خجسته: گزارش تحقیق و تفحص مجلس به دستگاه قضایی تحویل داده شد/املاک تبانی شده بانک دی را به بیت‌المال برگرداندیم

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید تاکید کرد: در نتیجه تحقیق و تفحص از بنیاد شهید املاک از دست رفته به واسطه تبانی و کلاهبرداری به بیت‌المال بازگردانده شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، امیر خجسته صبح امروز در حاشیه جلسه علنی مجلس در نشست خبری خود درباره آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در دولت گذشته با اشاره به اینکه بانک دی با اسناد جعلی کار می‌کرد و فاقد اساسنامه بود، گفت: پیگیری کردیم و اساسنامه قانونی تدوین شده است و بانک مرکزی نظارت دقیق بر بانک دی پیدا کرد.

وی از اختلاس 7 میلیارد تومانی یکی از مدیران تشکیلات بانک دی خبر داد و اظهار داشت: پیگیری کردیم این مدیر دستگیر شد و مبالغ به بیت‌المال بازگردانده شد.

خجسته از بازگشت هتل «سفیدکنار» در بندر انزلی که بالای صد میلیارد تومان ارزش داشت و دو حکم هم گرفته بود به بنیاد شهید خبر داد و گفت: املاکی نیز با تبانی و کلاهبرداری از دست رفته بود که در جریان تحقیق و تفحص بازگردانده شد. از جمله ساختمان مرکزی بانک دی و اموال در اختیار شرکت‌های کوثر را برگرداندیم.

وی با اشاره به اینکه هیأت تحقیق و تفحص با ایجاد رعب و وحشت در دل متخلفین سعی در بازپس‌گیری اموال بیت‌المال داشت خاطرنشان کرد: میلیاردها تومان از شرکت‌های اقتصادی «کوثر» که به غارت رفته شده بود برگردانده شد.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید گفت: دست سلطان شکر از معاملات در شرکت‌های اقتصادی قطع شد و وضعیت او را که در شرکت «سبحان» کارهای عجیب کرده بود تعیین تکلیف کردیم.

وی با اعلام معرفی افراد متخلف در شرکت‌هایی همچون «تهران الکترونیک» به دادگاه‌ها تصریح کرد: کلیه پرونده‌ها و قراردادها ضابطه‌مند شد و یا اگر مشکلی داشت به دادگاه معرفی شد.

خجسته از بازگردانده شدن صدها میلیارد تومان وام‌های مشکوک‌الوصول با فشار هیأت تحقیق و تفحص خبر داد و گفت: این وام‌ها تضامین نداشته و اعتبارسنجی نشده بودند.

وی با اشاره به اینکه هیأت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید همه دستگاه‌های نظارتی را وارد فرایند کرد،‌بیان داشت:‌ تبانی در خرید و فروش آهن قراضه میان مسئولان مربوطه و شرکت‌های شخصی بدین ترتیب صورت گرفته که آهن را کیلویی 325 تومان خریداری کرده و به مبلغ 850 تومان به بانک دی فروخته بودند و در نتیجه 280 میلیارد تومان طی یک قرارداد سوری پول بیت‌المال را غارت کردند که تعیین تکلیف شد و از حلقوم مفسدان اقتصادی بیرون کشیده شد.

نماینده مردم همدان در مجلس دهم با تأکید بر اینکه هیچ گاه از پیگیری مفاسد رخ داده در پرونده بنیاد شهید عقب‌نشینی نخواهد کرد، گفت: در جریان این پرونده ملکی را 47 میلیارد تومان ارزش‌گذاری کرده بودند در حالیکه ارزش واقعی آن 5 میلیارد تومان بود.

وی با اشاره به اینکه شرکت توسعه «دیدار ایرانیان» با رازش مالی و ملکی 2 هزار میلیارد تومان در اختیار مجموعه‌ای قرار گرفته بود، تصریح کرد: در سال 93 این شرکت اعلام ضرر کرد و در سال 94 ، 20 میلیارد تومان سود داد در حالیکه اگر این مبلغ در بانک باشد بالای 400 میلیارد تومان سود به آن تعلق می‌گیرد.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید موارد ذکر شده را گوشه‌ای از دستاوردهای این تحقیق و تفحص خواند و گفت: شخصا شبانه‌روز و تا ساعت 2 نیمه شب مشغول کار بودیم.

ور در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره دست داشتن مدیران سابق بنیاد شهید دراین پرونده گفت: آقای زریبافان مورد خاصی نداشته است اما سوء مدیریت ایشان در مفاسد بنیاد غوغا کرده است.

نماینده مردم همدان با تشریح عملکرد هیات تحقیق و تفحص از بنیاد طی مدت چهار سال گذشته گفت: با هزینه کردن 300 تا 400 میلیارد تومان در تحقیق و تفخص از غارت صدها هزار میلیارد تومان از اموال و دارایی‌های بنیاد شهید جلوگیری کردیم.

وی با اعلام این که از جزییات تهاتر بنیاد شهید و شهرداری بی اطلاع است گفت: بدانید شهرداری با رندی و زرنگی اموال زیادی را از بنیاد شهید جدا کرده است که هیات تحقیق و تفحص دنبال بازگرداندن این املاک و دارایی‌ها به بنیاد شهید است.

وی ادامه داد: به بیت رهبری رفتم و کتبا و شفاها درخواست کردم سیستم‌های بانکی از مجموعه بنیاد شهید جدا شوند و بنیاد منحصرا کار خدماتی به جامعه‌ ایثارگران را انجام دهد.

خجسته اظهار کرد: ‌12 هزار ملک در بنیاد شهید و سیستم‌های بانکی و اقتصادی باید تعیین تکلیف شود تا معیشت، درمان و بهداشت تعیین تکلیف شود.

204/201

کد خبر: 672287

وب گردی

وب گردی