پرونده نخستین هفته موسیقی نواحی در برج آزادی بسته شد

نخستین هفته موسیقی نواحی ایران با اجرای 11 گروه شنبه شب در برج آزادی به پایان رسید.

به گزارش ایسکانیوز، نخستین هفته موسیقی نواحی ایران،شنبه شب در حالی به پایان رسید که در این هفته 11 گروه از 11 استان روی صحنه رفتند.
گروه های شرکت کننده در این هفته به ترتیب گروه "خوش خبر" از آذربایجان،گروه "شوروم" از گیلان،گروه "آوای نخل" از کرمان،گروه "گلداز" از سیستان و بلوچستان، گروه "جولان" از خراسان شمالی(شیروان)،گروه "نوای سیمره" از لرستان(لر،لک،بختیاری)،گروه "نجوای کنول" از گلستان،گروه "میسان" از خوزستان،گروه "تبری" از مازندران،گروه "بیستون" از کردستان و گروه "آوای موج" از بوشهر انتخاب شده بودند که همگی از گروه های منتخب شرکت کننده در سایر جشنواره های موسیقی نواحی بودند.

در روز اول از هفته موسیقی نواحی گروه آذربایجان به سرپرستی "ایاز شجاعی" و گروه گیلان به سرپرستی "رسول علیجانی" به روی صحنه رفتند و آهنگ های محلی استان خود را اجرا کردند که اجرای گروه "شوروم" با استقبال فوق العاده تماشاگران مواجه شد.

در حاشیه این اجرا سرپرست گروه "شوروم" از ناملایمتی های مسئولین گیلان گفت:ارشاد استان گیلان هیچ حمایتی از ما نمی کند،در این سه سالی که گروه را دارم هیچ جا به ما کار ندادند،من حتی داخل گیلان هم هیچ کنسرتی برگزار نکردم.

او ادامه داد:امیدوارم که حمایت ها از همه طرف برما نازل شود و ما بتوانیم این راه را که با دست خالی شروع کرده ایم،ادامه دهیم.

شب دوم از هفته موسیقی نواحی با اجرای گروه "آوای نخل" از کرمان به سرپرستی فردوس امیری آغاز شد،کریم بیانی منش (نوازنده سرنا)، خلیل ببربیان (نوازنده دهل بزرگ)، ایوب ببربیان (نوازنده دهل بزرگ)، مالک میرانی (نوازنده جره(دهل کوچک)) از اعضای این گروه هستند که در برج آزادی روی صحنه رفتند.

همچنین گروه گلداز از سیستان بلوچستان اجرای دوم این شب را با اعضای خود متشکل از گل محمد بلوچی (سرپرست وخواننده)، علی محمد بلوچ (نوازنده قیچک)، نسیم بلوچ (نوازنده دولک) رحم دل پرونده (نوازنده تنبورک) برگزار کرد.

گروه "گلداز" از سال 75 فعالیت خود را آغاز کرده و تا کنون اجراهای متعددی در داخل و خارج از کشور داشته است. این گروه همچنین در نهمین جشنواره موسیقی نواحی مقام دوم را کسب کرده است.

اجراهای شب سوم از هفته موسیقی نواحی را گروه "جولان" از خراسان شمالی به سرپرستی "موسی الرضا ولی نژاد" و گروه "نوای سیمره" از لرستان به سرپرستی "رسول علیجانی" برگزار کردند.

سرپرست گروه "جولان"در ابتدای اجرای خود درباره گروهش گفت:گروه جولان از سال 71 و 72 شروع به کار کرده است و این گروه حدود 30،40 نفر عضو دارد که در این جشنواره ما با چهار نفر حضور پیدا کردیم و آهنگ ها را به زبان کردی،ترکی و فارسی اجرا می کنیم.

وی ادامه داد:در خراسان شمالی به ما لقب بخشی داده اند،بخشی به کسی می گویند که سازش را خودش می سازد،خودش کوک می کند،داستان ها را یاد دارد و 70 تا 80 درصد کارهایش مذهبی و در وصف پیامبر و حضرت علی است.

حسین محبتی، علی ولی نژاد و حسین گل افروز از دیگر اعضای گروه "جولان" بودند.

گروه "نوای سیمره" اجرای دوم از شب سوم را درحالی روی صحنه برد که اجرای آن ها با استقبال خوب تماشاگران همراه شد،این گروه اجرای خود را با قطعه "بارون بارون" همراه با همخوانی تماشاگران به پایان برد.

رسول علیجانی سرپرست گروه "نوای سیمره" و همچنین موسی الرضا ولی نژاد سرپرست گروه "جولان" در حاشیه اجراهای خود از برگزاری هفته موسیقی نواحی ابراز خرسندی کردند و عنوان کردند:برای زنده نگه داشتن موسیقی نواحی از این قبیل برنامه ها بیشتر باید برگزار شود.

شب های چهارم و پنجم هفته موسیقی نواحی با اجرای برنامه 4 گروه از گلستان،خوزستان،مازندران و کردستان ادامه پیدا کرد،در چهارمین شب به ترتیب گروه "نجوای کنول" به سرپرستی محمدرضا برزگر و گروه "میسان" به سرپرستی "باسم حمادی" و در پنجمین شب گروه "تبری"به سرپرستی "سید جلال محمدی" و گروه "بیستون" به سرپرستی "جمشید عزیزخانی" به روی صحنه رفتند.

هفته موسیقی نواحی با اجرای گروه موسیقی "آوای موج" به سرپرستی "محسن آقایی" و خوانندگی "آماج عباسی و استاد "محمود جهان" در میان استقبال تماشاگران همراه شد.

همچنین گفتنی است، با وجود اینکه قرار بود از هر گروه 4 یا 5 نفر در هفته موسیقی نواحی حضور داشته باشند،گروه "آوای موج" با تمامی اعضای خود در برج ازادی روی صحنه رفت.

این گروه از سال ١٣٨٦ به صورت رسمی فعالیت خود را در موسیقی نواحی یا فولکلور آغاز کرده و تاکنون به عنوان یکی از برگزیدگان موسیقی نواحی ایران در سی و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، به عنوان سفیر فرهنگی ایران در فستیوال بین المللی مشترک کره جنوبی و ایران و ... اجراهای متعددی داشته است.
‎محسن آقایی سرپرست گروه و نوازنده نی انبان ، آماج عباسی خواننده گروه، استاد محمود جهان خواننده میهمان، سیاوش مهیمنیان آزاد ، علیرضا فرحی، سهند امامزاده ای، مهدی گلستان، فرهاد گلگون نوازنده های سازهای ضربی، کوبه ای و پرکاشن و امین باسره نوازنده عود، پدرام عطایی نوازنده سازهای کوبه ای و مجید پاکدل نوازنده پیشکسوت نی جفتی اعضای گروه آوای موج را تشکیل می دهند.

به این ترتیب نخستین هفته موسیقی نواحی با اجرای 11 گروه از استان های مختلف در برج آزادی به پایان رسید.

گفتنی است نخستین هفته موسیقی نواحی ایران به همت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و به میزبانی مجموعه برج آزادی از یکم شهریور آغاز شد و ششم شهریور به پایان رسید.

508502

کد خبر: 673093

وب گردی

وب گردی