نشست ادبی «شاهنامه و کوش‌نامه، پیوند میان دو ملت» برگزار شد

کارکرد ادبیات و اهمیت آن در پیوند ملت‌ها و روابط کشورها با یکدیگر در خانه فرهنگ شیخ هادی بررسی خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رازی، در نشست ادبی «شاهنامه و کوش‌نامه، پیوند میان دو ملت» این دو کتاب حماسی و اسطوره‌ای از زاویه‌ای متفاوت تحلیل خواهند شد. در این جلسه که کارشناسی آن را «حامد علائیان» کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی بر عهده خواهد داشت، جایگاه کشور کره در کوشنامه و کشور یمن در شاهنامه مورد بحث خواهد بود.

«هاماوران» همان یمن امروزی است. حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه داستان علاقه کی‌کاووس به شاهزاده هاماوران « سودابه» را در به نظم درآورده است. همچنین کوش‌نامه نیز منظومه‌ای حماسی و اساطیری است که به سبک شاهنامه و در سده ششم هجری توسط ایرانشاه بن ابی الخیر سروده شده است. ابی الخیر در کوش‌نامه که به حکومت «کوش پیل دندان» برادرزاده ضحاک می‌پردازد اشارات قابل توجهی به چین و ماچین (کره امروزی) - سرزمین حکومتی کوش پیل دندان - داشته است.

جمعی از شاعران انجمن «شاعران بی‌قلم» میهمان این برنامه خواهند بود و اجرای موسیقی سنتی از دیگر بخش‌های آن است. ورود و حضور در این نشست که 10 شهریور ماه از ساعت 18 تا 20 برگزار می‌شود، برای تمامی علاقه‌مندان به ادبیات پارسی آزاد و رایگان است. خانه فرهنگ شیخ هادی در خیابان ولیعصر (عج)، نرسیده به سه راه جمهوری، خیابان شهید حسین سخنور واقع شده و شماره تماس 66498587 پسخگوی علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه‌های فرهنگی و هنری این مرکز است.

508502

کد خبر: 672916

وب گردی

وب گردی