ملکی: مالیات بر ارزش افزوده باعث گرانی گوشت شد

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: کمبود دام در میادین و نیز مالیات بر ارزش افزوده منجر به افزایش قیمت گوشت در بازار شده است.

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت و گو با ایسکانیوز دلیل افزایش قیمت گوشت در چند روز اخیر را اینگونه بیان کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت کمبود دام در سطح میادین تهران و البرز است، لازم به ذکر است که طی 2 ماه گذشته کمبود دام در میادین منجر به افزایش قیمت این محصول در بازار شده است.

وی به شرایطی که طی چند وقت اخیرجهت واردات گوشت در نظر گرفته شده است اشاره کرد و گفت: از دیگر دلایلی که باعث افزایش قیمت گوشت در بازار شده 12 درصد ارزش افزوده ای است که برای این محصول در نظر گرفته شده و این امر تا حدودی بر قیمت ها تاثیرگذار بوده است.

ملکی با بیان اینکه تا زمانی که کاهش عرضه نسبت به تقاضا در بازار حاکم باشد با افزایش قیمت گوشت روبرو هستیم، گفت: براساس اعلام برخی مسئولین در حال حاضر دام در مناطق عشایری موجود است و در صورتی که طی چند وقت آینده این محصول از عشایر وارد تهران شود به طور قطع بر قیمت ها تاثیرگذار خواهد بود و با کاهش قیمت همراه می شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: میزان عرضه و تقاضا، تعیین کننده اصلی قیمت محصول در بازار است و زمانی که با کمبود کالا در بازار مواجه نباشیم به هیچ عنوان شاهد افزایش قیمت این محصول در بازار نیستیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قیمت گوشت نسبت به هفته گذشته با تغییر چندانی مواجه نبوده اما می توان گفت که نرخ این محصول نسبت به 2 ماه گذشته نزدیک به 4 هزار تومان افزایش داشته است.

ملکی درباره قیمت کنونی گوشت قرمز در بازار گفت: در حال حاضر مغازه دار این محصول را با قیمت 29 هزار و 500 تومان خریداری می کند و سپس شقه بدون دنبه را باقیمت 33-34 هزار تومان به مصرف کننده عرضه می کند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نقش موثر دولت در تنظیم بازار گوشت را اینگونه ارزیابی کرد: دولت در تنظیم بازار گوشت می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. نخستن اقدام در این راستا استفاده از ذخایری است که مورد پشتیبانی دام است، زمانی که مرغ در بازار با تنش روبرو شد مسئولین اقدام به ورود مرغ های منجمد در بازار کردند که تا حدودی باعث کاهش تنش در بازار شد و در صورتی که در شرایط فعلی بازار اقدام به تزریق گوشت شود تا حدودی بازار رو به بهبود خواهد رفت و قیمت ها حفظ می شود.

601/401

کد خبر: 672510

وب گردی

وب گردی