نگاهی به 3 دهه فعالیت معاونت آموزشی جهاددانشگاهی

جهاددانشگاهی با پشتوانه 32 سال تجربه علمی و عملی و با برخورداری از ظرفیت‌های متنوع و به‌روز، در سراسر کشور فعالیت آموزشی دارد و هم اکنون قادر به ارائه خدمات آموزشی به عموم جامعه و تأمین نیازهای آموزشی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی‌در سطح کشور است.آموزش‌های جهاددانشگاهی با هدف توسعه منابع‌انسانی و متناسب سازی قابلیت‌های تخصصی افراد با نیازهای تخصصی‌کشور بنیان نهاده شده تا در سایه آن کارآیی‌های لازم برای پذیرش و ایفای موثر وظایف اجتماعی و شغلی کسب شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، محورها و زمینه‌های اصلی آموزش در جهاددانشگاهی عبارتند از آموزش‌ عالی(مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)،آموزش عالی علمی- کاربردی (کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد)، آموزش‌های‌ تخصصی پیشرفته و آموزش‌های عمومی- مهارتی (فراگیران آزاد و فراگیران دستگاه‌های اجرایی ) توانمندی‌های آموزشی جهاددانشگاهی، گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین شبکه آموزشی در سراسر کشور و گستردگی واحدهای آموزشی در سراسر کشور(151 مرکز باظرفیت 600/000 نفر در سال)، طراحی، تدوین و تصویب بیش از 700 عنوان دوره در 7 گروه آموزشی تخصصی، مجری‌ برگزاری دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی ویژه کارکنان دولت در سطح کشور با مجوز از معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری،مجری برگزاری دوره‌های آموزشی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در سراسر کشور.

به کارگیری فن‌آوری‌های آموزشی روز و برخورداری از سامانه یکپارچه آموزش‌های مجازی، پذیرش‌ حدود 150 دانشجو در مقطع دکترای پژوهش‌محور با اخذ مجوز ‌از وزارت بهداشت، درمان‌ و ‌آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بزرگ‌ترین متولی برگزاری دوره‌های آموزشی بدو استخدام و آزمون موفقیت و صدور گواهی،برگزاری آزمون‌های آنلاین کارکنان دولت از جمله صدا و سیما در سراسر کشور،عقد قرارداد و تفاهم نامه با بیش از 160 وزارتخانه، سازمان ودستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی،تولید بسته‌های‌آموزشی تخصصی استاندارد در گروه‌های آموزشی مختلف بومی‌سازی ‌مدل ‌آموزش‌های ‌بین‌المللی در ایران جایگزین شرکت‌های خارجی،ارائه فعالیت‌های آموزشی دانش‌محور، مهارت محور، پژوهش‌محور، شغل محور و محصول محور،ارتباط با مراکز آموزش‌های بین‌المللی عالی و تخصصی پیشرفته و صدور گواهی مشترک،انجام مستمر نیازسنجی در سطح جامعه و دستگاه‌های اجرایی و تدوین دوره‌های جدید بر اساس نیاز بازار کار از دیگر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است.

فعالیت جهاد دانشگاهی در زمینه آموزش عالی

فعالیت جهاد دانشگاهی در زمینه آموزش عالی به دو بخش دانشگاه‌ها و موسسات شامل از جمله: دانشگاه علم و فرهنگ،دانشگاه علم و هنر، موسسه آموزش عالی رشت، موسسه آموزش عالی همدان، موسسه آموزش عالی خوزستان، موسسه آموزش عالی کاشمر، موسسه آموزش عالی کرمانشاه و موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی اصفهان و 32 مراکز علمی کاربردی تقسیم می‌شود.

آموزش‌های تخصصی جهاد دانشگاهی

آموزش‌های تخصصی جهاد دانشگاهی نیز به سه بخش آموزش‌های کوتاه مدت، آموزش‌های بین‌المللی و آموزش‌های مجازی تقسیم می‌شود.

آموزش‌های کوتاه مدت

با وجودی که آموزش در حوزه‌های تخصصی و تخصصی پیشرفته از حلقه‌های مفقوده آموزش کشور است. اما جهاددانشگاهی با مطالعه و بررسی دقیق نیازهای آموزشی اقشار مختلف جامعه، از جمله متخصصین امر، مبادرت به طراحی و اجرای دوره‌های تخصصی پیشرفته و تخصصی در سطح واحدهای استانی می‌نماید تا بخشی از نیازهای آموزشی پیشرفته را که بعضاً فراگیران مجبور به تأمین آن از خارج از کشور هستند، در داخل کشور فراهم نماید.

در همین راستا این نهاد با بهره‌مندی از تجربیات ارزشمند، کادر آموزشی مجرب، اعضاء هیأت علمی و با بکارگیری فناوری روز و استفاده از تجارب ارزشمند پژوهشی خود در زمینه آموزش‌های کوتاه مدت فعالیتهای گسترده و چشمگیری داشته است.

این فعالیتها در قالب 7 گروه آموزشی تخصصی فنی و مهندسی، علوم کامپیوتر، کشاورزی و منابع طبیعی، فرهنگ و هنر، علوم پزشکی،علوم انسانی و زبان‌های خارجی ارائه می‌شود.

