دلپریش: محقق نشدن اهداف شرکت نفت، به اقتصاد کل کشور آسیب میزند

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران به تبیین برنامه های توسعه ای این شرکت در طول برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: پیشبرد این برنامه در کشور تا حدود زیادی منوط به تحقق اهداف توسعه ای شرکت ملی نفت ایران است.

به گزارش ایسکانیوز، عبدالمحمد دلپریش، صبح امروز (شنبه، ٦ شهریورماه) در نشست آموزشی صنعت نفت با موضوع الگوی جدید قراردادهای نفتی، با بیان این مطلب افزود: مقرر شده است در پایان برنامه ششم توسعه، تولید نفت، گاز و میعانات گازی به ترتیب به حدود ۴.۵ میلیون بشکه، یکهزار و ۳۰۰ میلیون مترمکعب و ۹۵۰ هزار بشکه در روز برسد و با توجه به سهم عمده صنعت نفت در تحقق رشد هشت درصدی اقتصاد در پایان برنامه ششم توسعه، اگر اهداف تولیدی شرکت ملی نفت ایران محقق نشود، اهداف کلان برنامه با چالشهای جدی روبرو می شود.

وی در مورد قرارهای نفتی اظهار داشت: یکی از ویژگی های برنامه 5 ساله ششم رشد اقتصادی است که هدف گذاری شده است . هدف گذاری به این صورت بوده است که به رشد 8درصد برسیم در هیچ یک از 5 برنامه گذشته دستیابی به این امر محقق نشد و به این میزان از رشد دست نیافتیم.

وی با بیان این که برخی میدانهای مشترک مانند آذر در طول سالهای برنامه ششم توسعه شرکت ملی نفت ایران به تولید می رسند، ادامه داد: برنامه توسعه ای میدانهایی مانند سهراب، اروند و ... نیز باید در این برنامه آغاز شود و گاه تولید از برخی از این میدانها کلید بخورد.

به گفته این مقام مسئول، جذب سرمایه برای توسعه میدانهایی مانند گلشن، فردوسی، پارس شمالی و بویژه میدانهای مشترک فرزاد A و B در برنامه ششم توسعه پیگیری می شود و احداث و راه اندازی همه واحدهای ان جی ال پیش بینی شده نیز در دستور کار این برنامه قرار دارد.

دلپریش از برنامه ریزی برای کاهش میزان سوختن گازهای مشعل در برنامه ششم توسعه خبر داد و افزود: هم اکنون روزانه حدود ٣٠ میلیون متر مکعب گاز همراه نفت در حال سوختن است که این میزان باید تقریبا به صفر برسد.

وی در این زمینه یادآور شد: از آنجایی که ممکن است جمع آوری گاز در برخی از میدانهای دوردست، صرفه اقتصادی نداشته باشد، از عبارت «تقریبا صفر» استفاده می کنیم.

افزایش یک درصدی ضریب بازیافت از مخازن، دیگر هدف شرکت ملی نفت ایران در برنامه ششم توسعه است که دلپریش به آن اشاره کرد و گفت: همچنین باید در طول سالهای برنامه، سالانه ٩٠٠ میلیون بشکه نفت به ذخایر نفت خام کشور افزوده شود که این هدف نیازمند واگذاری بلوکهای اکتشافی است.

وی در ادامه افزود : اگر برنامه 5 ساله شرکت نفت ایران محقق نشود برنامه اقتصادی کل کشور آسیب می بیند.

برای مثال اگر گاز به حد کفایت تولید نشود برنامه پتروشیمی آسیب خواهد دید. اگر نفت به میزان لازم تولید نشود کارخانه ها خوراک نخواهند داشت، صنایع دچار مشکل خواهد شد

دل پریش در پایان افزود: تحقق برنامه شرکت ملی نفت ایران بسیار مهم است و همه نهادها باید کمک کنند تا محقق شود خصوصا در بخش تامین منابع این برنامه که سکوی پرش نظام به توسعه و ترقی است محقق شود.

607/602

کد خبر: 672915

وب گردی

وب گردی