شهریاری: پایین بودن قدرت خرید مردم، معضل اصلی بازار خودرو است

عضو انجمن قطعه سازان گفت: پایین بودن قدرت خرید مردم، معضل اصلی بازار خودرو است که در این زمینه باید تدابیری اتخاذ شود.

بهرام شهریاری، عضو انجمن قطعه سازان در گفت و گو با ایسکانیوز درباه وضعیت کنونی بازار خودرو گفت: شرایط خرید و فروش خودرو در فصل های مختلف متغیر است بدین صورت که قبل از تعطیلات تابستانی و همچنین نزدیک ایام نوروز فصل خرید و فروش خودرو نسبت به فواصل دیگر پررونق است اما در دیگر فصل ها وضعیت بازار خودرو عادی و تغییر چندانی ندارد.

وی یکی از معضلات اصلی در فروش خودرو را پایین بودن قدرت خرید مردم دانست و گفت: در ابتدا می بایست مسئولان به ارائه راهکارهایی همانند اعطای وام های ارزان قیمت برای خریداران بپردازند تا از این طریق وضعیت بازار خودرو شرایط مساعدی را به خود گیرد.

شهریاری نقش موثر دولت در بهبود روند بازار خودرو را اینگونه بیان کرد: دولت در صنعت خودرو باید تنها نقش تسهیل گر و نیز سیاست گذاری داشته باشد و از دیگر نقش ها مبرا باشد، دولت باید تنها در زمان ایجاد چالش در قیمت گذاری خودرو مشکلات را رفع و در این زمینه اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه دولت باید از سیاست های کلان داخلی جهت سیاستگذاری استفاده کند، گفت: یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو، مواد اولیه ای است که در اختیار دولت است. دولت باید تولید کننده را مکلف کند تا اقدام به خام فروشی نکند و در اختیارصنایع تبدیلی قرار دهد، لازم به ذکر است که منظور از صنعت تنها صنعت خودرو نیست بلکه هر صنعت دیگری را می تواند شامل شود که دولت در این زمینه باید نقش خود را به خوبی ایفا کند.

عضو انجمن قطعه سازان درباره وضعیت صادرات خودرو گفت: صادرات ادبیات خاص خود را دارد، قانون صادرات بدین گونه است که با زور و فشار دولتی انجام نخواهد شد بلکه تنها در صورت کیفیت و قیمت مطلوب و همچنین ارائه خدمات مناسب این امر محقق می شود.

وی اذعان کرد: سرمایه گذاران خارجی براساس تجربیات گذشته خود می دانند که در بحث تولید داخلی از طریق همکاری با قطعه سازان ایرانی قادر به تولید خودروی باکیفیت و نیز با قیمت تمام شده پایین هستند.

شهریاری به وابستگی خودروسازان داخلی به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی باید با سرمایه گذار خارجی(خودروسازان خارجی) شریک شوند. به طور قطع در زمان شراکت با خودروسازان خارجی دیگر تمایلی برای خرید از اجناس چینی را ندارند و به دلیل مورد توجه بودن برند اجناس مورد استفاده به سراغ اجناس باکیفیت خواهند رفت.

عضو انجمن قطعه سازان گفت: سازندگان در زمان روبرو شدن با ضعف های خود، ایرادات خود را برطرف می کنند و این امر زمینه ساز اجرای صادرات می شود، بنابراین روابط باید از حالت دستوری خارج و قیمت های بین المللی مناسبی را به خود گیرند.

وی درباره تاثیر تک نرخی شدن ارز بر بازار خودرو گفت: این امر بر کل اقتصاد کشور بسیار تاثیرگذار است، تک نرخی شدن ارز ثباتی را در بازار ایجاد می کند که این ثبات تاثیر مثبت خود را بر اقتصاد کشور می گذارد.

401/602

کد خبر: 672663

وب گردی

وب گردی