چاووش اوغلو:عضویت در اتحادیه اروپا اهمیتی یک جانبه ندارد

مولود چاووش اوغلو وزیرخارجه ترکیه گفت: عضویت در اتحادیه اروپا برای آنکارا هدفی استراتژیک به شمار می آید ولی نباید این اهمیت یک جانبه باشد بلکه هردو طرف باید نسبت به تحقق آن رغبت داشته باشند

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آناتولی وی درمصاحبه مطبوعاتی مشترک با وزیرخارجه اسلواکی که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد؛ با تاکید بر لزوم چاره اندیشی برای حس ناامیدی وسرخوردگی ملت ترکیه از کودتای اخیر دراین کشور افزود: وزیر خارجه اسلوواکی نخستین کسی بود که پس از انتشار خبر کودتا با من تماس تلفتی گرفت؛ من این نکته را هرگز فراموش نخواهم کرد. این همان دوستی واقعی است.
به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: آقای لاژاک برای بهبود روابط اتحادیه اروپا با ترکیه بسیار تلاش می کند و روابط آنکارا با اسلوواکی در سطح بسیار خوبی است ؛ این کشور یکی از مدافعان ترکیه در اتحادیه اروپاست.
وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت: آقای لاژاک قبل از مشخص شدن نتیجه کودتا مخالفت خود را با آن وحمایت خود و دولت متبوعش را از دولت منتخب ترکیه و رییس جمهور ما اعلام کرد .
وزیرخارجه ترکیه خاطرنشان کرد:درنشست مشترک با رییس اتحادیه اروپا مسایل زیادی از جمله آخرین تحولات پس از کودتا و مساله لغو روادید برای ورود شهروندان ترک به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و توافق نامه پذیرش پناهجویان و نیز گام های لازم برای تقویت اعتماد متقابل بین اتحادیه اروپا و ترکیه را مورد بررسی قرار دادیم.
چاووش اوغلو گفت: عضویت در اتحادیه اروپا همواره یکی از اهداف استراتژیک برای آنکارا بوده ولی این هدف نباید یکجانبه وفقط برای مامهم باشد وهردو طرف باید برای تحقق آن رغبت و تمایل داشته باشند.ما می خواهیم یکی ازاعضای محترم اتحادیه وهمسان با سایر اعضای آن باشیم.نمی خواهیم طفیلی یا سربارهیچ تشکیل بین المللی باشیم و نخواهیم بود.ما درپی مشارکت و همکاری مشترک هستیم برای همین بایدچاره ای برای با حس ناامیدی ملت ترکیه بیندیشیم.
میروسلاو لاژاک نیز دراین کنفرانس خبری که در آنکارا برگزار شد مذاکرات انجام شده را بسیار مثمر ثمرعنوان کرد وافزود دراین دیدار توانسته است ضمن آگاهی یافتن از جزییات کودتا به درک بهتری از احساسات مردم ترکیه برسد.
لاژاک بر ضرورت فعالیت های فوری برای بازسازی اعتماد متقابل بین اتحادیه اروپا وترکیه تاکید کرد و گفت: دو طرف به یکدیگر نیاز دارند.
وی ضمن تقدیر از وزیرخارجه ترکیه برای انجام این دیدار و ایجاد فرصت گفت و گوهای ثمربخش افزود: برای اعلام حمایت دولت متبوعم از دولت منتخب مردم در آنکارا و ادای احترام به کشته شدگان در کودتای اخیر به این کشور آمده ام .
وی ضمن ابراز خرسندی از پیروزی دموکراسی در ترکیه بر ادامه حمایت وکمک به این کشور تاکید کرد و گفت: ترکیه یک کشور محوری در سیاست های اتحادیه اروپا و شریکی استراتژیک است.
300300

کد خبر: 672551

وب گردی

وب گردی