معاونت زنان، چطور وزارت کشاورزی را ملزم به حمایت از زنان روستایی و کشاورز کرد؟

وزارت جهاد کشاورزی را می توان کم سر و صدا ترین وزارتخانه در دولت تدبیر و امید دانست، وزارتخانه ای که بدون ورود به حواشی رفع و رجوع مشکلات کشاورزان و باغداران و حمایت از آنان را در دستور کار خود قرار داده و تا کنون نیز دستاوردهای خوبی داشته است که یکی از آخرین موارد آن پر شدن دخایر گندم کشور برای 18 ماه بود.

به گزارش ایسکانیوز؛ از سوی دیگر وزارتخانه کم حاشیه دولت تدبیر و امید را می توان یکی از مردانه ترین نهادها هم دانست، جایی که احتمالا افکار عمومی آن را دارای کم ترین مشارکت زنان می دانند و کسی فکر را هم نمی تواند بکند که معاونت زنان و خانواده رییس جمهوری با انعقاد تفاهم نامه هایی آن را به یکی از فعال ترین نهادها در توجه به حقوق و امور زنان کرده است.

معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در همان سال نخست فعالیت دولت تدبیر و امید موافقت نامه ای را با وزارت جهادکشاورزی به امضا رساند که بر اساس آن این وزارتخانه ملزم به برنامه ریزی در حوزه توسعه و ساماندهی امور اقتصادی و معیشتی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی شد.

هدف از اجرای این تفاهم نامه توانمندسازی زنان صاحب ایده و تسهیلگران توسعه روستایی از طریق آموزش های نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی بود که فاز نخست آن در سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و مرکزی اجرا شد.

در اجرای این طرح وزارت جهاد کشاورزی به معاونت زنان تعهد داد که آموزش 140 نفر از زنان دارای ایده های کارآفرینی، فارغ التحصیلان کشاورزی و تسهیلگران توسعه روستایی را بر عهده بگیرد که نتیجه آن تشکیل هشت خوشه شغلی، سه بانک ایده و یک بانک کسب و کار و پنج صندوق اعتبار خرد در استان های مرکزی، چهارمحال و بختیاری و اصفهان بود.

عدالت جنسیتی برای زنان روستایی

سال 93 اما با تبادل تفاهم نامه ای دیگر میان معاونت زنان و وزارت کشاورزی آغاز شد، بر این این تفاهم نامه وزارت جهاد کشاورزی متعهد شد که در راستای هم افزایی منابع و امکانات و استفاده از ظرفیت های مشترک با اهداف، تقویت، ترویج، توسعه و نهادینه سازی مفهوم عدالت جنسیتی در برنامه ریزی های مرتبط با زنان روستایی و عشایر کشور با تاکید بر برنامه ششم توسعه و تحقق ماده 230 برنامه پنجم توسعه برای اجرایی سازی برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده با معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری همکاری کند.

توسعه تعاونی ها و تشکل های مردم نهاد ویژه زنان روستایی و عشایری و شبکه سازی فعالیت ها؛ تقویت نقش زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار کشاورزی و روستایی و ارتقای دانش، مهارت و توانمندیهای فردی، اجتماعی، خانوادگی و حرفه ای آنان نیز از دیگر تعهدات وزارت جهاد کشاورزی به معاونت زنان بود که اقدامات اجرایی آن انجام شده است.

همچنین در این سال در موافقت نامه ای دیگر دو طرف متعهد شدند که هفت طرح و برنامه در حوزه توسعه و ساماندهی امور اقتصادی و معیشتی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی را به مرحله اجرا در بیاورند.

در سال 94 نیز موافقت نامه همکاری میان این وزارتخانه و معاونت زنان امضا و وزارت کشاورزی ملزم شد که با دو طرح در حوزه توسعه و ساماندهی امور اقتصادی و معیشتی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی اقداماتی را انجام دهد که بخش هایی از آن اجرایی شده است و بخش هایی دیگر نیز تا پایان امسال اجرایی خواهد شد.

آموزش کسب و کار پایدار به زنان روستایی

آموزش و ترویج کارآفرینی و توسعه کسب و کار پایدار زنان روستایی و عشایری یکی از این دو طرح است که منجر به برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع کارآفرینی، توسعه کسب و کار و بازاریابی و ارایه خدمات مشاوره در حوزه شبکه سازی، کارآفرینی و فرآوری محصولات برای 17 هزار و 100 نفر از اعضای570 صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری، ایجاد اشتغال پایدار برای 5700 نفر، شبکه سازی در 10 استان منتخب با تحت پوشش قراردادن 100 صندوق اعتبار خرد و 3000 نفر از اعضای این صندوق ها در سراسر کشور شده است.

آموزش مدیریتی، مهارت افزایی و اشتغال زایی اعضاء‌و ارکان تعاونی های روستایی زنان نیز تعهد دوم وزارت جهاد کشاورزی به معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری است که در پایان اجرای کامل آن 1977 نفر از ارکان و اعضای تعاونی روستایی زنان در سراسر کشور از طریق اجرای طرح آموزش مدیریتی، مهارت افزایی و اشتغال زایی اعضاء و ارکان تعاونی های روستایی زنان تحت آموزش قرار می گیرند.

۲۰۲۰

کد خبر: 672938

وب گردی

وب گردی