«عطر و طعم‌ لبوی تنوری در تهران» در اتریش

فیلم «عطر و طعم لبوی تنوری در تهران» ساخته هوشنگ الهیاری قدیمی‌ترین فیلمساز ایرانی مقیم اروپا به زودی بر پرده سینماهای اتریش خواهد رفت.

به گزارش ایسکانیوز، فیلم مستند «عطر و طعم لبوی تنوری در تهران» ۹۰ دقیقه است و صحنه‌های گوناگونی از زندگی اجتماعی مردم ایران، آزادی اقلیت های دینی، آیین محرم، رسم و رسوم بازار، موقعیت مهاجران افغان در ایران را به نمایش می گذارد.

صحنه هایی از فیلم به کودتای ۲۸ مرداد اختصاص یافته و فیلم به صراحت از آن به عنوان کودتای سازمان سیا علیه ایران یاد می کند.

هوشنگ الهیاری که دبیرکل جامعه پزشکان اتریش و متخصص اعصاب و روان است در دیدار با رایزن فرهنگی بیان کرد که عنوان این فیلم را بدین خاطر انتخاب کرده است که هنوز عطر و طعم لبوی تنوری محل زندگی و تحصیل خود را در حافظه دارد.

وی ادامه داد: با اینکه ۵۰ سال است در غربت به سر می برم و از وطن دور هستم، تمامی صحنه های خانه تا مدرسه و روزهای عاشورا و تاسوعا و سقا شدنم با مشک های قدیمی آب در محله بهارستان تهران را به خاطر دارم.

این روانکاو که اثرش را به همراه فرزندش داریوش الهیاری ساخته است، عنوان کرد: قوی ترین‌ چیزی است که در حافظه جاودان می ماند، عطر و طعم است و تمام فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی طعم و عطر ی خاص و فراموش نشدنی دارد. ایرانیان مهاجر باید به هر وسیله ممکن، زمینه پیوند بین خود و نسل های آینده را با وطن مادری برقرار سازند.

الهیاری در دهه هشتاد از عمر خود به سر می برد و ۱۵ سال پیش از جنگ جهانی دوم در سن ۱۷ سالگی به اتریش مهاجرت کرده است. این فیلم با این ادعا که تبلیغ مستقیم از ایران است از سوی جشنواره های مهم بین‌المللی پذیرفته نشده و حتی به خاطر نمایش صحنه های مثبت از جامعه یهودیان ایران مورد اعتراض گروه های فشار صهیونیستی در اروپا واقع شده است.

تصاویر این فیلم طی ۸ سال و با ضبط حدود صد ساعت در سفر های گوناگون به ایران تدارک شده و در نهایت ۹۰ دقیقه از آن به عنوان نمایش نهایی انتخاب شده است.

تدوین نهایی فیلم سه سال به طول انجامیده و تا کنون دو پیش نمایش از آن در یکی از سالن های مهم شهر وین روی پرده رفته است.

تبلیغ این فیلم با پایان هفته جاری در شبکه های رسمی اتریش آغاز خواهد شد و به زودی بر پرده سینماهای اتریش خواهد رفت.

502502

کد خبر: 671984

وب گردی

وب گردی