامات خود فرافکنی کند و به خاطر سرپوش گذاشتن بر مسایل یمن سوریه از این سخنان بهره ببرد.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره انتشار خبر دعوت از مریم رجوی برای اجرای مناسک حج گفت: عربستان هر نقطه بد یا زخم چرکین پیدا می کند حتما بر آن دست می گذارد با این توهم که به کشورمان فشار وارد کند.این موضوع هم یکی از همان حرکات می تواند باشد که دولت عربستان پیگیری می کند ؛ موضوعی که در تجمع منافقین در پاریس به نحوی عمل کردند و در ایجاد ارتباط با گروهک شناخته شده تروریستی منافقین ممکن است به نحو دیگر باشد. مقامات عربستان بدانند که ثبات و امنیت به نفع خودشان نیز هست و از کارهای خطرناک و نابخردانه دست بردارند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سفر آقای ظریف به آمریکای لاتین و همراهی هیئتی اقتصادی با وی با وجود تفاهمات اقتصادی با این کشورها در دولت پیشین گفت: مسائل دیپلماتیک و سیاسی انتها ندارد روابط با کشورها به علل مختلف می تواند متوقف شده باشد و نیاز است با تحریک دوباره به مسیر خودش بازگردد.

قاسمی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در باره سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران و زمان آن گفت: ما با ترکیه روابط خوبی داشته ایم نظرات یکسان و گاه متفاوتی با یکدیگر داریم . بعد از کودتای ترکیه ایران اولین کشوری بود که توسل به زور و خشونت را محکوم کرد و اولین کشوری بودیم که در این خصوص موضع گیری کردیم ، باتوجه به مسایلی که گریبانگیر ما است ما از گذشته و هم اکنون ارتباطات زیادی داشته ایم. مذاکرات مفصلی بعد از کودتا میان وزیر امور خارجه و مقامات ترکیه صورت گرفت و همان طور که شاهد بودیم آقای ظریف سفری به ترکیه داشت و در جریان آن سفر مسایل دو جانبه و بین المللی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در جریان این سفر مذاکرات فشرده انجام شد که پیامدش سفر وزیر امور خارجه ترکیه در هفته گذشته به تهران بود. قرار است این رایزنی ها ادامه پیدا کند تا بتوانیم در یک هم اندیشی بیشتر همکاری های خود را توسعه دهیم. اما برای سفر رئیس جمهوری ترکیه به ایران تاکنون تاریخی مشخص نشده است.

قاسمی درمورد خبر بازداشت سفیر ژاپن در تهران گفت: خبر بازداشت این سفیر را تایید نمی کنم، اطلاع دارم که سوء تفاهمی برای سفیر ژاپن در تهران به دلیل نداشتن کارت شناسایی همراه پیش آمده بود و وی مورد سوال و جواب قرار گرفت. همراه وی با وزارت امورخارجه تماس می گیرد و این وزارتخانه نیز به نیروی انتظامی اعلام می کند که ایشان سفیر است و مصونیت سیاسی دارد و در نهایت سفیر مسیر خود را ادامه می دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در درباره صیادان بازداشت شده در کویت گفت: این افراد دستگیر شده غیر قانونی وارد خاک کویت شده بودند که سریعا به سفارت دستور داده شد تا با دولت کویت صحبت وتسهیلات کنسولی درخواست کند. یک مجروح در بین بازداشت شدگان وجود داشت که در بیمارستان بستری شد، تلاش خواهیم کرد وضعیت آنها هر چه زودتر روشن شود.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد بازداشت دو دیپلمات اروپایی با بیان اینکه سفر آنها به منطقه با اطلاع وزارت خارجه صورت گرفته و وزارت امور خارجه در جریان سفر آنها به منطقه بوده و بی هماهنگی صورت نگرفته است گفت: وقتی وزارت امور خارجه در جریان این نوع مسائل هست به طبع دیگر ارگان ها هم مطلع می شوند، اطلاعی که من دارم این است که تخلف خاصی صورت نگرفته و آنها با مجوز اطلاع قبلی سفر کردند. پس از آن استانداری اطلاعیه داد که در منطقه چه اتفاق افتاده و چگونه نیروهای انتظامی و امنیتی به آنها مشکوک شده اند و متوقف می کنند و از ایشان مدارک می خواهند که مدارک ارائه می شود بعد از اینکه مشخص می شود دیپلمات هستند آزاد می شوند.

201/201

خبر در حال تکمیل است/

کد خبر: 671722

وب گردی

وب گردی