بازسازی چهره با اطلاعات دی‌.ان‌.ای

محققان معتقدند که چهره مجرمان و قاتلان را می‌تواند از دی‌.ان‌.ای به جا مانده در محل جرم بازسازی کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تلگراف، دانشمندان دانشگاه پیتزبورگ موفق به شناسایی ژن‌هایی شده‌اند که تنوعات فوق‌العاده در صورت انسان را شکل می‌دهند.

بسیاری از ویژگی‌های چهره انسان مانند اندازه بینی و عرض صورت از جهش‌های خاص ژنتیکی ریشه می‌گیرند.

تحقیقات پیشین نشان داده بودند که این ویژگی‌ها توسط ژن‌ها کنترل می‌شوند، اما این نخستین باری است که ارتباط این تفاوت‌ها با طیف گسترده صورت‌های مختلف بررسی شده است.

این یافته‌ها که در مجله PLOS Genetics منتشر شده، همچنین ممکن است به محققان در یادگیری چگونگی بروز نقایص صورت در زمان تولد کمک کند.

این تحقیق همچنین می‌تواند از کاربردهایی در حوزه پزشکی قانونی برخوردار باشد و به نیروی پلیس در طراحی چهره دقیق‌تر از مجرمان خطرناکی که مرتکب قتل، تجاوز یا سرقت شده‌اند، کمک کند.

کشف ژن‌هایی که شکل صورت انسان را تعیین می‌کنند، می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در مورد ظاهر فرد از روی دی‌.ان‌.ای باقیمانده در محل ارائه کنند.

اشکال چهره مورد استفاده در این تحقیق بر اساس تحلیل دی.ان.ای 20 ویژگی صورت هستند که از روی تصاویر سه‌بعدی 3118 داوطلب سالم با اصل و نسب اروپایی و تقریبا یک میلیون جهش سنجیده شدند.

عرض صورت، فاصله بین چشم‌ها، اندازه بینی و فاصله بین لب‌ها و چشم، همگی ارتباط آماری چشمگیری با جهش‌ها دارند.

محققان همچنین نتایج دو پژوهش مشابه را در نظر گرفته و برخی یافته‌های قبلی را تائید کردند.

تاکنون عملا هیچ اطلاعاتی در مورد ژن‌های مسئول شکل صورت انسان در دست نبود. بسیاری از مناطق ژنتیکی مرتبط با شکل صورت حاوی ژن‌هایی هستند که در رشد چهره و اختلالات آن نقش دارند.

دانشمندان امیدوارند در آینده بتوانند فاکتورهای خطر ژنتیکی را که به ناهنجاری‌هایی مانند شکاف کام و لب منجر می‌شوند، شناسایی کنند.

20101

کد خبر: 673077

وب گردی

وب گردی