قفل افزایش تولید و صادرات نفت ایران به مدد برجام باز شد

با تلاشهای انجام شده در دولت یازدهم و اجرای برجام، صادرات نفت ایران بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرد و بر اساس آخرین آمار به ٢ میلیون و ٧٤٠ هزار بشکه در روز رسید.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شانا، تولید نفت ایران در خردادماه امسال از سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز فراتر رفت، این در حالی است که میانگین تولید نفت کشور در پنج ماه نخست سال ١٣٩٢ حدود ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز بود.

ایران که پیش از دوران تحریم، ظرفیت تولید روزانه بیش از چهار میلیون بشکه نفت داشت در نظر دارد، حجم تولید را به آن میزان افزایش دهد؛ اکنون میزان تولید نفت از سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز فراتر رفته و بر اساس آخرین اعلام وزیر نفت به ٣ میلیون و ٨٥٠ هزار بشکه در روز رسید.

در پنج ماه نخست سال ١٣٩٢، میزان صادرات نفت کشور به روزانه ٩٧٠ هزار بشکه (بدون محاسبه میعانات گازی) رسیده بود اما در خردادماه امسال، میزان صادرات با رشد دو برابری به حدود ٢ میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

سیدمحسن قمصری، مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، درباره آخرین میزان صادرات نفت به شانا گفت: صادرات نفت و خام و میعانات گازی ماه ژوئیه (تیرماه – مردادماه) به ٢ میلیون و ٧٤٠ هزار بشکه رسیده است که از این مقدار ٦٠٠ هزار بشکه به میعانات گازی اختصاص یافته است.

تمرکز فروش نفت در شرکت ملی نفت ایران

در وزارت نفت دولت یازدهم تلاش شده است افزون بر مذاکرات و پیگیری درباره احیای مشتریان پیشین نفت خام ایران (پیش از تحریمها)، صادرات نفت خام و میعانات گازی به دلیل شفاف سازی در معاملات و جلوگیری از واسطه گری، در شرکت ملی نفت ایران متمرکز شود.

این گزارش در ادامه به اقدامهای انجام شده برای ایجاد جذابیت در قراردادهای نفت و گاز با اصلاح چارچوب قراردادهای کنونی صنعت نفت اشاره و اعلام کرده است که به پیشنهاد وزارت نفت، شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز در مهر ماه سال ١٣٩٤ به تصویب هیئت دولت رسید و طی ٢ همایش، رونمایی و معرفی شد.

وزارت نفت همچنین با هدف زمینه سازی برای افزایش صادرات نفت خام؛ برای توسعه بندر جاسک به عنوان پایانه جدید صادراتی نفت (ساخت پایانه نفتی در جاسک) برنامه ریزی کرده و پیگیر احیای سوآپ نفت خام آسیای مرکزی است.

607/602

کد خبر: 672365

وب گردی

وب گردی