معاون اول رئیس جمهور: تولید و سرمایه گذاری نیاز امروز و فردای ایران است

معاون اول رئیس جمهور گفت: با اطمینان می گویم که کشور در سال 95 وارد حرکتی پرشتاب خواهد شد.


به گزارش ایسکانیوز اسحاق جهانگیری (پنج شنبه) در مراسم بهره برداری کارخانجات شرکت های آریاترانسفوی شرق و آریاترانسفوی قدرت که در شهرستان شهمیرزاد برگزار شد، با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار داشت: هفته دولت فرصتی است تا گزارشی از اقدامات و مشکلات دولت برای مردم ارایه شود.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه دکتر روحانی رئیس جمهور از اهالی استان سمنان است گفت: دکتر روحانی دانشمندی متدین، مجتهد و انقلابی است که 24 سال از مسئولیت خود را به عنوان نماینده ولی فقیه در مهمترین شورای تصمیم گیری کشور یعنی شورای عالی امنیت ملی سپری کرد و گره های بزرگی از زندگی مردم و توسعه کشور با خدمات ایشان باز شد.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به دستاوردهای دکتر روحانی در پرونده هسته ای خاطرنشان کرد: هیچکس تصور نمی کرد بتوان در سه ساله اول ریاست جمهوری به مردم اعلام کرد که پرونده هسته ای به سرانجام رسیده است و گفتگو با شش قدرت بزرگ دنیا منجر به تحقق اهداف شده است.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در پرونده هسته ای قرار بود حقوق هسته ای ملت ایران به رسمیت شناخته شود و خوشبختانه در بالاترین رکن تصمیم گیری جهانی یعنی شورای امنیت سازمان ملل حق ایران در برخورداری از دانش هسته ای به رسمیت شناخته شد.
وی افزود: از دستاوردهای هسته ای کشور نیز محافظت شد و امروز ایران می تواند از دانش هسته ای استفاده کند و اینکه برخی افراد دستاوردهای هسته ای را ناچیز جلوه می دهند، کم لطفی است.
معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به تحریم های ظالمانه که از سوی نظام استکبار علیه ملت ایران تحمیل شده بود اظهار داشت: خوشبختانه در مذاکرات هسته ای پذیرفته شد که تحریم ها از ملت ایران برداشته شود و در دیدار روز گذشته هیأت دولت با مقام معظم رهبری، ایشان فرمودند که وقتی مطلبی انتقادی راجع به برجام می گویم در حقیقت از بدعهدی طرف مقابل انتقاد می کنم اما از فرزندان این کشور همواره دفاع کرده ام.
جهانگیری با تأکید بر اینکه عزت ملت ایران از اهمیت فراوانی برخوردار است، خاطرنشان کرد: تا پیش از برجام ارتباط با مقامات کشورهای دیگر به سختی انجام می شد اما امروز بسیاری از کشورها برای همکاری با ایران صف کشیده اند و وقتی رئیس جمهور در صحنه ای بین المللی حضور پیدا می کند، برخی کشورها گلایه مند هستند که چرا فرصت ملاقات با رئیس جمهور ایران برای آنها مهیا نشده است.
دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به اوضاع کشورهای منطقه گفت: ایران در منطقه ای قرار دارد که در کشورهای اطراف نظیر سوریه، لیبی، یمن، عراق، افغانستان و پاکستان آشوب های زیادی وجود دارد و تنها نقطه ای که به همت فرزندان عزیز نیروهای مسلح و امنیتی کشور کانون ثبات و امنیت است، کشور ایران است و خوشبختانه مردم ایران کمترین دغدغه امنیتی ندارند.
معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: ایران نه تنها امنیت کامل برای خود را برقرار کرده است بلکه تقریباً همه دنیا فهمیده اند کشوری که می تواند به ثبات و آرامش منطقه کمک کند، جمهوری اسلامی ایران است.
