طنین نوای لرستان و خراسان شمالی در برج آزادی

گروه "جولان" از خراسان شمالی و گروه "نوای سیمره" ازلرستان در سومین شب از هفته موسیقی نواحی در برج آزادی به روی صحنه رفتند.

به گزارش ایسکانیوز،در سومین شب از هفته موسیقی نواحی گروه از جولان از شهرستان شیروان خراسان شمالی و گروه "نوای سیمره" از استان لرستان در سالن برج آزادی به روی صحنه رفتند.

در سانس اول چهارشنبه 3شهریورماه گروه جولان از شیروان به سرپرستی و خوانندگی موسی الرضا ولی نژاد که سیزدهمین نسل دوتار نوازی خراسان شمالی است به اجرای برنامه پرداختند.

در ابتدا اجرا ولی نژاد درباره این گروه گفت:در خراسان شمالی به ما لقب بخشی داده اند،بخشی به کسی می گویند که سازش را خودش می سازد،خود کوک می کند،داستان ها را یاد دارد و 70 تا 80 درصد کارهایش مذهبی و در وصف پیامبر و حضرت علی است.

وی ادامه داد:گروه جولان از سال 71 و 72 شروع به کار کرده و این گروه حدود 30،40 نفر عضو دارد که در این جشنواره مابا چهار نفر حضور پیدا کردیم و آهنگ ها را به زبان کردی،ترکی و فارسی اجرا می کنیم.ما شاید کشورهای خارجی نرفته باشیم ولی تا حالا 20 تا 25 دیپلم افتخار و تندیس از جشنواره های داخلی دریافت کرده ایم

سپس این نوازنده اعضای گروه را این گونه معرفی کرد: حسین محبتی، علی ولی نژاد و حسین گل افروز و بنده که همگی نوازنده دوتار و خواننده هستیم و اعضای گروه جولان را تشکیل می دهیم.

بعد از اجرای آهنگ اول از آهنگ های قدیمی خراسانی،قطعه دومی که اجرا شد به زبان کرمانجی و از دیوان جعفر قلی بود.

قطعه سوم کاری ترکی درباره داستان حضرت یوسف و زلیخا بود که راز و نیاز حضرت یوسف با خداوند است زمانی که زلیخا پیراهن او را از پشت پاره می کند.

آهنگ بعدی که نواخته شد قطعه ترکی در وصف مولا متقیان بود و بعد از آن حسین گل افروز،دو قطع را تک نوازی کرد.

در پایان چند آهنگ معروف دیگر از خراسان از جمله قطعه "گل بهار" نواخته شد و این کنسرت با احرای آهنگ "بلبل" به پایان رسید.

ولی نژاد قبل از اجرای قطعه "بلبل" درباره آن اینگونه توضیح داد:طاهر میرزا عاشق دختر عموی خود زهره بوده است که پدر او مخالف ازدواج آن ها بوده و این دو 7 سال از هم دور بودند تا اینکه روزی طاهرمیرزا در باغ می بیند کلاغی،گلی را پر پر می کند و بلبل که عاشق گل بوده به هوا می رود و به کلاغ نوک می زند اما خار گل در بدن خودش فرو می رود و از بین می رود.طاهر میرزا هم با خود می گوید این بلبل غیرتش از من که 7 سال از معشوقم دور مانده ام بیشتر است.سپی بلبل را در دستمالی که دختر عویش به داده می پیچد و با دوتار خود ترانه "بلبل" را می سراید.

اجرای دوم از سومین شب هفته موسیقی نواحی متعلق به گروه "نوای-سیمره"‌ به سرپرستی و خوانندگی مهران غضنفری از لرستان بود.

غضنفری در ابتدا ضمن خوش آمدگویی به حضار از مسئولین و دست اندرکاران این برنامه از جمله آقای شاهعلی مدیریت برج آزادی،آقای زمانی و خانم همتی بخاطر اینکه باعث این اتفاق میمون شده اند که نوازندگان استان های مختلف به پایتخت بیایند و برنامه اجرا کنند تشکر کرد.

او در ابتدا اعضای گروهش را اینگونه معرف کرد:احسان عبد پور نوازنده سازهای بادی،داوود رضایی تظیم کننده قطعات و نوازنده کمانچه،بابک پیمانی نوازنده سازهای کوبه ای و بنده اعضای این گروه را تشکیل می دهیم و حدود 5 سال است که باهم کار می کنیم.همچنین 2 قطعه از کارهایی که اجرا می شود،آهنگسازیش کار آقای رضایی است و بقیه کارها به آهنگسازی خودم است.

این کنسرت در دو پارت انجام شد و بین پارت ها اعضا در غیاب احسان عبدی پور به بداهه نوازی پرداختند و بعد از آن با حضور دوباره عبدی پور با ساز جدیدش ادامه اجرا از سر گرفته شد.

این گروه اجرای خود را با قطعه معروف "بارون،بارون" در میان استقبال تماشاگران به پایان برد.

همچنین پرفسور پارسا و رضا صفایی از بازیکنان والیبال کشور مهمانان این کنسرت بودند.

گفتنى است هفته موسیقی نواحی تا 6شهریور ماه ادامه دارد و پنجشنبه شب گروه هایی از گلستان و خوزستان در برج آزادی برنامه اجرا حواهند کرد.

508502

کد خبر: 672392

وب گردی

وب گردی