جزئیاتی از دستگیری یکی از سرباندهای قاچاق موادمخدر

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر به اعلام جزئیات دستگیری یکی از سرباندهای قاچاق مواد مخدر در سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: تعدادی از عناصر اصلی مرتبط با این فرد نیز شناسایی شدند و پرونده آنها در حال بررسی است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، مسعود واحدیان در حاشیه نشست مقابله با مواد مخدر که با حضور مسئولان 5 استان برگزار شد، درباره جزئیات دستگیری یکی از سرکردگان باندهای بین المللی قاچاق مواد مخدر اظهار کرد: این فرد یکی از عناصر اصلی وارد کننده مواد مخدر به کشور از مرتبط‌تان اصلی با شبکه‌های بین المللی قاجاق بوده و پرونده وی در حال پیگیری است و به همین خاطر برخی اطلاعات پرونده هنوز قابل انتشار نیست.

او افزود: اعترافات موثری از این فرد گرفته شده است و سیستم پولشویی و اقدامات انجام شده مشخص شده اند. همچنین تعدادی از عناصر اصلی مرتبط با این فرد شناسایی شده و پرونده آنها در حال بررسی است. موادی که در افغانستان تولید و از طریق مرزهای پاکستان وارد کشور می شده از سوی این فرد کشف شده که میزان آن 800 تن بوده است.

واحدیان درباره جزئیات دیگر دستگیری یکی از سرکردگان باندهایی بزرگ قاچاق مواد گفت: این فرد از عناصری بوده که بیش از 20 سال در این مسیر نقش و موضع فعال داشته و بالغ بر 10 باند بین‌المللی را حمایت کرده است. نیروهای اطلاعاتی ما در حوزه انتظامی بیش از دو سال با کار اطلاعاتی مداوم این فرد را زیر نظر داشتند و سرانجام موفق شدند وی را که 800 تن مواد همراه داشت، دستگیر کنند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بیشترین کشفیات در مرزهای شرقی رخ می دهد گفت: در 5 ماهه اول امسال 153 تن انواع مواد مخدر در مناطق شرق کشور کشف شده و طی 5 ماه اول در سطح کشور میزان این کشفیات 207 تن بوده که نسبت به سال گذشته 15 درصد رشد را نشان می دهد.

علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز در حاشیه این نشست با بیان اینکه قاچاق بازار مصرف خود را در همه نقاط جهان دارد گفت: کشفیات مواد مخدر ما در سال 94 براساس ارزیابی های ستاد مبارزه با مواد مخدر 2 برابر سال قبل از آن بوده است.

او افزود: براساس آنچه در سال جاری گزارش شده است، طی 3 تا 4 ماه اول امسال نیز رشد 34 درصدی کشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته را شامل هستیم.

هاشمی با بیان اینکه رشد این کشفیات نشان دهنده افزایش سطح زیر کشت مواد مخدر و همچنین افزایش توان نیروهای منطقه‌ای و بهبود وضعیت هست، گفت: باید به تغییر مسیر قاچاق مواد نیز توجه شود. امروز بخش عمده‌ای از قاچاق از خشکی به سمت دریاها متمایل شده است و ما دریایی را داریم که به آبهای آزاد وصل است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: ما دروازه ورود به آب های آزاد هستیم و کل حاشیه اقیانوس هند تا کنیا و تانزانیا در طول مسیر آب های آزاد قرار دارند. نیازمند یک تغییر تاکتیک و بازنگری در نوع مبارزه هستیم زیرا ایران به نوعی نماینده جهان در سطح منطقه برای مبارزه با مواد مخدر محسوب می‌شود.

هاشمی ضمن تاکید بر ضرورت حمایت و پشتیبانی‌های بین المللی برای مقابله با مواد مخدر در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با قاچاق مواد در مناطق ازاد تجاری گفت: مناطق ازاد ارتباط چندانی با قاچاق مواد مخدر ندارد. معمولاً قاچاقچی مواد مخدر به دنبال مسیری نیست که در آن هوشمندی، مراقبت، نظارت و ساختار قوی وجود دارد بلکه به دنبال خلاءهایی است که بتواند از آن ها استفاده کند. ما از سیستان تا ورامین، کویر داریم و باید به این مسیر بیندیشیم و با استفاده از تکنولوژی های جدید برای مقابله با قاچاق مواد تدبیر کنیم.

20106

کد خبر: 671755

وب گردی

وب گردی