جهانگیری با بیان اینکه در فضای امنیت و اقتدار کشور و پس از شکل گیری برجام مردم انتظاردارند که گره های زندگی آنها باز شود، اظهار داشت: باید به سمت تولید و سرمایه گذاری حرکت کنیم زیرا نیاز امروز و فردای ایران تولید و سرمایه گذاری است و اگر کسی به ایران و فرزندان این کشور علاقمند است و قدرت سرمایه گذاری دارد باید بداند که نیازی مهمتر از این در مقطع فعلی وجود ندارد.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: یکی از محورهایی که به صورت آشکار در اقتصاد مقاومتی بر آن تأکید شده است مردمی کردن اقتصاد کشور است و این یعنی همه اقشار کشور در حد وسع و توانمندی خود بتوانند در اقتصاد کشور سهیم بوده و مشارکت کنند.
جهانگیری اضافه کرد: بخش خصوصی بر اساس یکی از رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی باید به صحنه بیاید و فعالیت کند و در همین راستا دولت از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران حمایت می کند و انتظار دارد بخش خصوصی در همه زمینه ها حضور قدرتمند داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی باید مدار و محور اصلی توسعه اقتصاد ایران باشد، خاطرنشان کرد: با اتکاء به بودجه دولت به هیچ عنوان نمی توان کشور را به توسعه رساند و نیازمند حضور جدی بخش خصوصی در اقتصاد کشور هستیم.
وی در خصوص مشکلات بانکی کشور نیز اظهار داشت: در دیدار روز گذشته هیأت وزیران به رهبر معظم انقلاب عرض کردم که نظام بانکی کشور مظلوم است از این جهت که بار اصلی تأمین و تجهیز منابع اقتصاد کشور بر عهده نظام بانکی است و این در حالی است که پیش بینی می کنم امسال بیش از 500 هزار میلیارد تومان از سوی نظام بانکی به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی تسهیلات پرداخت شود.
جهانگیری افزود: نظام بانکی در مقطعی دچار آسیب های فراوان شد و تا بخواهد این مشکلات را پشت سر بگذارد نیازمند سپری شدن زمان است.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه ایران از سابقه صنعتی، مزیت های متعدد و نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده برخوردار است، گفت: این مزیت ها می تواند ایران را به یکی از قطب های بزرگ توسعه تبدیل کند.
وی با اشاره به مطالعه یک شرکت کانادایی در خصوص ایران گفت: در این مطالعه شرایط ایران در سال 2035 پیش بینی شده است و شش ظرفیت اصلی ایران مورد تأکید قرار گرفته است که پیش از اشاره به منابع نفت و گاز، به نیروی جوان ایران و جهت گیری های صحیح مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد دانش بنیان تأکید شده است.
وی افزود: در این مطالعه پیش بینی شده است ایران تا سال 2035 قادر است 1000 میلیارد دلار به ارزش ناخالص داخلی خود اضافه کند.
معاون اول رئیس جمهور افزود: باید با عزم جدی و با اعتماد مردم به آینده کشور، اقتدار اقتصادی ایران را افزایش دهیم و کاری کنیم که هیچ جوان ایرانی با مشکل بیکاری مواجه نباشد.
در این مراسم پس از ارایه گزارش رئیس هیأت مدیره کارخانجات آریاترانسفو، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اظهار داشت: امروز در صنعت برق کشور از توانمندی خوبی برخوردار هستیم و قدری کمتر از صد در صد به خودکفایی رسیده ایم.
مهندس نعمت زاده با تأکید بر اینکه امروز در صنعت برق این توانمندی راداریم که در دنیا رقابت کنیم خاطرنشان کرد: نجات اقتصاد کشور ما در این است که به بازارهای خارج متصل شویم و اگر چه ایران کشوری بزرگ و از بازار گسترده ای برخوردار است، اما توانمندی ها و ظرفیت های ما به گونه ای است که باید در بازارهای بین المللی نیز حضور داشته باشیم.

201/201

کد خبر: 672504

وب گردی

وب گردی