هدف آموزش‌های کوتاه مدت جهاد دانشگاهی ارتقاء سطح دانش، بینش و مهارت‌های تخصصی افراد جامعه به منظور افزایش کارایی آنان، ارتقاء سطح دانش، بینش و افزایش بهره‌وری شاغلین دولتی و غیردولتی مرتبط با حوزه‌های مختلف و ایجاد مهارت‌های شغلی در آنان و پرورش نیروی متخصص، خلاق، کارآمد و توانمندسازی و توسعه دانش تخصصی مدیران، کارشناسان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی است.

توانمندیها و فعالیت‌های شاخص این آموزش‌های شامل تدوین و اجرای بیش از 675 دوره آموزشی پیشرفته با ظرفیت بالغ بر 500.000 نفر فراگیر در سال، بهره‌مندی بیش از 3.500.000 فراگیر و نزدیک به 1.204.400 نفر کارکنان دولت از دوره‌های آموزشی از ابتدای فعالیت تاکنون، گستردگی در 30 استان کشور با 140 مرکز آموزشی و 38 واحد آموزشی در پژوهشکده‌ها و سازمان‌های تابعه، ایجاد مرکز تأمین و تربیت نیروی متخصص در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و... می‌شود.

آموزش‌های بین الملل

جهاددانشگاهی توانایی ارائه آموزش‌های تخصصی در سطح بین الملل به ویژه کشورهای منطقه را داشته و آموزش های بین المللی این نهاد در راستای توسعه تخصصی دوره‌ها و بر اساس نیازسنجی‌های انجام شده است.

برگزاری آموزش های مشترک درزمینه لیزر پزشکی، با انستیتو تحقیقات لیزر مسکو، برگزاری دوره های دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی برای اساتید و دانشجویان بیش از 20 کشور جهان و برگزاری دوره‌های آموزشی فلوشیپ لیزری با آلمان برای دندانپزشکان برخی از توانمندی های اجرایی جهاد دانشگاهی در عرصه بین الملل است.

آموزش‌های مجازی جهاد دانشگاهی

جهاددانشگاهی آموزش‌های تخصصی خود با شیوه‌های مدرن ارائه نموده و به منظور فراگیر نمودن آموزش‌های الکترونیکی در سطح کشور، خدمات آموزش الکترونیکی خود را بر روی شبکه جهانی اینترنت از طریق سایت http://utec.ut.ac.ir/web/utec/home به علاقه مندان ارائه می‌نماید.

خدمات آموزش الکترونیکی جهاد دانشگاهی به دیگر علاقه‌مندان و کارکنان سازمان‌های مختلف علاوه بر این سایت، از طریق نصب و راه‌اندازی سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (LMS) بر روی سرور یا سایت اختصاصی سازمان‌ها و با نصب و اجرای دروس مورد نظر آنها ارائه می‌گردد.

جهاد دانشگاهی همواره با بهره‌گیری از دانش و تجربیات ارزنده خود متناسب با نیاز جامعه و توسعه فناوری، پیشگام تحول و نوآوری در حوزه آموزش بوده است. از این رو آموزش‌های پیشرفته غیرحضوری (شامل آموزش‌های مجازی، از راه دور، الکترونیکی، آموزش همراه و تمامی روش‌های آموزشی غیرحضوری که بر اساس فناوری‌های روز و یا فناوری‌هایی که در آینده ظهور کند) به عنوان بهترین راه‌های تحقق عدالت آموزشی و پیاده‌سازی شعار آموزش برای همه، در همه جا و در همه وقت برگزیده شده است.

مرکز آموزش‌های پیشرفته جهاد دانشگاهی

در همین راستا، مرکز آموزش‌های پیشرفته جهاد دانشگاهی به منظور تبدیل دانش موجود (در همه حوزه‌های‌ فعالیت جهاد دانشگاهی) به محتوای آموزشی؛ ارائه آن به عموم جامعه در قالب محتوای آموزشی و ارزیابی و اعتبارسنجی میزان یادگیری آموزش دیدگان، تاسیس ‌شده است.

این مرکز تشکیلاتی علمی و آموزشی، وابسته به جهاد دانشگاهی است که در زمینه ارائه آموزش‌های پیشرفته و سریع به سازمان‌های توسعه‌یافته فعالیت می‌کند. این نوع از آموزش‌ها به منظور ارتقاء دانش و مهارت کارکنان سازمان‌ها و فراگیران علاقه‌مند با تاکید بر استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی در کنار بهره‌مندی از آخرین دستاوردهای فناوری ارتباطات و اطلاعات و همچنین توجه به زیرساخت‌های موجود کشور بنا نهاد شده است.

هدف اصلی مرکز کمک به توسعه دانش و مهارت‌ نیروی انسانی با استفاده از روش‌ها نوین و کارآمد آموزشی، به کارگیری ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی به منظور گسترش فرصت‌های یادگیری از طریق نیازسنجیآموزشی، طراحی دوره، تولید محتوی، ارائه آموزش، ارزیابی و آزمون است.

ویژگی منحصر به فرد این مرکز استقرار در مرکز تهران و وجود شبکه مجازی بر روی اینترنت (http://utec.ut.ac.ir/web/utec/home) برای ارائه خدمات آموزشی از راه دور، مجازی و الکترونیکی، به همراه بهره‌گیری از شبکه ‌آموزشی حقیقی فعال در سراسر کشور از طریق واحدهای جهاد دانشگاهی برای ارائه دیگر خدمات آموزشی به صورت حضوری است.

20101

کد خبر: 673058

وب گردی

وب گردی