دیدار جمعه لاوروف و کری؛ کاهش اختلاف یا تصمیم های مهم برای سوریه

وزیران خارجه روسیه و آمریکا فردا (جمعه) در حالی اوضاع سوریه بوِیژه هماهنگی برای مبارزه جدی تر با تروریسم را در ژنو بررسی می کنند که سرپیچی چهار ماهه واشنگتن از اجرای تعهد خارج کردن گروه های مسلح تحت حمایت خود از مناطق زیر سلطه تروریست ها، اختلاف ها را بیشتر کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، دیدار سرگئی لاوروف و جان کری پس از مذاکرات اخیر هیات های کارشناسی دو کشور در ژنو قطعی شد که در آن راه های همکاری واشنگتن و مسکو برای مبارزه با گروه های تروریستی خارج از توافق آتش بس در سوریه و همچنین کاهش اختلاف ها بررسی شد.
روز سه شنبه به علت زیاد بودن اختلاف دیدگاه ها، آمریکا و روسیه اعلام کردند که هنوز دلیلی برای اطمینان نسبی از نتیجه بخش بودن دیدار وزیران خارجه در ژنو وجود ندارد و ممکن است برگزار نشود.
انجام مذاکرات ژنو پس از آن قطعیت یافت که روز چهارشنبه لاوروف و کری در یک رایزنی تلفنی مسائل موجود را بررسی کردند و اکنون نیز انتظار می رود، دیدگاه های اختلاف برانگیز واشنگتن و مسکو در باره سوریه به ویژه جدا کردن گروه های معارض و مسلح مورد حمایت آمریکا از مناطق زیر سلطه تروریست های داعش و جبهه النصره نزدیک تر شده باشد.
وزارت خارجه روسیه در این زمینه اعلام کرده بود: آمریکا با خودداری از اجرای تعهدهای خود در سوریه، شرایط جدیدی را مطرح می کند که در واقع فراهم کردن فرصت های نو برای تجدید قوای گروه تروریستی جبهه النصره و متحدان آن برای مبارزه علیه نظامیان سوری است.
به گزارش ایرنا، در این بیانیه که در آستانه دیدار لاوروف و کری در ژنو انتشار یافت، مسکو از واشنگتن خواست از بازی و همکاری مخفیانه با گروه تروریستی جبهه النصره خودداری کند.
در این بیانیه، با تاکید بر اینکه سیاست آمریکا در سوریه مبهم و سردرگم می باشد، آمده است: مقام های آمریکایی از یک سو ضرورت انجام تلاش های جمعی برای نابودی کانون های تروریستی در سوریه را می پذیرند، ولی از سوی دیگر افزایش سهم خود را در مبارزه با تروریسم به تضمین تغییر در ترکیب دولت سوریه مشروط می کنند.
وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: با وجود اینکه واشنگتن موافقت می کند، جبهه النصره همچنان تروریستی است، اما به این گروه حمله نمی کند. بیش از یک سال است اطلاعات مربوط به مکان های استقرار تروریست های جبهه النصره را ارائه نمی دهد و از سوی دیگر، همکاری گروه های معارض مورد حمایت خود را با این گروه تروریستی نادیده می گیرد.
در این بیانیه آمده است: مقام های آمریکایی بارها به روسیه وعده داده اند، برای جداکردن گروه های معارض مورد حمایت خود از تروریست ها تلاش می کنند که تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده اند.
روسیه همچنین خواستار کنترل ضد تروریستی مرز ترکیه با سوریه است تا گروه های تروریستی نتوانند نیروهای تازه نفس جذب و تسلیحات و تدارکات دریافت کنند.
لاوروف پیشتر نیز اعلام کرده بود: اجرا نشدن وعده های آمریکا برای خارج کردن گروه های مسلح مورد حمایت واشنگتن از مناطق تحت سلطه تروریست ها در سوریه، سبب تقویت گروه تروریستی جبهه النصره شده است.
اکنون با توجه به نبرد سرنوشت ساز حلب که با عملیات زمینی ارتش سوریه و حمایت هوایی روسیه علیه گروه های تروریستی جریان دارد و سبب کشته شدن بیش از 2000 تروریست شده است، انتظار می رود مسکو در مذاکرات ژنو با تاکید بر لزوم خارج کردن گروه های مورد حمایت واشنگتن از منطقه و همزمان کمک رسانی امدادی و انتقال مردم از مناطق درگیری ها، خواستار همکاری بیشتر ضد تروریستی آمریکا شود.
گروه کشورهای غربی-عربی ضد سوری به پیشگامی آمریکا پنج سال پیش با جذب تندروترین تروریست های تکفیری و سازماندهی گروه های مختلف تروریستی برای جنگ در سوریه، این کشور و عراق را گرفتار نبردهای داخلی کردند که تاکنون ده ها هزار کشته، میلیون ها آواره و ویرانی های گسترده برجای گذاشته است.
300300

کد خبر: 672441

وب گردی

وب گردی