جناب خان به تماشای نمایشی از آلمان نشست

محمد بحرانی صداپیشه عروسک پرطرفدار «جناب خان» در برنامه «خندوانه» به تماشای نمایش «سفر شگفت‌انگیز» نشست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره تئاترعروسکی تهران مبارک، نمایش«سفر شگفت انگیز» کار کشور آلمان روز گذشته 3 شهریور ماه همزمان با سومین روز جشنواره، در تالار هنر به صحنه رفت و محمد بحرانی هنرمند تئاتر و صداپیشه عروسک «جناب خان» نیز به تماشای این نمایش نشست.

همچنین در پنجمین روز از جشنواره (جمعه 5 شهریور ماه) نمایش «موش تا موش» با صداپیشگی مرضیه برومند و هنگامه مفید اجرا می‌شود.

این نمایش نوشته و کار رامین کهن است که روز 5 شهریور ماه در تالار «گلستان» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود. این نمایش برای مخاطبان کودک با مدت زمان 55 دقیقه و در دو نوبت 18 و 20:15 دقیقه اجرا می‌شود.

همچنین شب گذشته 3 شهریور ماه دومین پاتوق شبانه میزبان ایدویا اوتگی مارتینز دبیر کل اتحادیه یونیما، فرانس هکر مارس کنسولگر یونیما و استاد برتر نمایش عروسکی در تالار وحدت بود.

دبیرکل یونیما توضیحاتی درباره موزه عروسکها و مرکز مستند ساز در اسپانیا بیان کرد و درباره درباره این مرکز بیان کرد و افزود: ما حدود سه هزار دی وی دی اجرا، بیش از 75 هزار عکس و 25هزار مدرک در این زمینه داریم و همه این شواهد را در اختیار محققان عروسکی قرار می‌دهیم که بیایند و به فعالیت بپردازند. در مرکز بخش‌های مختلفی داریم که به عواملی همچون پژوهش، میراث معنوی و کودکان می‌پردازد. در این بین کودکان برای ما از اهمیت بالایی برخوردار هستند ما برای آنها کارهای زیادی انجام می‌دهیم و کمپین مخصوص به آنها داریم.

اولین دبیر کل زن یونیما با اشاره به استفاده از عروسک برای آموزش دانش آموزان ادامه داد: ما به معلم‌ها آموزش دادیم که ازعروسک‌ها در مدرسه استفاده کنند چون عروسک‌ها صرفا جنبه تفریحی ندارند و از لحاظ آموزشی و درمانی هم حائز اهمیت هستند. برنامه دیگری هم وجود دارد که جوان‌ها با مسن‌ها فعالیت جمعی انجام می‌دهند. به افراد جوان آموزش می‌دهیم که به چه صورت با عروسک‌ها کار کنند و پس از آن به خانه افراد مسن می‌روند و به کمک هم به فعالیت مشغول می‌شوند و نمایشی را اجرا می‌کنند که این موضوع از لحاظ روانشناسی و فیزیکی موثر واقع می‌شود.

دبیر کل اتحادیه یونیما در بخش پایانی صحبت‌های خود نسبت به خطر نابودی نمایش سنتی هشدار داد و خاطر نشان کرد: نمایش‌های سنتی ما دارند از دست می‌روند و این موردی است که یونیما آن را تبلیغ می‌کند و در حال حاضر برای اکثر دولت‌ها نمایش عروسکی سنتی اهمیتی ندارد و هدف این مرکز نگهداری و حفظ میراث معنوی در همه جای دنیا است.

503

کد خبر: 672497

وب گردی

وب گردی