آیا سوریه دستخوش تغییرات دیپلماتیک می‌شود؟

پییر کوشه در لاکروا فرانسه در مقاله ای به موضوع تغییر و تحولات نظامی و سیاسی در میدان سوریه سوریه پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز ترجمه این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

برای نخستین بار دمشق در حسکه، در شمال شرقی سوریه، از نیروی هوایی خود علیه کردها استفاده کرد.
مسکو میانه رو شده است، واشنگتن تهدید می کند و آنکارا ابراز خرسندی می کند.
هدف رویارویی در حسکه چیست؟
از هفدهم اوت تا کنون رژیم دمشق و کردها برای کنترل این شهر در برابر هم قرار گرفتته اند. این نخستین بار از ابتدای جنگ در سال ٢٠١١ است که نیروی هوایی سوریه به مواضع کردها حمله می کند. نیروهای کرد دو سوم حسکه را تصرف کرده اند. بقیه آن به ویژه در مرکز شهر در کنترل رژیم است.
قبل از جنگ، حسکه دارای ٣٠٠ هزار سکنه بود که نیمی از آنها عرب و نیمی دیگر کرد بودند. از آن زمان تا کنون این شهر میزبان ١١٤ هزار آواره است که اکثر آنها عرب هستند. روز یکشنبه هفت ایست بازرسی کردها تحت کنترل نیروهای طرفدار رژیم درآمد. شبه نظامیان کرد همچنان در نقطه در جنوب شهر حسکه مقاومت می کنند. آنها موفق شدند شبه نظامیان طرفدار رژیم را از چندین محله عقب برانند.
اقدام روس ها چیست؟
هیئتی از مسئولان روسیه از روز شنبه بیستم اوت مذاکراتی را در این زمینه با دو طرف انجام دادند. روس ها که از حدود یک سال پیش تا کنون در برابر شورشیان و نیروهای جهادی به رژیم سوریه از نظر نظامی کمک می کند، متحد رژیم سوریه اند. آنها همچنین روابط خوبی با گروه های کرد دارند. روز بعد، یک منبع نظامی سوریه توافق آتش بس بین نظامیان کرد و نیروهای رژیم را مطرح کرد. یک منبع کرد دیروز این خبر را تکذیب کرد.
نقش امریکا چیست؟
به گفته پنتاگون پنجشنبه گذشته حملات هوایی سوریه به نیروهای کرد را که تحت نظارت مشاوران ویژه امریکایی آموزش دیده اند، هدف قرار داده اند. پایگاه های امریکا در شش کیلومتری شمال حسکه قرار دارد. این حملات بی سابقه برای نخستین بار مداخله مستقیم هواپیماهای ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا را به دنبال داشت تا از نیروهای ویژه خود «حفاظت کند». رویارویی مستقیم وجود نداشت. سروان جف دیویس، سخنگوی پنتاگون، تاکید کرد که «رژیم سوریه کاملاً می داند باید از هر اقدامی که ممکن است نیروهای ائتلاف را به خطر بیاندازد، خودداری کند. از نظر واشنگتن مبارزان کرد کارآمد ترین نیرو در برابر نیروهای جهادی داعش هستند.
واکنش ترک ها چیست؟
بن علی یلدریم، نخست وزیر ترکیه، گفت: «این یک وضعیت جدید است و روشن است که رژیم سوریه متوجه شده که ساختاری که کردها در نظر دارند در شمال سوریه تشکیل دهند، تهدیدی برای سوریه نیز محسوب می شود.» او همچنین جاه طلبی کردها را مطرح کرد که قصد دارند مناطق تحت کنترل خود را به یکدیگر وصل کنند. اولویت ترکیه جلوگیری از یکپارچگی سرزمینی کردها در مرزهایش است، آنچه که می تواند تمامیت ارضی اش را که میلیون ها کرد را در خود جای داده است، تهدید کند.
با این حال نخست وزیر ترکیه بدون اشاره به درگیری بیشتر کشورش اعلام کرد که ترکیه مایل است در شش ماه آینده در بحران سوریه «فعال تر» شود تا به «حمام خون پایان دهد». از ابتدای جنگ سوریه، آنکارا از شورشیان حمایت کرده و در ائتلاف به رهبری امریکا بر ضد داعش شرکت کرد. اما در ماه اوت در طول یک هفته، آنکارا با روسیه آشتی کرد و روابطش با ایران را افزایش داد. روسیه و ایران به فعالانه از رئیس جمهور سوریه حمایت می کنند.

300300

کد خبر: 672703

وب گردی

وب گردی