راه‌اندازی موزه جهانی سفال/گنج ٧٠٠ ساله لالجین جهانی شد و به ثبت رسید

 شهر جهانی لالجین، روز پنجشنبه، میزبان معاون رئیس‌جمهوری، اعضای شورای جهانی صنایع‌دستی و جمعی از مسئولان دولتی و هنرمندان سفال بود تا جهانی‌شدن لالجین جشن گرفته شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند، پیشتر گروهی از داوران شورای جهانی صنایع دستی با سفر به این شهر درهمدان، لالجین را به‌عنوان شهر سفال جهان قضاوت کردند. تا این‌که اواخر تیرماه این موضوع به تصویب رسید و سفال لالجین توانست این شهر را در ردیف ١٩ شهر صنایع‌دستی جهان قرار دهد.
گنج ٧٠٠ ساله لالجین
«گنج پنهان ٧٠٠ساله در دولت تدبیر و امید جهانی شد و به ثبت رسید.» علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، در آیین جشن ثبت لالجین به‌عنوان شهرجهانی سفال، اینچنین گفت و افزود: «٩٠‌درصد مردم لالجین در رشته سفال فعالیت دارند و ١١‌درصد شاغلان استان همدان در شهر لالجین کار می‌کنند. شهر لالجین در بین ١٩ شهر جهانی به‌عنوان کوچکترین شهر معرفی شده و اواسط تابستان امسال به‌عنوان شهر جهانی سفال معرفی شد.» به گفته او، شهر لالجین با ١٧‌هزار نفر جمعیت، به تنهایی دارای یک‌هزار کارگاه تولید سفال و سرامیک است و این درحالی است که در استان همدان دو‌هزار کارگاه تولید سفال و سرامیک وجود دارد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان قدمت لالجین را دو‌هزارساله دانست که «٦درصد شاغلان استان در صنایع‌دستی فعالیت دارند.» او خبر داد که دبیرخانه دایمی شورای جهانی صنایع‌دستی در لالجین افتتاح خواهد شد تا حرکات توسعه محور سفال لالجین را رصد کند.
تاریخی‌ترین روز لالجین
مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور درمراسم جهانی‌شدن این شهر، از راه‌اندازی دهکده تولیدی و تخصصی سفال در شهر جهانی لالجین در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: «امروز که تاریخی‌ترین روز لالجین است، درواقع نقطه آغاز تلاش ما محسوب می‌شود تا شرایط رشد و توسعه بیشتری را فراهم کنیم.» او با بیان این مطلب خبر داد که «راه‌اندازی موزه سفال در شهر جهانی لالجین در دستور کار مشترک سازمان میراث فرهنگی با استان همدان قرار دارد.» و گفت: «باید حضور موثری در نمایشگاه‌های بین‌المللی داشته باشیم، به‌عنوان نخستین هدیه ما به هنرمندان سفال لالجین، برخی از هنرمندان این شهر را به‌عنوان نماینده ایران به نمایشگاه بین‌المللی مجارستان که در بهمن‌ماه برگزار می‌شود، اعزام می‌کنیم. به گفته سلطانی‌فر، سازمان میراث فرهنگی در‌سال گذشته تمام تلاش خود را بر آن داشت تا با ظرفیت‌های قانونی که برایش پیش‌بینی شده، در فرآیند توسعه فرهنگی و مسیر تحقق توسعه اقتصادی قدم‌های اساسی بردارد. معاون رئیس‌جمهوری یادآور شد: انتظار به حق مردم از دولت از ابتدای تصدگری این دولت درکشور حل مشکلات فوری مردم که عمدتا پیرامون مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است، بوده که دولت هم درک صحیحی از آن داشته و با وجود همه مشکلات و محدودیت‌هایی که پیش‌رو داشته، زیرساخت‌های لازم را برای رشد و توسعه کشور فراهم کرده است. سلطانی‌فر جهانی‌شدن لالجین را فرصتی مناسب دانست و گفت: بدون ‌شک اقتصاد و سرمایه‌گذاری درهمدان رونق خواهد گرفت. او همچنین از ایجاد اشتغال ضربتی تا دو‌سال آینده خبر داد: «در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی از چند ماه گذشته به دنبال اشتغال ضربتی هستیم تا زمینه اشتغال ١٤٠‌هزار نفر را درخلال دو‌سال آینده ایجاد کنیم. همچنین با تسهیلات ارزی بانکی قرار شده ٧٠‌هزار شغل در صنایع‌دستی و ٧٠‌هزار شغل را درحوزه گردشگری برای ١٤٠‌هزار جوان ایجاد کنیم.

20106

کد خبر: 672698

وب گردی

وب گردی