آخر هفته های بد بو در تاناکورا/ پوشاک دست دوم در بهترین شرایط حاوی بیماری پوستی است

زن نام فروشگاه های تاناکورا را شنیده بود اما باورش نمی شد یک روز بشود مشتری ثابت مغازه هایی که بوی ماده ضد عفونی کننده اش خاص است و در بدو ورود بینی را می آزارد .زن همیشه فکر می کرد که لباس های دست دومی که در این فروشگاه ها عرضه می شود به اموات اختصاص دارد و نمی توان آن ها را پوشید، اما زن خوب می داند که ناتوانی خرید لباس های نوی بازار او و بسیاری از مردم را به طرف فروشگاه هایی که نام تاناکورا را یدک می کشند سوق داده است .

نیوشا یعقوبی: یحتمل شما هم برای یک بار هم که شده حتی از سر کنجکاوی و پرسیدن قیمت لباس ها سری به مغازه های پوشاک دسته دوم زده اید. در این مغازه ها که نام خود را از یک فیلم خارجی سال های دور گرفته است هر نوع پوشاکی یافت می شود از پوشاک بزرگسال تا بچه گانه، شال گردن بافتنی، کیف های قدیمی ،کفش های اسپرت و مجلسی و حتی عروسک های پولیشی دیده می شود.

آنچه در نگاه اول به نظر می رسد گونی های بسیار بزرگ لباس است که در گوشه مغازه هایی که معمولا بزرگ هستند تلنبار شده است و گزینه اولی که به ذهنت می رسد این است که این لباس ها باید به خشک شویی برود ضد عفونی شود و اتو بخار جانانه ای بببند و لابد بعدش آویزان به چوب لباسی شود و روی رگال های مغازه جا بگیرد اما آنچه بعد از خرید تو و گذشتن از همه این مراحل باقی می ماند که با چند بار شستشو هم از بین نمی رود و کسانی که قوه شامه قوی تری دارند متوجه می شوند که لباس شما محصول یکی از فروشگاه های تاناکورا است .

برخی می گویند این ماده،یک نوع ماده ضد عفونی کننده است. بوی ماده یاد شده هر چه که هست آنقدر ماندگاری دارد که اگر خریدار پس ماه ها استفاده از لباس دست دوم آن را شستشو بدهد و بپوشد باز هم آن بو از بین نمی رود.

البته اگر از فروشنده پوشاک دسته دوم بپرسیم که این چه بویی است که در لباس ها وجود دارد از آنجا که دیوار حاشا بلند است به سختی منکر بوی پوشاک می شود.

تفاوت چندانی میان جنس های تاناکورا و لباس هاس مارک مغازه های بالای شهر وجود ندارد!

در میان رگال های چیده شده قدم می زنم شلوار های زیادی روی آن چیده شده است حداقل صاف تر و مرتب تر از از سایر مغازه هابه نظر می آید. فروشنده که دختری 25 ساله ای با ظاهر شیک و بینی چسب زده است اصرار دارد حتما حتی اگر قصد ندارم یکی از شلوار های مارک دار را بپوشم. می گوید خودم هم از این لباس ها استفاده می کنم نگران نباش، بویی که حس می کنی مربوط به مواد ضدعفونی کننده است.

او ادامه می دهد: بعضی ها می گویند نباید از این مغازه ها لباس خرید زیرا معتقدند از لحاظ بهداشتی شرایط مطلوبی ندارد و افت کلاس است اگر سری به این مغازه ها بزنند اما به نظر من تفاوت چندانی میان جنس های تاناکورا و لباس ها و کفش های مارکی که در مغازه های برند بالای شهر به فروش می شود ، وجود ندارد فقط باید بدانید در روزهایی گلچین اجناس باید برای خرید به اینجا بیاید، در این روزها سرمان خیلی شلوغ می شود در مغازه جای سوزن انداختن نیست...

حقوقم کفاف خرید لباس های نو را نمی دهد

گران بودن پوشاک به موازات گران شدن خیلی از کالاها در جامعه یکی از علل اصلی روی آوردن مردم به مغازه های پوشاک یاد شده است.

یکی از مشتریان دختر جوانی است که در یک شرکت کار می کند او می گوید: باور کنید حقوقم کفاف خرید لباس های نو را نمی دهد و مجبورم هر از گاهی سری به این مغازه ها بزنم و این سوال را از هر کسی که بپرسید پاسخ خواهد داد که عدم توان خرید و حقوق کم یکی از علل مهم روی آوردن به مغازه های دست دوم فروشی است.

او تاکید می کند : البته این روزها این فروشگاه ها هم قیمت خود را بالا برده اند و گاهی تفاوت چندانی با لباس یا کفش نو ندارد .

خریدن لباس ها و کفش های مارک دار به رویاهایمان پیوسته

ما که نمی توانیم لباس های مارک دار و گران قیمت بخریم یعنی راستش خریدن لباس ها و کفش های مارک دار به رویاهایمان پیوسته پس مجبوریم که به لباس های دست دوم دلمان را خوش کنیم حئاقل اینکه شیک است و مارک دارد و طراحی و دوختش در حد عالی است .

