ارزیابی یک کارشناس آمریکا لاتین از سفر ظریف به این منطقه/هدف  سفر استفاده حداکثری از فضای پسابرجام است

یک کارشناس مسایل آمریکای لاتین در رابطه با سفر وزیر خارجه کشورمان با هیات همراهش به منطقه آمریکای لاتین گفت: دولت هدفش این است که بخش خصوصی را با قدرت پای کار بیاورد تا این بخش بتواند آن فرمان اصلی را در دست بگیرد و روابط دو جانبه مفید باشد.

هادی اعلمی فریمان کارشناس مسایل آمریکای لاتین در مصاحبه با خبرنگار ایسکانیوز در ارزیابی خود از سفر محمدجواد ظریف به شش کشور آمریکای لاتین با بیان این که هدف از این سفر استفاده حداکثری از فضای پسابرجام است ادامه داد: ما در حوزه آمریکای لاتین و در کل دنیا این ارتباطات را باید داشته باشیم و رها نکنیم؛ این گونه نیست که با بخشی از جهان به دلیل نزدیکی جغرافیایی می توانیم ارتباط برقرار کنیم و یا اولویت هایی داشته باشیم آن اولویت ها جای خودش محفوظ است.

او ادامه داد: بعضی از حوزه ها هستند که ایران یک آشنایی مقدماتی و حتی پیشرفته هم راجع به آنها دارد بنابراین نمی شود که از اینها جا ماند؛ مثلا ما یک جمعیت بازار 600 میلیونی را در بازار داریم که سابقه رفت و آمدها و حتی روابط تجاری و بازرگانی سنتی و قدیمی با آنها داریم که حیف است از آنها استفاده نشود. همانطور که کشورهای دیگر به مزیت های بازرگانی ایران چشم دوخته اند ما هم باید از این فضا و بخش خصوصی حداکثر استفاده مان را ببریم تا بتوانیم در این حوزه های بازرگانی و اقتصاد تاثیرگذار باشیم.

این کارشناس مسایل آمریکای لاتین در رابطه با اینکه عده‌ای می‌گویند این سفرها مثمر ثمر نیست گفت: من این را قبول ندارم، چون ما یک زیربناهایی در جاهایی قرار دادیم، به هر حال آن زیربنا و بستر فراهم است ؛ اگر یکسری مزیت های سیاسی برای ما ندارد می توانیم آن زیربناها را در حوزه های اقتصادی استفاده کنیم، کما این که الان سیاست وزارت خارجه و دولت آقای روحانی هم همین است که در حوزه های بازرگانی حداکثر استفاده را از این فضا ببریم. حتی تعبیر های جدیدی در وزارت خارجه می شود که ما به بحث چرخش 180 درجه این کشورها در انتخابات از این به بعد کمتر توجه می کنیم،‌کما اینکه اکثر کارشناسان در این 2-3 روز معتقدند که ما بحث سیاسی راجع به این کشورها را باید کنار بگذاریم و مجموعا یک بحث منافع ملی دو جانبه ای و چند جانبه ای را دنبال کنیم؛ بخشی هم از نظر بحث های سیاسی است و بیشتر متمرکز بر منافع ملی و اقتصادی خودمان است.

وی ادامه داد: همین ترکیب 90 نفره ای که همراه آقای ظریف راهی این 6 کشور شدند نشان می دهد که دولت هدفش این است که بخش خصوصی را با قدرت بیاورد پای کار تا این بخش بتواند آن فرمان اصلی را در دست بگیرند و روابط دو جانبه مفید باشند.

فریمان با اشاره به شرکت کردن ایران در کنفرانس غیرمتعهدها در اواخر شهریور گفت: هر کشوری در این حوزه یکسری مزیت ها دارد، ما الان در حوزه کشورهای آمریکای لاتین بحث کنفرانس غیرمتعهدها را در آخر شهریور داریم که ایران ناچار است آنجا رایزنی کند و حداکثر ظرفیت خودش را آنجا بتواند استفاده کند.

این کارشناس مسایل آمریکای لاتین در پایان با اشاره به این که ونزوئلا یک کشور سوسیالیستی است گفت: با بقیه کشورها جز ونزوئلا مشکلی نداریم و ما می توانیم روابط را توسعه دهیم و فقط با ونزوئلا که ساختار سیاسی آن به شدت ناآرام است به علت مساله معیشتی یک مقدار متفاوت است. بعید می دانم ونزوئلا با این ساختار سوسیالیستی که دارد وضعیتش درست شدنی باشد آن ساختار سوسیالیستی است که برای ونزوئلا مبنای ایجاد مشکلات شده، چون یک ساختاری است در یک برهه هایی با استفاده از درآمدهای نفتی سعی شده تا دولت یکسری هزینه های اجتماعی را بیش از حد تقبل کند و بنابراین در همان ساختارها ماندند.

گفت و گو از راضیه فراهانی

202/201

کد خبر: 672391

وب گردی

وب گردی