مدیر کل قاره آمریکای وزارت امور خارجه: نگاه ایدئولوژیک به آمریکای لاتین نداریم

مدیر کل قاره آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با رد ادعای کم توجهی دولت یازدهم به آمریکای لاتین تاکید کرد این دولت برنامه های جدیدی برای توسعه روابط با همه کشورهای این منطقه دارد و معتقد به سفرهای نمایشی نیست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، محمد کشاورزاده با بیان این که اعزام هیات ها به کشورهای دیگر کاملا با برنامه و هدفمند انجام می شود، افزود: بحث واردات از کشورهای آمریکای لاتین در سفر هیات 120 نفره اقتصادی کشورمان به این منطقه، مطرح نیست.
وی ادامه داد: هدف هیات ایرانی بررسی راه های حضور ایران در بازار آمریکای لاتین به ویژه در زمینه های فناوری و خدمات فنی و مهندسی است. مقامات عالی کشورهای یادشده خودشان چنین درخواستی دارند چون توانمندی شرکت های ایرانی را در زمینه فنی و مهندسی دیده اند.
مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: سفر هیات ایرانی به 6 کشور آمریکای مرکزی و جنوبی تبیین کننده این شعار است و با هدف کشف بازارهای جدید صورت می گیرد.
کشاورززاده گفت: ما نباید فقط به بازارهای نزدیک و کشورهای همجوار بسنده کنیم.
وی با اشاره به اینکه چین، ترکیه، برخی کشورهای عربی و کشورهایی از دیگر مناطق دنیا به دنبال تقویت حضور خود در آمریکای لاتین هستند، خاطرنشان کرد: اگر ما از این فرصت استفاده نکنیم، متضرر خواهیم شد.
این مقام مسئول اظهار داشت: زمینه های گسترش همکاری ها با کشورهای آمریکای لاتین از نظر سیاسی کاملاً آماده است و ما اکنون بستر را برای توسعه مناسبات اقتصادی فراهم می کنیم.
کشاورززاده ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد حضور چشمگیر شرکت های ایرانی در کشورهای مختلف آمریکای لاتین باشیم، هرچند یادآور شد که «با یک سفر نباید انتظار داشت که همه چیز روی ریل خود قرار گیرد.»
مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه گفت : ما تاکنون شرکت های موفقی در زمینه ساخت کارخانجات آرد، طرح های آبرسانی، ساختمان سازی، لبنیات، صنایع لبنی، ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، احداث نیروگاه های آبی و تکنولوژی های مختلف در کشورهایی مانند کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه داشته ایم و این شرکت ها اکنون باعث اعتبار و آبروی ایران در منطقه هستند.

**ادعای کم توجهی دولت یازدهم به آمریکای لاتین بی اساس است
کشاورززاده کشورهای آمریکای لاتین را از نظر منابع بسیار غنی و ثروتمند توصیف کرد اگرچه ممکن است در حال حاضر نقدینگی نداشته باشند و گفت: برای حل این مشکل باید با ایجاد خطوط اعتباری و ارائه تسهیلات به کشورهای یادشده، زمینه حضور موفق شرکت های ایرانی را فراهم کنیم.
سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کاراکاس پایتخت ونزوئلا، لغو تحریم ها و دوره پسابرجام را فراهم کننده شرایطی جدید برای فعالیت شرکت های ایرانی در آمریکای لاتین دانست و سفر کنونی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به همراه هیات 120 نفره بخش های اقتصادی دولتی و خصوصی به 6 کشور منطقه را نتیجه جهشی خواند که لغو تحریم ها ایجاد کرده است.
کشاورززاده با بیان اینکه ایران برنامه های جدیدی برای توسعه روابط با همه کشورهای آمریکای لاتین دارد، اظهارات برخی منتقدان مبنی بر کم توجهی دولت یازدهم به روابط با آمریکای لاتین را بی اساس دانست.
وی گفت: هرچند این نخستین سفر دکتر ظریف به آمریکای لاتین است اما در طول سه سال اخیر هیات های بسیاری حتی در سطح معاون رییس جمهوری آنها از ایران بازدید کرده و مسوولان ایرانی نیز سفرهای متعددی به این منطقه داشته اند.
مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه افزود: علاوه بر این، دولت یازدهم معتقد به سفرهای نمایشی نیست و اعزام هیات ها به کشورهای دیگر کاملا با برنامه و هدفمند انجام می شود.
کشاورززاده خاطرنشان کرد: ما تحولات منطقه آمریکای لاتین را با دقت رصد می کنیم و سفارتخانه های ما در همه کشورهای آن فعال هستند؛ اگرچه تحولات داخلی در کشورهایی نظیر ونزوئلا و برزیل بطور طبیعی موجب کاهش حجم مبادله هیات ها از طرف خود آنها با همه کشورها شده است.

**نگاه ایدئولوژیک به آمریکای لاتین نداریم
این مقام مسئول در وزارت امور خارجه تصریح کرد: اینکه ما فقط نگاه ایدئولوژیک به آمریکای لاتین داشته و با برخی کشورهای دارای گرایش خاص سیاسی ارتباط داشته باشیم، کار درستی نیست.
مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه گفت: ما معتقدیم نباید با کشورهای آمریکای لاتین رفتار گزینشی داشته باشیم بلکه ملاک ما منافع متقابل و گسترش روابط دوجانبه است.
کشاورز زاده افزود: دولت یازدهم می خواهد با همه کشورهای منطقه روابط داشته باشد. به همین دلیل، بدون اینکه هدفمان صرفا دیدگاه خاص ایدئولوژیک نسبت به این کشورها باشد، یک راهبرد منطقی مبتنی بر اصول و منافع دوجانبه را در این زمینه دنبال می کنیم.

**کوبا سکوی حضور ایران در آمریکای مرکزی
وی با اشاره به حضور روز دوشنبه هیات ایرانی در هاوانا گفت: کوبا می تواند سکوی خوبی برای حضور شرکت ها و خدمات فنی و مهندسی ایران در حوزه دریای کاراییب باشد.
کشاورززاده از کشورهایی نظیر هاییتی، جمهوری دومینیکن، سورینام و توباگو و ترینیداد در این حوزه به عنوان خریدار خدمات فنی و مهندسی ایران یاد کرد و ضرورت تقویت این روند را خاطرنشان ساخت.
وی افزود: شرکت های ایرانی تجربه خوبی در زمینه اجرای طرح های برقابی و ساخت نیروگاه های کوچک و متوسط در کوبا و نیکاراگوئه دارند و کشورهای منطقه می دانند که این شرکت ها می توانند نیازهایشان را در این زمینه برطرف کنند.
سفیر سابق ایران در کاراکاس، دولت اصلاحات را پایه گذار دوره جدید روابط با آمریکای لاتین معرفی کرد؛ زمانی که مرحوم دکتر حسن حبیبی معاون اول رئیس جمهوری وقت برای نخستین بار به سه کشور کلمبیا، ونزوئلا و کوبا سفر کرد و متعاقب آن، هوگو چاوز رییس جمهوری وقت ونزوئلا به تهران آمد و دیدارهای موثری با رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری وقت داشت.

202/201

کد خبر: 671991

وب گردی

وب گردی