این جملات نظر مشترک و تکراری بسیاری از مشتریانی است که در فروشگاه حضور دارند .

بیشترشان دختران جوانی هستند که یا دانشجویند و یا دبیرستانی و برایشان مهم است که چه بپوشند و چگونه به نظر برسند .

لباس‌های دست دوم باید معدوم شوند

استاندار کردستان عبدالمحمد زاهدی درباره وجود لباس‌های دست دوم تاناکورا به فارس گفت: لباس‌های دست دوم باید معدوم شوند و مغازه‌داران و فروشندگانی که لباس نو می‌فروشند تا اطلاع ثانوی می‌توانند کالای خود را به فروش برسانند.

در ادامه علی اکبر پور احمد نژاد دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران از برخورد جدی با وارد کنندگان غیر قانونی پوشاک دست دوم(تاناکورا)خبر داد و به تسنیم گفت: که هیچ کس حق واردات و فروش این اقلام را ندارد.

او درباره فروشگاههای دست دوم فروشی پوشاک افزود: ما علاوه بر اینکه این محموله‌های قاچاق پوشاک دست دوم را ضبط خواهیم کرد با مغازه‌های عمده فروشی غیر قانونی آن هم برخورد می‌کنیم؛ چنانکه سال گذشته نیز با چند مغازه عمده فروشی برخورد کردیم.

او به تفاهم‌نامه کمیسیون و اتحادیه پوشاک اشاره کرد و افزود: تفاهم‌نامه با اتحادیه نوشتیم که ظرف مدت دو ماه یعنی تا اردیبهشت اولا آن واحدهای صنفی که مشغول به فعالیت هستند پروانه خود را تبدیل به واحد صنفی حق فروش کنند چرا که عمده تخلفات در واحدهای بدون پروانه است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران تاکید کرد: اتحادیه در حال حاضر خودش تقاضای مهلت را کرده است و ما نیز سال گذشته بدون پروانه‌ها را جمع کرده و با آنان برخورد کردیم؛خود اتحادیه هم خواهان جمع آوری این فروشگاه‌های بدون پروانه است و اخطار لازم را به آنان ارائه کرده است.

پور احمد نژاد افزود: پوشاک تاناکورا در شکل گونی و در لابلای محموله‌ها وارد می‌کنند و حداقل‌های آن نیز قابل قبول نیست؛ حتی بخشی از پوشاک دست دومی که وارد می‌کنند بدون بسته بندی ورود پیدا می‌کند و در اینجا عملیات بسته بندی انجام می‌گیرد که مناسب نیست.

او با تاکید بر اینکه هیچ کس حق فروش پوشاک دست دوم با عنوان تاناکورایی را ندارد، گفت: طبق نظر وزارت بهداشت پوشاک دست دوم در بهترین شرایط نیز حاوی بیماری پوستی خواهد بود و ما نیز با مصادیقی که برای سلامت مردم مشکل آفرین باشد برخورد می‌کنیم.

ابلاغ اخطاریه های قانونی اتحادیه پوشاک تهران به این فروشگاه‌ها

همچنین چندی پیش حمید قبادی مدیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد نیز درباره برنامه این کارگروه برای فروشگاه لباس‌های دست چندم یا تاناکورا در تهران و شهرهای دیگر، به ایسنا گفت: این موضوع کاملا مغایرت قانونی دارد. اتحادیه پوشاک از این موضوع اطلاع دارد و تذکرات جدی در این زمینه داده است، اما برخی ملاحظات دست نهادها را بسته و شاید یکی از آن‌ها تعطیل نکردن کسب و کار مردم باشد.

او افزود: این لباس‌ها از نظر بهداشتی و صنفی مغایرت صریح قانونی دارند و این موضوع قابل برخورد است، چون کارگروه موضوعات مهم‌تری دارد که باید به آن‌ها توجه کند، باید نهادهای صنفی در این زمینه برخورد لازم را انجام دهند.

قبادی با اشاره به آخرین اخباری که درباره این موضوع دارد،افزود: اتحادیه پوشاک تهران اخطاریه‌های قانونی را به این فروشگاه‌ها ابلاغ کرده و تا آنجا که من مطلع هستم، حتی چند فروشگاه لباس‌های دست دوم در تهران پلمپ شده‌اند. این روند ادامه دارد و در برخی مواقع تشدید می‌شود.

مدیر کارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: البته بازار رسولی سال‌ها قدمت دارد و قبل از انقلاب هم بوده است؛ اما در کل، فروشگاه‌هایی که لباس دست دوم عرضه می‌کنند، هیچ تأییده‌ای ندارند و ما هم آن‌ها را تأیید نمی‌کنیم و مرجع برخوردکننده با این موضوع اتحادیه پوشاک است .

20106

کد خبر: 672670

وب گردی

وب گردی