افتتاح 5659 پروژه عمرانی روستایی در هفته دولت

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها از افتتاح 5659 پروژه عمرانی توسط دهیاری ها در هفته دولت خبر داد که با صرف اعتباری بالغ بر 4877 میلیارد ریال در مناطق روستائی کشور به بهره‌برداری رسیده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، هوشنگ خندان دل با بیان این خبر به صدور مجوز تاسیس 32 هزار و 954 دهیاری در کشور تا ابتدای شهریور ماه 95 اشاره نمود و گفت: به موجب قانون شوراها و اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌‌ها مصوب هیات وزیران در سال 1380، این نهاد وظیفه اجرای طرح های عمرانی و خدماتی را در روستاهای کشور بر عهده دارد که با صرف اعتبارات ملی، استانی و محلی انجام می شود.

او افزود: پروژ‌ه هایی که توسط دهیاری‌ها در هفته دولت سال جاری به بهره برداری می رسد به لحاظ نوع شامل بهسازی معابر، احداث ساختمان دهیاری و شورای اسلامی روستا، بوستان های روستایی، بهداشت محیط و مدیریت پسماند، اماکن ورزشی و فرهنگی، ساماندهی آرامستان و... می‌باشد و به طور میانگین برای هر پروژه 860 میلیون ریال هزینه شده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور با اشاره به اینکه مطابق بند 23 ماده 10 اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌‌ها، این نهاد وظیفه فراهم نمودن زمینه ایجاد خیابان‌ها، کوچه‌ها و میدان‌ها را به عهده دارد، گفت: بهسازی معابر از مهمترین اقدامات دهیاری‌ها می‌باشد که طیف وسیعی از پروژه‌های خرد مقیاس مانند احداث پل، آسفالت معابر، روشنایی معابر و ... را در بر می‌گیرد و در هفته دولت امسال بیشترین تعداد پروژه‌هایی که به بهره برداری می رسد مربوط به بهسازی معابر روستائی با 3553 پروژه، معادل 63 درصد کل پروژه ها،‌ است.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه وجود بوستان و فضای سبز در روستاها باعث ایجاد روحیه، طراوت، نشاط و سبب افزایش جذابیت‌های بصری در محیط‌های روستایی می‌شود و ایجاد مکانی برای گذراندن اوقات فراغت ساکنین، مسافران و بازی کودکان از کارکردهای دیگر این فضاها می‌باشد، گفت : در هفته دولت 580 پروژه که در این قالب احداث و ساماندهی شده، به بهره‌برداری می‌رسد.

او همچنین با بیان اینکه به منظور انجام وظایف دهیاری و لزوم پاسخگویی و رسیدگی به امور اداری اهالی روستا از قبیل صدور پروانه ساختمان، هدایت ساخت و ساز و سایر امور محوله، دهیاری نیاز به محلی مناسب برای استقرار دارد گفت: 547 پروژه ها مربوط به احداث ساختمانها و تاسیسات مرتبط با فعالیت‌های مختلف اداری شامل ساختمان دهیاری و دفتر شورای اسلامی روستا در هفته دولت به بهره برداری می‌ رسد.

او همچنین با بیان اینکه وفق بند 29 ماده 10 اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها مبنی بر ایجاد و سازماندهی غسالخانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آن‌ها، دهیاری‌ها وظیفه ساماندهی گورستان در روستاها را بر عهده دارند، گفت: به منظور ایجاد شرایط بهداشتی در زمینه دفن اموات و جلوگیری از بروز آلودگی‌های ناشی از آن، دهیاری‌ها پروژه‌هایی را در قالب احداث غسالخانه و ساماندهی گورستان اجرا نموده اند که 228 پروژه در این موضوع در هفته دولت افتتاح و به بهره برداری می‌رسد.

خندان دل در ادامه با اشاره به بندهای یک و 14 ماده 10 اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌‌ها مبنی بر بهبود وضع زیست محیطی روستا و نیز مفاد مندرج در قانون مدیریت پسماند، که به موجب آن دهیاریها ملزم به ارتقاء سطح بهداشت محیط، جمع آوری، حمل و دفن پسماند روستا می‌باشند، گفت: در هفته دولت سال جاری 226 پروژه در قالب ساماندهی سیستم مدیریت پسماند، محل دفن پسماند و ساماندهی فاضلاب روستایی به بهره برداری می رسد.

خندان دل همچنین گفت: در راستای ایجاد فضاهای فرهنگی و ورزشی در روستاها و لزوم توجه به ارتقاء سطح سلامت روحی و بهبود وضعیت گذران اوقات فراغت روستائیان و وفق بند 23 ماده 10 اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها، همکاری با دستگاه‌های مرتبط در زمینه ایجاد فضاهای فرهنگی و ورزشی در روستاها بر عهده دهیاری‌هاست که این وظیفه شامل همکاری در احداث سالن‌های ورزشی، کتابخانه، خانه‌های قرآن و ... می‌باشد و در هفته دولت سال جاری 173 پروژه که در این زمینه ساماندهی، تکمیل و احداث شده اند، افتتاح می شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه دهیاری ها موظف به ایجاد زمینه های لازم جهت تامین امکانات و تجهیزات ایمنی و آتش نشانی در روستاها هستند و به موجب آئین نامه اجرایی ماده 194 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دهیاری به عنوان مرکز مدیریت بحران روستا معرفی و وظایفی را در این راستا بر عهده دارد، از افتتاح و بهره برداری 137 پروژه در زمینه ایمنی و آتش نشانی در روستاهای کشور شامل احداث پایگاه‌های آتش نشانی، احداث دیوار حایل و سیل بند در هفته دولت خبر داد.

او اضافه کرد: علاوه بر پروژه های فوق، 215 پروژه نیز در هفته دولت در سایر زمینه های مرتبط با وظایف دهیاری ها به بهره برداری می رسد.

خندان دل همچنین گفت: پیش‌نویس لایحه دهیاری‌ها که با هدف رفع خلأهای قانونی و انسجام‌بخشی به نهاد دهیاری تهیه شده، هم‌اکنون در حال نهائی شدن در کمیسیون‌های دولت برای تقدیم به مجلس شورای اسلامی است.

او در خاتمه از خدمات شبانه روزی دهیاران تقدیر و تشکر کرد و گفت: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" مزین شده است، از دهیاران پرتلاش انتظار داریم با همت و کوشش خالصانه و بی‌وقفه و با استفاده از ظرفیت نهاد دهیاری گام‌های بلند و اساسی در راستای تحقق توسعة پایدار در روستاها بردارند.

20106

کد خبر: 673088

وب گردی

وب گردی