ارزش پول ملی ایران باوجود افت قیمت نفت حفظ شد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در حالی که کشورهای صادر کننده نفت در اوایل سال ٢٠١٣ با افت شدید قیمت آن روبرو شده بودند ایران توانست از ارزش پول ملی و ذخایر ارزی خود محافظت کند.

به گزارش ایسکانیوز ازبانک مرکزی، ولی الله سیف در سخنرانی خود در اجلاس گروه منطقه‌ای سیانزا که در نپال در حال برگزاری است، گفت: نظام بانکی ایران پیمان بال یک در زمینه کفایت سرمایه مبتنی بر ریسک را پذیرفت و تلاش دارد چارچوبی برای اصلاحات جامع بخش مالی از جمله قوانین و مقررات بانکداری و بانک مرکزی تدوین کند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که اقدامهای زیادی در نظام بانکی ایران در دست انجام است تا مسیر حرکت به سمت بال ٢ و ٣ هموار شود، افزود: ما آزمون استرس و طبقه بندی مجدد دارایی‌ها را در سطحی گسترده انجام دادیم، الزامهای ذخایر نیز شدیدتر شدند تا با استانداردهای بهترین اقدامها همسو شوند.

وی تصریح کرد: به منظور تقویت الزامهای شفافیت و افشا، بانکها و موسسات اعتباری موظف شدند تا صورتهای مالی خود را بر مبنای استانداردهای گزارش دهی مالی بین‌المللی (IFRS) تهیه کنند.

سیف عنوان کرد: به دلیل تحولات سریع و پیچیدگی‌های محیط مالی و بانکی، لازم است تا بخش نظارت بهبود یابد و از این رو بخش نظارت خود را تجدید ساختار و ادارات جدیدی با وظایف و مسئولیتهای مشخص و دقیق به آن اضافه کردیم، همچنین بانک مرکزی ایران با بازرسی‌های دوره‌ای و سرزده نظارت خود بر تک تک موسسات را تشدید کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با برشمردن دستاوردهای سه ساله دولت در حوزه اقتصاد کلان و نظام بانکی گفت: در سه سال گذشته اقتصاد ایران توانست اهداف مهمی را محقق سازد، نرخ تورم از اوج ٤٠ درصدی خود در اواسط ٢٠١٣ به کمتر از ٩ درصد کاهش یافت و بازار ارز به ثبات و آرامش رسید.

وی افزود: در حالی که کشورهای صادر کننده نفت در اوایل سال ٢٠١٣ با افت شدید قیمت آن مواجه شده بودند ایران توانست از ارزش پول ملی و ذخایر ارزی خود محافظت کند، بانک مرکزی ایران با مهار موفقیت آمیز انتظارات تورمی توانست فرآیند کاهش ملایم تورم به سمت نرخ تک رقمی را پیش ببرد و همزمان رشد اقتصادی را مثبت کند و امروز انتظار داریم نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به ٥ درصد برسد.

سیف تصریح کرد: یکسان سازی نرخ ارز از دیگر اولویتهایی است که امسال محقق می‌شود، بازار آرام و باثبات ارز به همراه روابط کارگزاری بهتر بانکی پس از برجام شرایط مطلوبی را برای اجرای موفقیت آمیز سیاست یکسان سازی نرخ ارز فراهم کرده است که خود در آینده به تقویت بیشتر صادرات و رشد تولید ناخالص داخلی منجر خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تغییرات بازارهای منطقه‌ای پس از بحرانهای جهانی، عنوان کرد: وجود ارتباط درونی بازارهای مالی این ضرورت را ایجاب می‌کند همکاری‌های منطقه ای و جهانی با هدف مقابله با بحرانهای مالی تقویت شوند.

وی گفت: تغییرات سریع بازارهای منطقه‌ای و جهانی بویژه پس از بحران مالی، ضرورت، ارتباط و ارزش این همایش را آشکار می‌کند، وجود ارتباط درونی بازارهای مالی این ضرورت را ایجاب می‌کند همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی با هدف مقابله با بحرانهای مالی تقویت شود.

سیف افزود: ایران برای تقویت و پشتیبانی از سیانزا داوطلب شد تا میزبانی سی و یکمین اجلاس روسای کل را سال آینده در تهران بر عهده گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که سیانزا فرصتی بی نظیر فراهم می‌سازد تا اعضا دیدگاههای خود را به اشتراک بگذارند و از نزدیک با پیشرفتهای کشورهای عضو آشنا شوند، ابراز امیدواری کرد که در اجلاس آینده سیانزا در تهران، این گروه بتواند به استانداردهای بالاتری دست یابد.

شایان یادآوری است که گروه منطقه‌ای سیانزا با هدف تبادل تجربیات و اطلاعات و نیز برگزاری دوره های آموزشی بویژه در زمینه موضوعهای نظارتی در سال ١٩٥٦ تاسیس شده است، این گروه متشکل از بانکهای مرکزی و نهادهای کشورهای جنوب شرقی آسیا، نیوزلند و استرالیاست، از جمله اعضای اصلی این نهاد می‌توان به ٢٠ عضو اصلی و از آن میان به مطرح‌ترین اعضای آن شامل چین، ژاپن، هند، سنگاپور و استرالیا اشاره کرد.

607/601

کد خبر: 672874

وب گردی

وب گردی