بدرقه پیکر زنده‌یاد داوود رشیدی به سوی خانه ابدی/علی نصیریان:داوود رشیدی یکی از ستون های استوار تئاتر جدید ایران بود

هنرمندان و مسئولان با حضور در تالار وحدت در مراسم تشییع پیکر هنرمند پیشکسوت داوود رشیدی شرکت کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، مراسم تشییع پیکر هنرمند پیشکسوت داوود رشیدی صبح امروز ۷ شهریور در تالار وحدت با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان حوزه سینمایی آغاز شد. اجرای مراسم را عباس سجادی برعهده دارد.

امین تارخ اولین هنرمندی است که در جایگاه قرار گرفت و بیان کرد: بنده به عنوان رییس انجمن بازیگران و نماینده خانه سینما درگذشت داوود رشیدی را به خانواده ایشان تسلیت می گویم و از تشریف فرمایی شما و مردم عزیز و مهربان کمال تشکر را دارم.

تارخ در ادامه سخنان خود متنی ادبی و پر احساس را به داوود رشیدی تقدیم کرد.

وی در این متن به برخی صفات داوود رشیدی اشاره کرد و افزود: او دنیایی از استحکام، شاعرانگی و بسیاری از صفات هنرمندانه بود. غم از دست دادن او عظیم است. داوود رشیدی هیبتی از یک هنرمند محترم را برای ما به یادگار گذاشت.

بعد از امین تارخ، علی نصیریان بازیگر همدوره و دوست داوود رشیدی به جایگاه آمد و با حالتی از اندوه و ناراحتی بیان کرد: داوود من هرگز نمی خواستم به این تالار برای بدرقه و تشییع تو بیایم. من می خواستم تا آخرین لحظه با تو روی صحنه باشم. داوود رشیدی یکی از ستون های استوار تئاتر جدید ایران بود. منظورم از تئاتر جدید جنبشی از فارغ التحصیلان هنرپیشگی بود که در اواسط دهه ۳۰ به وجود آمد و در دهه ۴۰ به ثمر نشست.

نصیریان ادامه داد: بخشی از مهمترین بخش زندگی او در تئاتر گذشت. رشیدی یکی از ۵ بازیگر بزرگی بود که در «هزار دستان» علی حاتمی حضور داشت. او در آموزش هم کار بزرگی کرد و باید بگویم که داوود رشیدی یکی از ستون های تئاتر ایران بود.

جمشید مشایخی دیگر هنرمند حاضر در مراسم هم در سخنانی بیان کرد: چرا زمانی که عزیزی در بین ماست او را نمی بینیم اما وقتی از دنیا می رود درباره اش حرف می زنیم. چرا زمانی که بیمار بود کسی سراغش نیامد؟

وی افزود: من و داوود در فیلم های متعددی همبازی بودیم و همیشه او را استاد خودم دیدم. این غم بزرگ را به همه تسلیت می گویم و امیدوارم قبل از مرگ به فکر همدیگر باشیم.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم ضمن تشکر از حضور مردم اظهار کرد: خداوند بزرگی را به هر کسی نمی دهد. داوود رشیدی شرایطی برای تئاتر ایران فراهم کرد که واقعا قابل تقدیر است. از همسر و دخترش که صمیمانه کنار او بودند کمال تشکر را دارم و همچنین به پسرش پروفسور رشیدی که خود را از راه دور به اینجا رسانده تسلیت می گویم. یادمان نرود که رشیدی در کنار خداوند بزرگ جای گرفته و به معشوق خود رسیده است.

داریوش فرهنگ دیگر هنرمند حاضر در این مراسم گفت: در زمان حیات داوود رشیدی کسی صحبت های من را درباره او مطالبه نکرد. این رسم بدی در ایران است. سال ۴۷ اولین تئاترم را با همکاری او شروع کردم. نمایشی به نام «در انتظار گودو» که زمان خودش کولاک کرده بود.

وی افزود: من و مهدی هاشمی به او گفته بودیم که حاضریم با تو مجانی کار کنیم. داوود رشیدی مردی بلند نظر و مهربان بود و مردم به همین خاطر دوستش داشتند. لحن او در آثارش مهربان بود و ایثارگری در وجودش موج می زد. روحش شاد و امیدوارم رسانه ها تا زمانی که همکاران ما هستند به سراغ شان بروند.

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی نیز در ادامه مراسم بعد از خواندن شعری بیان کرد: از شما شهریاران فرهنگ و هنر ایران و همه کسانی که در این جمع هستید قدردانی می کنیم. شما قامت در کمان نشاندید تا ایران سربلند باشد. نمی دانم اگر این بزرگان فرهنگ و هنر نبودند از ما چه نشانه ای باقی می ماند؟

وی افزود: ما این بنای بزرگ را مدیون شما هستیم و می دانم همه کسانی که نام ایران را می شناسند امروز عزادارند. از بانو برومند متشکرم که در تمام این سال ها به خوبی از او مراقبت کرد.

بعد از این سخنان احترام برومند همسر مرحوم داوود رشیدی در جایگاه قرار گرفت و عنوان کرد: من قصد صحبت در این مراسم را نداشتم اما واقعیت هایی هست که باید مطرح کنم. همه ایران ما را از شمال تا جنوب یاری کردند و هدایایی بسیاری فرستادند. وقتی مردم ما را دوست داشته باشند دولتمردان هم مجبورند دوست مان داشته باشند. من بدون داوود هیچم. او ما را به خوبی سرپرستی می کرد.

برومند در پایان صحبت هایش گفت: برای شادی روح عباس کیارستمی و داوود من دعا کنید.

از جمله افرادی که تا کنون به مراسم رسیده اند می توان به حجت الله ایوبی، حبیب ایل بیگی، جمشید مشایخی، داریوش شایگان علی دهباشی داریوش اسدزاده، رضا کیانیان، پرویز پرستویی، عبدالرضا اکبری، امین تارخ، لیلا حاتمی، زهرا حاتمی، بهمن فرمان‌آرا، خسرو سینایی، سیروس الوند، هادی مرزبان، پرویز پورحسینی، قطب الدین صادقی، الهام کردا، علی دهکردی، احمد مسجد جامعی، مرتضی کاظمی، عبدالحسین مختاباد، عبدالرضا اکبری، داریوش ارجمند، حبیب دهقان‌نسب، حبیب رضایی، لیلی گلستان، جعفر پناهی، علیرضا خمسه و ... اشاره کرد.

50250

کد خبر: 672999

وب گردی

وب گردی