زالی:50 درصد گردش مالی دارو در بخش دولتی است/لزوم استفاده از توان بخش خصوصی در حوزه دارو

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه اکنون 50 درصد گردش مالی حوزه دارو در بخش دولتی انجام می‌شود بر لزوم استفاده از توان بخش خصوصی در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی در پانزدهمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران با بیان اینکه ما اعتقاد داریم داروساز باید به عنوان یک مشاور در کنار پزشک برای ارتقای کیفیت درمان قرار داشته باشد، گفت: نباید نقش افراد و بویژه نخبگانی را که در رشته داروسازی تحصیل می‌کنند، نادیده بگیریم بلکه باید تغییراتی در نگاه به داروسازان ایجاد شود تا نگرانی‌های شغلی را که برای دانشجویان این رشته وجود دارد، برطرف شود.

او با بیان اینکه در حال حاضر می‌بینیم که مشکلات رشته داروسازی در نظام سلامت افزایش یافته است، افزود: دلیل این موضوع این است که جایگاه داروسازی به درستی دیده نشده است.

زالی با تاکید بر لزوم توجه به مشکلات و چالش‌های اقتصادی داروسازان ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات داروسازان، اقتصاد داروخانه‌هاست و در این زمینه نیازمندیم تا یک سیستم قیمت‌گذاری منطقی طراحی کنیم. باید توجه کرد که در دنیا صنعت داروسازی پر درآمد است. این در حالیست که در ایران به این شکل نیست و سود چندانی نصیب داروساز و داروخانه‌دار نمی‌شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به تاخیر پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر گفت: بیمه‌ها با تاخیری که در پرداخت مطالبات دارند، این بخش را به مرز ورشکستگی می‌برند. بر این اساس داروسازان برای جبران منابع‌شان به سمت استفاده از وام‌های بانکی می‌روند که با وجود سودهای کلان این وام‌ها، طراز منفی در اقتصاد دارو و داروخانه ایجاد می‌شود.

زالی با بیان اینکه باید کاری کنیم تا توان بخش خصوصی در اداره صنعت دارو افزایش یابد،گفت: در حال حاضر سایه سنگین داورخانه‌های دولتی در بخش خصوصی بسیار نمود دارد و این موضوع منجر به ضرر بخش خصوصی شده است. اکنون بیش از 50 درصد گردش مالی دارو در بخش دولتی انجام می‌گیرد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی راه حل این موضوع را کاهش حضور دولت در این حوزه اعلام کرد و گفت: در عین حال باید تغییری اساسی در نگاه و جایگاه داروساز داشته باشیم.

او همچنین به محور همایش داروسازان اشاره کرد و گفت: محور همایش امروز موضوع "درد" است و ورود داروسازان به بحث "درد" مثبت تلقی می‌شود.

20106

کد خبر: 672299

وب گردی

وب گردی